Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Kopiera ett linuxsystem på en partition till en annan

Har du något? Posta då här.

Kopiera ett linuxsystem på en partition till en annan

Inläggav exton 25 mars 2010, 10:45

Jag gjorde misstaget att installera ett linuxsystem (MiniEX/SliTaz) på en partition om bara 1 GB. Efter diverse programinstallationer och remasteråtgärder var disken full. Vad skulle jag då göra? Jag ville inte gärna göra en nyinstallation av MiniEX, eftersom har jag lagt ner en del tid på att få systemet precis så som jag vill ha det. Först tänkte jag att jag måste skaffa programmet Ghost eller ett "Ghost-linknade" program. Sen kom jag på att jag borde kunna göra så här:

1. Starta upp ett linuxsystem från hårddisken. (Vilket som helst - dock givetvis inte det som ska klonas/kopieras). Eller starta upp datorn från en Linux live cd/dvd om du bara har ett linuxsystem på datorn

2. Formatera en befintlig tillräckligt stor partition på datorn med filsystemet ext3 eller skapa en sådan partition med GParted eller liknade program. Kommando (exempel): mkfs.ext3 /dev/sda6

3. Montera partitionen till vilken kopiering ska ske. Kommando: mount /dev/sda6 /mnt/sda6

4. Montera partitionen på vilken linuxsystemet som ska kopieras finns. Kommando: mount /dev/sda8 /mnt/sda8

5. Gå sedan till det linuxsystem som ska kopieras: Kommando: cd /mnt/sda8

6. Därefter körs själva kopieringskommandot: cp -a * /mnt/sda6

7. Till slut redigeras den befintliga grub-konfigureringen så att startadata för partition sda6 blir korrekt. I mitt fall alltså startdata för SliTaz/MiniEX. Så här ska det då se ut:
########################
title MiniEX Linux
root(hd0,5)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.25.5-slitaz root=/dev/hda6 vga=normal
boot

########################

Klart för omstart av datorn!

Det fungerade (som väntat) hur fint som helst.

Observera: Alla kommandon måste givetvis köras som root. Om du använder Ubuntu eller andra linuxsystem som har programmet Sudo installerat kan du bara lägga till ett sudo framför resp. kommando.
Bild
Användarvisningsbild
exton

Re: Kopiera ett linuxsystem på en partition till en annan

Inläggav li 30 mars 2010, 18:18

Min dyrköpta erfarenhet pekar på ett fel. Man måste ersätta asterisk med punkt för att få med allt. :D

localhost ~ # mkdir test1
localhost ~ # mkdir test2
localhost ~ # touch test1/.a
localhost ~ # touch test1/a
localhost ~ # cd test1
localhost test1 # cp -av * ../test2
`a' -> `../test2/a'
localhost test1 # cp -av . ../test2
`./a' -> `../test2/./a'
`./.a' -> `../test2/./.a'
localhost test1 #
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp
Användarvisningsbild
li

Inläggav exton 30 mars 2010, 18:38

Nej, det finns inga fel i min instruktion. Testa gärna själv så får du se att det fungerar. Man använder f ö liknande kommandon vid "manuell" installation av mina remasters, som saknar installationsprogram. T. ex. EXTON-PAR 2009 (Pardus 2009). Då gör man så HÄR.

Jag skulle heller (givetvis) aldrig drömma om att lägga ut en sådan instruktion på nätet om jag inte själv testat kommandona och konstaterat att allt fungerar.

Observera dock att man kan behöva ändra i /etc/fstab på den nya partitionen så att / blir rätt. Just för MiniEX/SliTaz behövdes det inte.
Bild
Användarvisningsbild
exton

Inläggav mikma 31 mars 2010, 01:14

Nej, har du filer som börjar med "." i /mnt/sda8 så kommer inte de kopieras.
mikma

Inläggav exton 31 mars 2010, 10:46

De gör de bevisligen. Annars skulle inte systemet funka på den nya partitionen. Det finns många dolda filer (med . framför) i t. ex. /root och /home/MinAnvändare. Alla dessa dolda filer har överförts till den nya partitionen med "mitt" kommando. Observera också att "mitt" kommando inte är nytt. Jag (och andra) har använt det i flera år för att kunna installera de av mina remastrade linuxsystem som saknar installationsprogram.

Testa själv om du fortfarande tvivlar.
Bild
Användarvisningsbild
exton

Inläggav li 31 mars 2010, 11:56

Exton, gör min test ovan!

Du klarade dig tack vare att du inte hade någon fil som började på punkt där du stod. Mitt dyrköpta erfarenhet fick jag när jag kopierade min hem-mapp, där det finns många "dolda" filer. Alla underkataloger klarar sig dock...
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp
Användarvisningsbild
li

Inläggav exton 31 mars 2010, 12:38

Det du skriver om har ingen betydelse i det fall jag redogör för.

Alla dolda filer i alla mappar/kataloger på partitionen sda6 kopieras till sda8 (som jag sagt förut).
Bild
Användarvisningsbild
exton

Inläggav kjell-e 31 mars 2010, 13:53

Nej, alla punktfiler kommer inte att kopieras. DU har delvis rätt för alla punktfiler som ligger i någon underkatalog kopieras men eventuella punktfiler i katalogen /mnt/sda8 kommer inte att komma med. Om det är t.ex. ett rootfilsystem så har du sällan några punktfiler högst upp i filträdet och då spelar det ingen roll och du kan göra som du gör men i andra sammanhang kan det spela roll.

Gör du däremot cp -a . destination så får du alltid med alla punktfiler även de som ligger i katalogen du står i just nu, cwd (current working directory).
Användarvisningsbild
kjell-e

Inläggav exton 31 mars 2010, 16:34

Du kan ha rätt i det, men jag har aldrig påstått eller avsett att min instruktion ska vara till för annat än det jag angett i rubriken. Nämligen för att kopiera ett helt installerat linuxsystem till en annan partition. Med det syftet fungerar min instruktion exakt så som den är skriven. Jag känner inte till något linuxsystem som innehåller dolda filer i roten (/). Annat än ett fåtal, som innehåller en .Trash-mapp (som inte behövs).
Bild
Användarvisningsbild
exton

Återgå till Tips och trix