Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Att spela "Supernintendo" spel under Linux.

Installation, konfiguration. I samarbete med Forum "Hårdvara"

Att spela "Supernintendo" spel under Linux.

Inläggav Hasseman 25 februari 2004, 13:05

Dokumetversion 1.0
Copyright (c) 2003 Fredrik Hansson
Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document
under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2
or any later version published by the Free Software Foundation;
A copy of the license is included here: http://www.gnu.org/licenses/fdl.html

Introduktion:
Jag har fastnat för Supernintendo emulatorn zsnes och i skrivande stund är den senaste versionen 1.36. De komponenter man behöver för att kunna spela Supernintendo spel under Linux är en bra emulator samt själva spelen. Spelen kallas i vardagligt tal för Roms. Detta för att orginalspelen var lagrade på en sk ROM (Read Only Memory) vilket var en liten minneskrets. ROM:en var ytmonterad på ett kretskort och inkapslad i en plastkasset. Detta karakteristiska utseende kännetecknar samtliga spelkonsoller från denna tidsepok och fram till Nintendo64.

Förutsättningar innan installation:
1.Ladda ner Supernintendo emulatorn från: http://www.zsnes.com
2. Upfyll samtliga beroenden:
Kod: Markera allt
"Standard utvecklingsverktygen" (Gcc, make etc)
SDL
NASM v0.98
zlib
libpng

Installation:
Zsnes skeppas i ett sk tar.gz komprimerat arkiv inehållande källkoden vilken man senare kompilerar. Jag går igenom hur jag skulle genomföra min installation men detta kan givetvis genomföras på flera sätt.

Tänk på att:
Det jag upplevde var att installationsprogramet inte klarade av att skapa några kataloger eller subkataloger dithän jag pekade att jag ville ha mina programfiler.
T.ex jag vill ha mina zsnes relaterade filer i /usr/local/games/zsnes. Installationsprogramet kompilerar källkoden på ett riktigt sätt men klarar inte av att flytta filerna på grund av att det inte klarar av att skapa katalogerna zsnes med subkatalogerna bin och man. När jag av egen kraft skapar dessa så flyter installationsprogrammet på fint-

Skapa ett kapalogträd t.ex i din /usr/local/games:
cd /usr/local/games
mkdir zsnes
cd zsnes
mkdir bin
mkdir man

Hoppa till det ställe du lagrat din .tar.gz fil ex:
cd /home/download

Extrahera zsnes genom:
tar -xvzf zsnes136src.tar.gz

Kompilera och installera genom:
cd zsnes-1.36/src
./configure --prefix=/usr/local/games/zsnes && make && make install

Tips
Om du är en Slackware användare så använder du med fördel programmet checkinstall.
./configure --prefix=/usr/local/games/zsnes && make && checkinstall -S

Tips:
Den som vill göra det lätt för sig kan skapa en liten scriptfil i sin /usr/local/bin.
1. Skapa en helt vanlig textfil i din /usr/local/bin och kalla den zsnes.
2. Lägg in följande textrader om du följde exemplet ovan.
#!/bin/bash
/usr/local/games/zsnes/bin

3. Gör filen körbar genom:
chmod +x zsnes
Testa nu om du kan öppna terminalen och bara genom att skriva zsnes så skall emulatorn startas.

Konfiguration av:
Innan man aktiverar en massa saker utan att veta vad de egentligen gör så kan det ju vara bra att se om inställningarna påverkar prestandan. Vissa alternativ kan i kombination med andra alternativ sänka prestandan eller FPS:en avsevärt, till och med på en snabb dator. Ett praktexempel är när jag upplevde en otroligt försämrad prestanda vid lägre saple rate än 44100Hz. Jag låg upp till 10-15 FPS under vad som bör anses normalt på min P4 2,4. Om det är ljudkortet i sig eller den låga sample-raten i kombination med någon annan inställning kan jag ännu inte svara på.

En inställning som du alltså bör aktivera innan du gör något annat är:
Config -> Options ->
FPS at Program Start = True
Din FPS skall ligga stabilt på:
NTSC= 60FPS
PAL= 50FPS

Video:
Det finns inte mycket att säga annat än att demonstrera den konfiguration som jag förtilfället använder mig av.
Under config -> Video
1024x768 OGL WIN (1024x768, OpenGL, Window Mode
Super 2xSai = True
Hi-resolution mode7 = True
Bilinear filter =True
Övriga val = False

Audio:
Det finns inte mycket att säga annat än att demonstrera den konfiguration som jag förtilfället använder mig av.
under config -> Sound
Enable Sound = True
Enable Sterio sound =True
Sample Rate = 44100Hz
Sound Buffering = True
interpolation:
Cubic spline = True
Lowpass:
Hi quality = True
Övriga val = False

Kontroller:
Under: Config-> Input #1 - Input #5
Har du möjlighet att ställa in dina kontroller där Input #1 är kontrollerna för Player1, Input #2 är kontrollerna för Player 2 osv.
Tryck på knappen "Set Keys" för att på ett enkelt sätt ställa in dina kontroller.
Tips: Lägg märke till sektionen märkt "Diagonals"! DL, DR, UL, UR används inte av alla spel men t.ex av "Killer Instinct" och andra fightingspel för att göra Combos.

NetPlay:
De spel som stödjer fler än en spelare kan man via LAN eller WWW koppla ihop sig just flera stycken via en enkel server/klient lösning kallad netplay. SuperNintendo spelen är designade för 1-4 spelare och det är detta som avgör hur många parter som får lov att vara inblandade. En av de 2-4 personer agerar alltså server och övriga (klienter) ansluter mot denna server.
Vad är det nu bra att tänks på innan man kör igång?
1. Vem agerar server? (Start as server)
2.Vad har servern för IP-adress? (Connect to server)
3.Har servern aktiverat allow UDP connection?
4.Default porten som används är UDP 7845, använder alla samma port?
5.Brandvägg?

Tacksägelser (Credits):
Detta dokument har sammanställts av ett antal frivilliga. Denna sida är till för att tilkännage deras insatser.

Dokument version 1.0:
Orginal författare och språk:
Fredrik Hansson(Svenska)

Appendix:
Vid frågor, modifiering eller komplettering av dokumentet så kontaktas lämpligtvis orginalförfattaren: hasseman@slackware.se
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman
Hasseman

Återgå till FAQ-Spel