Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Köra Quake 3 modden OSP i Linux

Forum för framtagning av instruktioner.
Installation m.m.

Köra Quake 3 modden OSP i Linux

Inläggav MaggoT 2 oktober 2003, 18:19

Hur man installerar och kör Quake 3 modden OSP under Linux
OSP körs på dom flesta Q3 servrar, samt ger möjlighet till en hel del nya intressanta inställningar, så det är mycket rekommenderat att ha denna installerad. Här skall jag nu försöka ge en beskrivning av hur man gör, såhär gjorde åtminstone jag och det funkade finfint.

Förutsättningar:
Du skall ha Quake 3 installerat bara att köra igång, finns en mycket bra FAQ om detta redan så jag kommer inte att gå in på det desto mera.

OBS. Jag utgår från att du har installerat Quake 3 under /usr/local/games/quake3 , om du har installerat det någon annanstans är det bara att byta ut sökvägarna så det blir rätt.

Installation:

1.Ladda ner OSP zip-filen från http://ftp.fragzone.se/ till exempelvis din home-mapp.
I skrivande stund är nyaste OSP 1.03, du bör alltid ta den nyaste versionen, här är en direktlänk till 1.03 http://ftp.fragzone.se/?file=spel/quake3/osp/osp-Quake3-1.03_full.zip

2. Packa upp zipfilen med kommandot

unzip osp-Quake3-1.03_full.zip

Nu kommer en mapp vid namn "osp" att skapas i din home mapp.

3. Kopiera hela "osp" mappen med innehåll till /usr/local/games/quake3 så att sökvägen till osp filerna blir /usr/local/games/quake3/osp

4. Starta quake som vanligt, välj "Mods" i menyn och titta i listan efter något sånthär:

OSP Tourney DM/CA/CTF v(1.03)

Välj det och klicka på Accept.
Nu kommer quake att startas om, och efter det är förhoppningsvis OSP modden igång.
För att kolla detta kan du exempelvis ta Multiplayer och Create, sen bläddrar du genom Maps å tittar längst bak, där skall finnas en del nya maps som heter osp nånting.
Då är dett i princip bara att tuta och köra. OBS Du måste göra Mods -> OSP Proceduren varje gång du startar Quake för att den skall startas, annars är det original Quake du spelar.

Error?

Om du får meddelandet

DOUBLE SIGNAL FAULT: Received signal 11, exiting...

när du försöker starta en map i OSP (vilket jag hade), så är det inget att oroa sig över, här kommer lösningen:
This is caused by libc2.3, there are 2 things you can do either:

1) ID Software released a Quake3 1.32b point-release to fix this
problem, you can get it at
ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/linux

2) Quick hack - Edit the q3 launcher script(/usr/local/bin/quake3),
and insert this anywhere before the ./quake3.x86 $* :
export __GL_SINGLE_THREADED="y"
and the problem will be fixed

Själv testade jag alternativ 2, och det funkade finfint.

Config?

Om du har sparat din OSP Config fil från windoze tiden, är dett lätt att ladda inställningarna från denna i Linux också.
Config filen heter q3config.cfg och ligger i Quake III Arena/osp i Windows.
Gör följande:

1. Kopiera q3config.cfg och byt namn till något annat, t.ex kalle.cfg
2. Placera kalle.cfg i /home/kalle/.q3a/osp (om det nu är usern kalle som skall köra q3)
3. Starta Quake3, Ladda modden OSP från "Mods" menyn, och sen skriva följande i consolen inne i q3:
exec kalle.cfg
vid_restart (<- startar om quake efter att grafik-inställningarna ändrats)

Då var det klart, inte så märkvärdigt va? :)

Kommentera gärna och kom med förslag till förbättringar, påpeka eventuella fel osv.

// MaggoT
Användarvisningsbild
MaggoT

Inläggav Hasseman 2 oktober 2003, 23:32

Jag är inte ute efter att såga dig på något vis. Jag tycker att det är ett jättebra initiativ att du väljer att hjälpa andra på det vis du precis har gjort. Även om jag kommer med en hel del synpunkter så är det inte sagt att det skall vara så. Detta är efter mitt tycke och smak och det är inte sagt att det alltid är det bästa. rent allmänt så tycker jag att det är en anmärkningsvärt bra faq (=bra betyg :lol: ), så jag postar lite synpunkter som du får bestämma vad du vill göra med.

Synpunkter:
1. Jag hade berättat lite mer allmänt om OSP, inte mycket kanske bara ett par rader. vad är det som skiljer sig i relation till q3 och ge kanske 1-2 exempel på de där intressanta inställningarna:

2. Jag hade tagit bort denna mening. "Här skall jag nu försöka ge en beskrivning av hur man gör, såhär gjorde åtminstone jag och det funkade finfint. "

3.Kanske en länk till Quake-faq:n under rubriken förutsättningar.

