Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |


Att installera och köra Quake3 under linux.

Forum för framtagning av instruktioner.
Installation m.m.

Att installera och köra Quake3 under linux.

Inläggav Hasseman 18 juni 2003, 19:18

Till att börjamed så bör följande förutsättningar vara uppfyllda:

1. Man skall ha installerat drivrutinerna till sitt grafikkort och att xfree86 kan ladda dessa.
2. Man skall ha en quake3 installations-cd tillhanda.
3. Man skall ladda ner eller på annat sätt få tag i den senaste point releasen från www.idsoftware.com

Installationen kan börja:

1. Till att börja med så skall man skapa en katalog på lämpligt ställe i systemet som förslagsvis heter quake3.
2. I denna katalog så lägger man den senaste point releasen från www.dsoftware.com som i skrivande stund är 1.32. (filnamn i skrivande stund= linuxq3apoint-1.32.x86.run)
3. I våran quake3 katalog så skapar vi en subkatalog med namnet baseq3.
4. Ivåran /quake/baseq3 katalog kopierar vi filen pak0.pak3 från våran installationscdrom. (den ligger under katalogen baseq3 och skall kopieras till våran /quake3/baseq3 katalog
5. Vi kör installations scriptet genom sh filnamn.run (i skrivande stund sh linuxq3apoint-1.32.x86.run)

#nu dyker installationsprogrammet upp och har man kommit så här långt kommer iaf #installationsprocessen att gå fint.

#startar inte quake3 efter en lyckad installation så beror det till 90% på att drivrutinerna till #grafikkortet inte laddas som de skall.

#nå? rating....och förslag till förbättringar till denna ngt grovyxade grund.

//hasse
Senast redigerad av Hasseman 20 juni 2003, 11:45, redigerad totalt 1 gång.
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman
Hasseman
 
Inlägg: 964
Blev medlem: 17 maj 2003, 22:56
Ort: Alingsås

Inläggav e8johan 19 juni 2003, 06:48

Bra initiativ! Jag har kommenterat nedan. Jag är petig, inte elak. Gå igenom och gör det du tycker behövs.

...ha en quake3 installations-cd tillhanda.


Skriv hellre tillgänglig än tillhanda.

Installationssteg 1 - var är ett lämpligt ställe? för den helt gröna användaren.

Installationssteg 2 - kontrollera länken.

Installationssteg 3-4 - våran är talspråk, skriv vår, eller ännu hellre, din.

Efter installationen, varför "#" framför raderna?

Ta gärna bort referenser som "våran installation", "vi ska" och skriv istället "installationen" och vad som skall göras direkt.
Användarvisningsbild
e8johan
 
Inlägg: 1921
Blev medlem: 2 december 2002, 11:13
Ort: Alingsås

Inläggav Hasseman 20 juni 2003, 11:43

Förutsättningar innan installation:

1. Du skall ha installerat drivrutinerna till ditt grafikkort och se till att x kan ladda dessa.
2. Du skall ha en quake3 installations-cd tillgänglig.
3. Du skall ladda ner eller på annat sätt få tag i den senaste point releasen från www.idsoftware.com alternativt från www.fragzone.se

Installation:

1. Du skall skapa en katalog på lämpligt ställe i systemet (ex:/home/spel) som förslagsvis heter quake3.
2. I denna katalog så lägger du den senaste point releasen från www.idsoftware.com alternativt www.fragzone.se. Denna är i skrivande stund 1.32. (Filnamn är i skrivande stund= linuxq3apoint-1.32.x86.run)
3. I din quake3 katalog så skapar du en subkatalog med namnet baseq3.
4. I din /quake/baseq3 katalog kopierar du filen pak0.pak3 från din installations cdrom. (den ligger i katalogen baseq3 på cd-romen) och skall kopieras till din /quake3/baseq3 katalog.
5. Du kör installations scriptet genom sh filnamn.run (i skrivande stund sh linuxq3apoint-1.32.x86.run)

Nu dyker installationsprogrammet upp och har du kommit så här långt kommer så kommer installationsprocessen att gå fint.

Starta Quake3.
Startikonen till Quake3 dyker upp som post i undermenyn "spel" om du använder "Kde" eller "Gnome" som fönsterhanterare. Du kan även starta quake3 genom att starta shell och skriva quake3.

Quake3 startar inte!!!
Startar inte quake3 efter en lyckad installation så beror det till 90% på att drivrutinerna till grafikkortet inte laddas som de skall. Sök gärna på forumet efter information om hur du skall gå tillväga för att få dina drivrutiner till grafikkortet att fungera under linux.

Redigerad 030622 20:51

ps. bra chewie!!! skall åtgärdas, mer sånt:)

//hasse
Senast redigerad av Hasseman 23 juni 2003, 15:47, redigerad totalt 3 gånger.
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman
Hasseman
 
Inlägg: 964
Blev medlem: 17 maj 2003, 22:56
Ort: Alingsås

Inläggav Hasseman 22 juni 2003, 20:00

behöver helt klart synpunkter på vad ni ser som oklart med howton. vad är obegripligt och vad kunde göras anourlunda? Vad behöver förklaras bättre? Stavfel? Stämmer länkarna?

