Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Byta ut windows server

Här diskuterar vi GIMP, OpenOffice, Emacs, VI och andra applikationer som finns under Linux / UNIX.

Byta ut windows server

Inläggav xclamo 4 juni 2010, 10:44

Hej guy's!
Tänkte att jag skulle höra lite med Er som är mer Linux kunniga än jag...

Min Windows Server har precis "brunnit". (Damm+fläktar+inte dammsuga= Oups)
;)

Jag har använt denna server för Fileshare/FTP/Mailserver.

Mailserver har jag kört MDaemon (bra webinterface och outlook MAPI kompatibel)

FTP server har jag kört Bulletprof FTP server (BRA GUI för att lägga upp konton med bara rättigheter till sin "egen" mapp och eventuella gemensamma mappar)
Detta är viktigt då jag har kunder som jag måste ge filer till och de måste logga in om hämta dem...

Fileshare... Bara utdelade "share" på disken.

1, Linux Server (HW)? Jag skulle vilja ha en strömsnål och inte så varm maskin... har kollat lite på "Zotac" maskinerna som har bra prestanda och drar typ 30watt... (Och har eSATA kontakt för spegling av disk...RAID1)
Vad säger ni om detta? (Har även kikat på "BUBBA2" men då blir man väldigt begränsad.

2, Mailserver, I linux världen verkar allt vara POSTFIX numer som "front-end" SMTP...
Jag har kollat på "SCALIX" som har riktigt bra WEb-MAIL GUI och också är fullt MAPI kompatibla.... Alternativ till detta?
Detta kräver att jag kör "CentOS 4 el. 5"... Det som är GNU och Scalix supporterar.

3, FTPserver... Här är det riktiga problemet! Har inte hittat något som kommer nära BFTPserver...
Jag gör jobb åt kunder... De måste ladda ner resultatet...
Så jag vill göra en ny mapp under "FTP" på servern, lägga upp en användare och tilldela den mappen... När de sen loggar in så ser de bara sitt innehåll samt kanske gemensamma mappar om jag valt det...
och jag vill ha GUI!!! (Jag är van vid komandopromt... Men jag vill inte arbeta med det till vardags!)
Några förslag?

4, Linux är väl "SAMBA" som gäller misstänker jag? Ligger väl med som standard i alla releaser!?

Nån som orkar ge mig lite kommentarer på detta?

/ Marco.
xclamo

Återgå till Applikationsforum