4. kanske dra ihop rubriken Installation med resten av texten (bort med[Enter])

5. Innan texten "Packa upp zipfilen med kommandot" lägga till t.ex öppna terminal och skriv.....Under texten "Packa upp zipfilen med kommandot" så ta bort fet text och ersätt med
Kod: Markera allt
finns där uppe bland textformateringsvalen brevid quote och heter code.(Ser snyggare ut med rubriker som fet text och kod lite markerat...estetiskt och petigt bara).

6.
4.Starta quake som vanligt, välj "Mods" i menyn och titta i listan efter något sånthär:

OSP Tourney DM/CA/CTF v(1.03)

Välj det och klicka på Accept.

Detta hade nog jag dragit ihop och lagt under ytterliggare rubrik:

Starta/aktivera OSP:
Starta Quake3 som vanligt, Välj i menyn:
Mods -> OSP Tourney DM/CA/CTF v(1.03) ->Accept.

och rästen av din förträffliga text ang uppstarten av OSP.

Detta hade jag nog lagt som Första inlägget i FAQ:n. Sedan hade jag postat ditt

Error?

Om du får meddelandet

Som ett svar...så att vi håller isär installationsförfarandet för sig och sedan efterhand varningar,fel,buggar som svar på ovanstående inlägg.

"DOUBLE SIGNAL FAULT: Received signal 11, exiting" som rubrik.

följt av det du skrev:
7. Jag hade dock tagit bort detta:
Själv testade jag alternativ 2, och det funkade finfint.

8. Efter citatet så hade jag gjort 2 under rubriker:

1. Ladda hem den senaste point releasen >=1.32b och installera om Quake.

2.Editera config filen:
följt av din utmärkta guide.

Vill bara påpeka att faq:n var bra och hade mycket väl kunnat postas i sitt befintliga skick. Det är ju kul med lite synpunkter och kanske fila till den lite extra innan vi postar den. Jag var lite petig men missförstå mig inte och ta synpunkterna som en order utan gör det du tycker är bäst helt enkelt. (Det är ju kul med lite individualism oxå så att alla faq inte ser riktigt likadana ut.

Tack å bbs:ens vägnar för en god insats.

//hasseman
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman
Hasseman

Inläggav MaggoT 3 oktober 2003, 00:39

Hur man installerar och kör Quake 3 modden OSP under Linux
OSP körs på dom flesta Q3 servrar numera, och är en Mod som gör att man får större möjligheter att konfigurera själva utseendet av spelet; HUD, Enemymodel och likande.. med följer även ett antal schyssta Maps, samt möjligheten att spela CPM (Challenge ProMode).
Länkar till respektive sidor:
OSP http://www.orangesmoothie.com
CPM http://www.promode.org/

Förutsättningar:
Du skall ha Quake 3 installerat bara att köra igång, finns en mycket bra FAQ om detta redan här http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=7854 så jag kommer inte att gå in på det desto mera.

OBS. Jag utgår från att du har installerat Quake 3 under /usr/local/games/quake3 , om du har installerat det någon annanstans är det bara att byta ut sökvägarna så det blir rätt.

Installation:
1.Ladda ner OSP zip-filen från http://ftp.fragzone.se/ till exempelvis din home-mapp.
I skrivande stund är nyaste OSP 1.03, du bör alltid ta den nyaste versionen, här är en direktlänk till 1.03 http://ftp.fragzone.se/?file=spel/quake ... 3_full.zip
2.Öppna en terminal och cd:a till mappen där filen ligger, packa sedan upp zipfilen med kommandot

Nu kommer en mapp vid namn "osp" att skapas i mappen där zipfilen ligger.
3. Kopiera hela "osp" mappen med innehåll till /usr/local/games/quake3 så att sökvägen till osp filerna blir /usr/local/games/quake3/osp
Så var "installationen" klar.

Starta/aktivera OSP
Starta quake som vanligt och välj i menyn:
Mods -> OSP Tourney DM/CA/CTF v(1.03) -> Accept.
Nu kommer quake att startas om, och efter det är förhoppningsvis OSP modden igång.
För att kolla detta kan du exempelvis ta Multiplayer -> Create, sen bläddrar du genom Maps å tittar längst bak, där skall finnas en del nya maps som heter osp nånting.
Då är dett i princip bara att tuta och köra. OBS Du måste göra Mods -> OSP Proceduren varje gång du startar Quake för att den skall startas, annars är det original Quake du spelar.

