Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Gratis mobilt bredband

Har du något? Posta då här.

Gratis mobilt bredband

Inläggav klein 15 mars 2009, 23:05

Tre har ett kontant kort för mobilt bredband , när det tar slut så får man endast surfa på tre hemsidor. Har dock en upptäckt att efter ett tag, så kan man surfa via port 80 , alla andra portar verka vara blockerade.

Jag gör så här.

1) Jag koppla upp mig på tre mobila bredband med ett kontantkort, jag använder apn : net.tre.se
2) Jag väntar i ca 5 min , helt plötsligt släpps man ut på internet. Pröva regelbundet att söka på google, för att se att de fungerar.
klein

Re: Gratis mobilt bredband

Inläggav claudia-carolina 2 augusti 2010, 09:36

hej! jag är lite nybörjare inom ämnet, men vad betyder port 80, när du hittar internet så säger du att du gör det genom port 80?
tack, bra tips ska försöka
claudia-carolina

Inläggav sjukperro 2 augusti 2010, 10:48

port 80 är standardporten för TCP HTTP, el internet om du nu så vill :)
//Johan
sjukperro

Inläggav kjell-e 4 augusti 2010, 00:04

Fast att säga att webbtrafik, d.v.s. det som mestadels finns på TCP-port 80, är Internet är lite väl slarigt. Internet är de sammankopplade nätverken som gör att datorer över hela världen kan kommunicera med varandra. "Internet" är egentligen nätet mellan näten, d.v.s. det nät som kopplar samman alla nät så att vi får ett stort nätverk.

Om du går till http://www.lysator.liu.se/~kjell-e/tekla/linux och klickar på "Introduktion till nät och routing" så hittar du en text som jag har skrivit. Den beskriver lite övergripande hur datornät fungerar. Den tar även upp lite om portar.
Användarvisningsbild
kjell-e

Inläggav sjukperro 4 augusti 2010, 11:06

kjell-e skrev:Fast att säga att webbtrafik, d.v.s. det som mestadels finns på TCP-port 80, är Internet är lite väl slarigt. Internet är de sammankopplade nätverken som gör att datorer över hela världen kan kommunicera med varandra. "Internet" är egentligen nätet mellan näten, d.v.s. det nät som kopplar samman alla nät så att vi får ett stort nätverk.

Om du går till http://www.lysator.liu.se/~kjell-e/tekla/linux och klickar på "Introduktion till nät och routing" så hittar du en text som jag har skrivit. Den beskriver lite övergripande hur datornät fungerar. Den tar även upp lite om portar.

jo men om man ska förklara för någon som inte vet och säkert (bara gissningsvis) inte har nåt intresse av att lära sej mer om nätverk så tyckte jag det var lagom avancerat å skriva så :) kanske bättre om man säger att webbläsaren använder port 80 som standard? har redan hunnit läsa igenom dina texter om nätverk en el 2 ggr när jag började läsa nätverksteknik, dom var ganska bra skrivna och lätta att förstå :)
//Johan
sjukperro

Återgå till Tips och trix