Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

MySQL 3.23 till 5.0

Forumet för dej som vill diskutera MySQL, Oracle och andra databaser till UNIX / Linux.

MySQL 3.23 till 5.0

Inläggav k1piee 4 november 2009, 15:30

Tjena!

Jag har en gamal MySQL server version 3.23 som körs på en Debian Woody maskin.. Jag vet, det var extremt länge sedan jag installerade den men det är därför jag ska uppgradera nu. Jag har fixat en ny maskin som jag har installerat Debian 5.0 på och MySQL 5.0 och ska importera alla databaser från den gamle 3.23:an till 5.0:an.

Jag kör kommandot: mysqldump -u root -pLÖSEN <databas> > <databas>.sql på den gamla maskien och:
mysql -u root -pLÖSEN <databas> < <databas>.sql på den nya för att importera databasen.
MEN, jag får en massa SYNTAX ERROR när jag försöker importera databasen fastän det står att det ska gå att importera från en äldre version till en nyare så länge man inte ska använda sig utav de nya funktionerna.

Det felet jag får är:

Kod: Markera allt
ERROR 1064 (42000) at line 146: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'option varchar(50) NOT NULL default '',
  ordering int(11) NOT NULL default '0',' at line 9

Jag läste någonstans att dem har ändrat på vissa "ord" så man får sitta och ändra i sql-koden själv men jag hittar inte någon manual där det står vad dom har ändrat på.
Jag hittar heller inget konverterings verktyg till det, jag googlat på detta i två dagar nu och har inte hittat något som hjälper mig.

Vad ska jag göra?
k1piee

Re: MySQL 3.23 till 5.0

Inläggav k1piee 5 november 2009, 17:50

Jag fixade genom att ändra:
option varchar(50) NOT NULL default '',
till
`option` varchar(50) NOT NULL default '',

Det var stort sätt bara att sätta två ` -tecken, ett i början av ordet och ett i slutet. Det fungerade på alla andra fel jag fick, fastän det inte var "option"-ordet.
k1piee

Återgå till Databas forum