Använda OSP Configen från Windows
Om du har sparat din OSP Config fil från Windows tiden, är dett lätt att ladda inställningarna från denna i Linux också.
Config filen heter q3config.cfg och ligger i Quake III Arena/osp i Windows.
Gör följande:
1. Kopiera q3config.cfg och byt namn till något annat, t.ex kalle.cfg
2. Placera kalle.cfg i /home/kalle/.q3a/osp (om det nu är usern kalle som skall köra q3)
3. Starta Quake3, Ladda OSP (se ovan), och skriv följande i consolen i Q3:
exec kalle.cfg
vid_restart

"exec kalle.cfg" Laddar inställningarna från config filen och sparar dom i q3config.cfg som är Quake´s standard-inställningsfil.
"vid_restart" Kan man i princip säga att startar quake och "refreshar" inställningarna man ändrat som har med grafik att göra.

Så var installationen av OSP klar. Om det är första gången du kör OSP/Du inte har några speciella inställningar från Windows som du vill ta vara på, så är det bara att hoppa över "Använda OSP Configen från Windows" steget.

Error?
Om du får meddelandet:

när du försöker starta en map i OSP, så är det inget att oroa sig över, det orsakas av libc2.3 och det finns 2 sätt att lösa detta:
1. Ladda ner den senaste Pointreleasen (>=1.32b) från ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/linux
2. Editera q3 launcher scriptet (/usr/local/bin/quake3), och sätt in följande någonstans före "./quake3.x86 $*":
export __GL_SINGLE_THREADED="y"

// MaggoT
Senast redigerad av MaggoT 3 oktober 2003, 14:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MaggoT

Inläggav MaggoT 3 oktober 2003, 00:41

Så var det filat en aning, vad sägs? :wink:
Användarvisningsbild
MaggoT

Inläggav Hasseman 3 oktober 2003, 12:00

Nu så..... :)

Finns inte mycket att säga :

Om du har sparat din OSP Config fil från Windoze tiden

Byt ut "Windoze" mot Windows. Tycker själv inte att det är speciellt farligt men vissa reagerar otroligt kraftigt på sådana uttryck.

och kolla länken: "CPM http://www.promode.org/ " tror inte att den funkar.

Annars......vad kan jag säga? BRA! kolla detta så är den mogen för faq:n sedan.

//Hasseman

//hasseman
Hasseman

Inläggav MaggoT 3 oktober 2003, 14:42

Ops, tänkte inte ens på det när ja skrev Windoze :lol: men nu är det ändrat iaf, och angående promode.org så är det Promodes officiella hemsida och den funkade så sent som igår :o . Kanske den bara är tillfälligt nere?
Användarvisningsbild
MaggoT

Inläggav Hasseman 3 oktober 2003, 23:12

bra...ser färdig ut :) Då kan vi posta den under Spel-FAQ.

Om du inte har gjort det tills imorgonkväll så gör jag det (är inte säker på om du kan, tror att faq:n är låst för moderatorer) tillsammans med min X-upplösnings FAQ

//hasseman

//hasseman
Hasseman

Inläggav zuhat 9 oktober 2003, 22:52

MaggoT skrev:Starta/aktivera OSP
Starta quake som vanligt och välj i menyn:
Mods -> OSP Tourney DM/CA/CTF v(1.03) -> Accept.
För att kolla detta kan du exempelvis ta Multiplayer -> Create, sen bläddrar du genom Maps å tittar längst bak, där skall finnas en del nya maps som heter osp nånting.

Ville bara göra ett litet tillägg om detta..
man kan t.ex skapa en fil med namnet osp i en användarens hemkatalog som heter osp
det vore bättre om filen ligger i t.ex /home/användare/bin/ katalogen.
sen editerar man filen o skriver in följande:
/usr/local/bin/quake3 +set fs_game osp

detta förutsättar att du har filen quak3 i /usr/local/bin :D

o om /home/användaren/bin ligger i personens $PATH så är det bara att göra filen exekbar som är kvar..
efter det är det bara att skriva osp o då startar quake3 med osp modden.. man behöver alltså inte gå in i Mods menyn i spelet och välja OSP varje gång..

detta kan man göra med alla mods..
/usr/local/bin/quake3 +set fs_game arena
om man vill att Rocket Arena ska startas förvalt när quake3 startar
zuhat

Inläggav Hasseman 10 oktober 2003, 01:50

Jodå så kan man allt göra. Dock inget att tillägga under tråden OSP eftersom det inte är osp specifikt. Kanske skulle du kunna bidra med en ny tråd här under faq-spel devel?

//hasseman

//hasseman
Hasseman

Återgå till FAQ spel-Devel