Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Frågor i flera tabeller

Forumet för dej som vill diskutera MySQL, Oracle och andra databaser till UNIX / Linux.

Frågor i flera tabeller

Inläggav klein 25 februari 2007, 10:01

Jag har 2 st tabeller som ser ut så här, hur skall jag ställa frågan för att kolla att Test2 finns och samtidigt få med parent_id. Förslag?

Kod: Markera allt
tabell : categoriese

+---------------+------------------+-----------+------------+---------------------+---------------+
| categories_id | categories_image | parent_id | sort_order | date_added          | last_modified |
+---------------+------------------+-----------+------------+---------------------+---------------+
|             1 | NULL             |         0 |          0 | 2007-02-25 08:47:45 | NULL          |
|             2 | NULL             |         0 |          0 | 2007-02-25 08:47:56 | NULL          |
|             3 | NULL             |         1 |          0 | 2007-02-25 08:52:33 | NULL          |
3 rows in set (0.00 sec)

tabell categories_description

+---------------+-------------+-----------------+
| categories_id | language_id | categories_name |
|             1 |           1 | Test            |
|             2 |           1 | Test2           |
|             3 |           1 | Undertest       |
klein

Inläggav cefalk 25 februari 2007, 15:01

Jag vet inte om jag fattat dig rätt men.
SELECT categoriese.parent_id FROM categoriese, categories_description WHERE categoriese.categories_id = categories_description.categories_id
cefalk

Inläggav klein 26 februari 2007, 19:34

cefalk skrev:Jag vet inte om jag fattat dig rätt men.
SELECT categoriese.parent_id FROM categoriese, categories_description WHERE categoriese.categories_id = categories_description.categories_id

Löste det så här , med join..

SELECT C.categories_id,parent_id FROM categories as C JOIN categories_description as CD ON C.categories_id=CD.categories_id WHERE categories_name='".$CateName."';
klein

Inläggav mog 27 februari 2007, 02:33

m skrev:
cefalk skrev:Jag vet inte om jag fattat dig rätt men.

Löste det så här , med join..

SELECT C.categories_id,parent_id FROM categories as C JOIN categories_description as CD ON C.categories_id=CD.categories_id WHERE categories_name='".$CateName."';

Båda era förslag är en join :wink:
Användarvisningsbild
mog

Återgå till Databas forum