Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Följ min blogg om OpenOffice Base

Har du något? Posta då här.

Följ min blogg om OpenOffice Base

Inläggav ZX Spectrum 15 augusti 2010, 13:29

Tänkte göra lite reklam för min blogg om OpenOffice Base. Jag håller på att göra en dokumentation om Base på svenska, något som inte finns i nuläget och bloggande är en bra start. Samtidigt håller jag på med en dokumentation i pdf-form som ska licensieras under Creative Commons så att den blir fri att sprida vidare. Jag började med bloggandet i våras eftersom det var stört omöjligt att hitta bra information. Var egentligen bara ett engelskt forum som hade kvaliteten och där har jag även fått lite hjälp på vägen.

I nuläget har jag hunnit med dessa bloggar om Base:
Introduktion till OpenOffice Base
Skapa den första tabellen i OOo Base
Konvertera en OOo Calc-tabell till OOo Base
Skapa ett enkelt formulär
Skapa en sökning via guiden i OpenOffice Base
Skapa en sökning via sql-kommando (SQL-skolan del 1)
Skapa en rapport av vår databas i pappersform
Skapa en relationsdatabas (Del 1 av 2)
Skapa formulär till vår relationsdatabas (del 2 av 2)
Skapa en tabell via sql-kommando (SQL-skolan del 2)
Ändra tabb-ordning i ett formulär
Använda Base för att skriva ett dokument i Write
Göra indatamask i ett formulär
Statistik i en databas (SQL-skolan del 3)
Introduktion till makron i Base
Skapa ett makro i Base
Mata in data i en databas / Sammanfoga två tabeller (SQL-skolan del 4)

Blogginläggen kommer att rulla på och tanken är att en gång i framtiden få med det mesta. Makron är det svåraste men jag ska försöka lära mig mer inom detta område också. För närvarande håller jag på att konstruera en egen databas som är baserad på en Calc-tabell. Det kommer att bli en optimerad relationsdatabas för att minimera mängden data i databasen. Detta kommer att tas upp i en blogg längre fram.

Passar även på att göra reklam för Påvels blogg. Det är för övrigt i samma blogg som jag bloggar, detta därför att det ska vara en samlingsblogg för hela OpenOffice.org. Påvel bloggar mest om OpenOffice Write som han visar på ett strålande sätt, även en del inom Calc, Impress m.m. tas upp:

http://pavel.frimix.se/
ZX Spectrum

Återgå till Tips och trix