Var petiga !!!! Jag ger faq devel arbetsveckan ut innan jag gör ett sista krafttag med howton.
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman
Hasseman
 
Inlägg: 964
Blev medlem: 17 maj 2003, 22:56
Ort: Alingsås

Inläggav Chewie 22 juni 2003, 22:04

Jag tycker du ska nämna problemet med frysande musar, och att man ska tanka betaversionen av pointrelesen om man har problem med detta.

Lämpligt ställe för mig är /usr/local/games, då hindrar du inte andra användare på systemet att spela.

Du kan även nämna att configs med mera hamnar i ~/.q3a.

Du kan även ta med diverse problem som kan uppstå när man startar quake för första gången, tex rättigheter på /dev/nvidia*

Får se om jag kommer på flera saker.
/// Powered by Gentoo
Användarvisningsbild
Chewie
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 augusti 2002, 04:30
Ort: Göteborg / Borås

Inläggav JO 1 juli 2003, 08:00

Börjar se färdigt ut. Så hur går det?

/JO
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.
Användarvisningsbild
JO
 
Inlägg: 12419
Blev medlem: 1 maj 2002, 02:00

Inläggav Hasseman 2 juli 2003, 12:59

en tanke som slog mig ang faq:n

man kanske skall klämma in att det finns ett antal mods till quake3 åxå. frågan är bara om man bara skall lista upp ett antal mods samt källhänvisningar enligt följande:

mods
vad är mods? bla bla bla
var får jag tag på mina mods? blaha bla bla
mod1: www.mod1.com
kort beskr.
mod2 www.mod2.com
kort beskr
mod3: www.mod3.com
kort beskr

Eller om man även skall gå in och beskriva hur man gör för att installera de olika modarna....jag tycker personligen att det kanske är nyttigt att nämna att det finns ett antal modar ute och att man kanske hänvisar till olika hemsidor och ev gör en faq under spel som man hänvisar till.

åsikter?
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman
Hasseman
 
Inlägg: 964
Blev medlem: 17 maj 2003, 22:56
Ort: Alingsås

Inläggav Hasseman 8 juli 2003, 22:55

Förutsättningar innan installation:

1. Du skall ha installerat drivrutinerna till ditt grafikkort och se till att x kan ladda dessa.
2. Du skall ha en Quake3 installations-cd tillgänglig.
3. Du skall ladda ner eller på annat sätt få tag i den senaste point releasen från www.idsoftware.com alternativt från www.fragzone.se (i skrivande stund linuxq3apoint-1.32.x86.run)

Installation:

1. Du skall skapa en katalog på lämpligt ställe i systemet (ex:/usr/local/games) som förslagsvis heter Quake3.
2. I denna katalog så lägger du den senaste point releasen från www.idsoftware.com alternativt www.fragzone.se. Denna är i skrivande stund 1.32. (Filnamn är i skrivande stund= linuxq3apoint-1.32.x86.run)
3. I din Quake3 katalog så skapar du en subkatalog med namnet baseq3.
4. I din /usr/local/games/quake/baseq3 katalog kopierar du filen pak0.pak3 från din installations cdrom. (den ligger i katalogen baseq3 på cd-romen) och skall kopieras till din /quake3/baseq3 katalog.
5. Du kör installations Scriptet genom sh filnamn.run (i skrivande stund sh linuxq3apoint-1.32.x86.run)

Nu dyker installationsprogrammet upp och har du kommit så här långt kommer så kommer installationsprocessen att gå fint.

Starta Quake3.
Startikonen till Quake3 dyker upp som post i undermenyn "spel" om du använder "Kde" eller "Gnome" som fönsterhanterare. Du kan även starta quake3 genom att starta shell och skriva quake3.

Quake3 startar inte!!!
1.Logga in som root och försök att starta Quake3.
2.Funkar detta? ja/nej

Ja 1. Ligger Quake3 i din /usr/local/games katalog? Om inte ändra rättigheter på katalogerna så att de blir tillgängliga för dina användare i systemet.

Ja 2. Ändra även rättigheter så att drivrutinerna till grafikortet kan köras av andra än av root.I " /dev" hittar du ditt grafikkort. Ex /dev/nvidia* om du har ett grafikkort från nvidia..osv.

Nej
Om du inte ens kan köra QuakeIII som root så får kolla så att drivrutinerna till grafikkortet laddas som de skall. För du fick ju inga felmedelanden vid installationen av QuakeIII?.Installera om dessa. Prova även att ladda ner drivrutinen i form av ett tar arkiv (ex: .tar.gz) och kompilera den själv om inget annat fungerar.

Musen fryser!!!!
Detta är en känd bugg som dök upp i tidigare point releaser. Ladda ner den absolut senaste point releasen som går att frambringa!!! Så har många andra löst sina problem av denna typen.

Redigerad 030708 23:06
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman
Hasseman
 
Inlägg: 964
Blev medlem: 17 maj 2003, 22:56
Ort: Alingsås

Inläggav JO 8 juli 2003, 23:11

Ser ut att vara färdig. Lägg in den nere i FAQ:n.

/JO
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.
Användarvisningsbild
JO
 
Inlägg: 12419
Blev medlem: 1 maj 2002, 02:00


Återgå till FAQ spel-Devel

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst