Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Nybörjare - Problem med Wine

Här diskuterar vi GIMP, OpenOffice, Emacs, VI och andra applikationer som finns under Linux / UNIX.

Nybörjare - Problem med Wine

Inläggav johnbull 26 september 2010, 12:44

Hej,
Jag är nybörjare på Linux..har kört windows sen det kom, men nu börjar se ljuset i tunneln och behöver inte installera om burken i tid och otid....men det är inte alltid så enkelt dessvärre...

Jag vill ha ett enkelt CAD-program (tänkte göra en ritning på en mediamöbel och behöver kunna rita div fyrkanter och måttsätta dessa) och hittade en instruktion för att kunna installera Google Sketchup (http://communityuser.se/node/45) med Wine...

Det här är första gången jag försöker mig på Wine.

Jag kör Ubuntu 10.04 LTS och Wine 1.1.42. Installerade Wine via "Programcentral för Ubuntu" och det verkade enkelt och gick bra utan några felmeddelanden. Precis som det mesta i Linux funkat förut...men sen gick det dåligt

Enligt instruktionen ska man starta Regedit.exe i Wine, genom att bläddra på C: i Wine och dubbelklicka på Regedit.exe
Då får jag det här felmeddelandet:

Archive: /home/jma/.wine/dosdevices/c:/windows/regedit.exe
[/home/jma/.wine/dosdevices/c:/windows/regedit.exe]
End-of-central-directory signature not found. Either this file is not
a zipfile, or it constitutes one disk of a multi-part archive. In the
latter case the central directory and zipfile comment will be found on
the last disk(s) of this archive.
note: /home/jma/.wine/dosdevices/c:/windows/regedit.exe may be a plain executable, not an archive
zipinfo: cannot find zipfile directory in one of /home/jma/.wine/dosdevices/c:/windows/regedit.exe or
/home/jma/.wine/dosdevices/c:/windows/regedit.exe.zip, and cannot find /home/jma/.wine/dosdevices/c:/windows/regedit.exe.ZIP, period.
d.

Tänkte att då struntar jag i tipsen i tråden och testar att installera Sketchup direkt och skapade då en mapp under C: och kopierade in Sketchup.exe dit och försökte starta den. Det gick inte heller:
Archive: /home/jma/.wine/dosdevices/c:/InstPrgs/GoogleSketchUpWEN.exe
[/home/jma/.wine/dosdevices/c:/InstPrgs/GoogleSketchUpWEN.exe]
End-of-central-directory signature not found. Either this file is not
a zipfile, or it constitutes one disk of a multi-part archive. In the
latter case the central directory and zipfile comment will be found on
the last disk(s) of this archive.
zipinfo: cannot find zipfile directory in one of /home/jma/.wine/dosdevices/c:/InstPrgs/GoogleSketchUpWEN.exe or
/home/jma/.wine/dosdevices/c:/InstPrgs/GoogleSketchUpWEN.exe.zip, and cannot find /home/jma/.wine/dosdevices/c:/InstPrgs/GoogleSketchUpWEN.exe.ZIP, period.

Vad är fel - hur gör man?
Finns det någon tålmodig och kunnig som vill ta sig tid en stund och hjälpa mig vidare så skulle jag bli glad!

Hälsningar,
JohnBull
johnbull

Re: Nybörjare - Problem med Wine

Inläggav johnbull 26 september 2010, 13:04

hmmmm....ibland kan man ju hjälpa sig själv med Googles hjälp...
Listade först ut att man inte skulle dubbelklicka, utan högerklicka och välja att köra med Wine...
Sen var ju inte installationsfilen "betrodd" och chmod hade jag behövt nån gång förut, så jag lyckades lägga till x för u och då kunde man starta installationen.

Men SketchUp ser ut att vara mest för att rita hus...inte riktigt vad jag hade förväntat mig.
Får leta efter nåt annat eller göra min ritning i OpenOffice Presentaiton...men det är ju lika suboptimalt för måttsatta ritningar som KraftPrick (powerpoint)

/JohnBull
johnbull

Återgå till Applikationsforum