Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Svart skärm

Hårdvara och Linux.

Svart skärm

Inläggav Änna nu då? 25 juli 2010, 11:40

Hej, min svarta skärm fick jag i förrgår då jag höll på att konfigurera en nyinköpt WiFi-anslutning. Om det spelar någon roll så är den kopplad till en router som i sin tur är kopplad till ett ADSL-modem.
Händelseutvecklingen var som följer:

- Stationär burk igång, inloggad på densamma och allt fungerar både normalt och som det alltid gjort de senaste dagarna efter nyinstallationen av OpenSuse 11.3 och senaste propriertära Nvidia-drivrutinen (känns än så länge robustare än 11.1:an).

- Den flång nya DLink DAP-1360:n kopplas med tråd till routern, ingen ström ännu, då får jag upp ett par klagomål från "kernel module", som jag inte kommer ihåg hur de lyder, och eftersom de försvann lika fort som de dök upp i kombination med att jag ännu inte kopplat någon ström till WiFi-anslutning så tänkte jag att de omöjligt kunde ha med varann att göra.

-Efter att ha kopplat in strömmen till Wifi-anslutning loggade jag in på den via tråd och web-gränssnittet och utförde konfigurationer som lyckades och misslyckades om vart annat. Inget konstigt med det då jag aldrig konfigurerat något trådlöst nätverk förut. Till slut, efter många återställningar till fabriksinställningarna med reset-knappen och med ett humör långt under vad som är moraliskt försvarbart fick jag f...skapet att fungera som jag ville (okej, inte riktigt men det får duga tills vidare).

-Nu till det märkliga, när jag testade den trådlösa överföringen med internetradio (http://radio.cesnet.cz/cgi-bin/cro-d-dur-256-ogg.pls), via den här N900:an som skriver på just, så blev skärmen svart! Inte ett ljud eller något annat som skulle kunna indikera att något ovanligt var i görningen, bara en svart skärm! Den stationära datorn gick och lät som innan och allt utom skärmen verkade fungera som vanligt. Jag stängde datorn med ett kort tryck på "power-knappen" och av ljudet att dömma loggade den snällt ut och stängde av sig som den brukar utan några annorlunda ljud än de jag hört andra gånger jag varit tvungen att stänga datorn på detta lite brutalare sättet. Därefter startade jag burken igen men fick precis som minuterna innan icke så mycket som ett blipp på skärmen, men skärmens "power-knapp" lös glatt vidare. Jag testade även att byta "input source" med den dedikerade knappen på skärmen och det enda som hände var att texten "PC signal" dök upp ett par sekunder, det upprepades varje gång jag jag bytte "input source". Då detta utspelades efter kl. 24:00 så tog jag time out och kopplade dagen efter in skärmen till tantens burk och där fungerade den klanderfritt.

Jag har även testat samtliga DVI-anslutningar på mina grafikkort med samma stendöda resultat. Sedan mätte jag spänningen över samtliga pinnar i kontakterna från nätaggregatet till grafikkortena under gång och de levererade de utlovade och stabila 12,3 V som ska göra enligt tillverkaren. Därefter tog jag ur grafikkorten och kontrollerade om något bränt kunde iaktas, men icke. Sen demonterade jag fläktarna och bytte ut den värmeledande pastan till "Artic silver 5", det verkade dock som att det redan satt sån pasta där sen tidigare och den någorlunda fuktig. Kan väl tillägga att jag dammsög fläktarna för någon månad sedan. Testade burken igen efter ditsättning av grafikkorten men det blev som väntat ingen skillnad.

Så nu sitter jag här med en oanvändbar burk och vet inte hur jag ska gå vidare. Är tacksam för alla tips.

Burken:

Moderkort = Tyan S2898
Processorer = 2 x AMD Opteron 285
Grafikkort = 2 x Nvidia QuadroFX 3500
Nätaggregat = Enermax Galaxy 1KW
Skärm : Samsung Syncmaster 244T
Änna nu då?

Re: Svart skärm

Inläggav andersajja 25 juli 2010, 23:28

Pröva att starta upp datorn med en Live-dist av någon sort (du kanske har någon liggande som du vet fungerar).
Om skärmen och all annan kringutrustning hoppar igång så vet du att det inte är hårdvarurelaterat.

En skapligt långsökt gissning är att du lyckats konfigurera bort någonting vitalt när du krånglade med wifi'n.
Kan vara så enkelt att du bara behöver avlägsna dongel/pci (vad du nu har) inkl. konfigurationsfiler/drivrutiner och starta om.

Sök igenom loggfiler ex. /var/log/lastlog och /var/log/Xorg.log för att se om du kan finna någonting där som ser misstänkt ut, och som stämmer med händelse/tidpunkt etc.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."
Användarvisningsbild
andersajja

Svart skärm

Inläggav Änna nu då? 28 juli 2010, 08:42

Jag tror att jag hittat orsaken *suck* .
När jag tog ur båda korten och satte dit det nedersta kortet i den övre PCI-slotten, men satte INTE dit det kort som suttit överst igen, då hoppade burken igång som vanligt.
Sedan satte jag i kortet som suttit överst i den nedre PCI-slotten för att se om den startade med den konfigurationen, vilket den gjorde (det undre kortet sitter fortfarande som jag skrev ovan).
Sen testade jag att starta i felsäkert läge med argumenten [enbart](nomodeset init 3) och loggade in som root. Väl inloggad körde jag (nvidia-xconfig --query-all-gpus --probe-all-gpu) och läste sedan /etc/X11/xorg.conf men något spår av ett sekundärt kort syntes inte till, så jag antar att det kortet är okontaktbart och därmed bortom all räddning... =0/ 9600 för ett QFX3800 hos Komplett...
Och för att det ska fungera med SLI måste väl korten vara identiska vilket skulle innebära att jag blev tvungen att inhandla TVÅ QuadroFX 3800 (då 3500 inte tillverkas längre) eller ETT 4800, om jag fattat detta rätt? Detta skulle då göra mig, i runda slängar, 20 lakan fattigare! De e j...t många öl de!!!

Men det som stör mig mest är att kortet bara dog utan någon synbar eller hörbar abnormitet. Jag hade Firefox igång och var inloggad på Wifi-anslutningen, thats it! De e ju ljusår från någon som helst belastning, därför undrar jag om Wifi-anslutningen kan ha inducerat ström i kabeln/ledningen mellan grafikkortet och skärmen? Vad jag kommer ihåg från grundskolefysiken så inducerar all elektromagnetisk strålning ström i alla ledare och gymnasiefysiken säger mig att styrkan avtar från strålningskällan som 1/(r^4). Då min Wifi-anslutning står cirka 25 cm från skärmen och 40 cm från skärmkabeln så kanske detta kunde räcka till att inducera tillräckligt mycket ström i skärmkabeln för att kortet skulle få en kyss? Betänk att skärmen blev svart då jag tankade internetradio i 225 Kbit/s. Wifi-anslutning borde ju ha pumpat på med ansenlig energi för att upprätthålla en sån ström? Eller är jag helt ute å cyklar?
Änna nu då?

Re: Svart skärm

Inläggav sjukperro 28 juli 2010, 09:17

men om det funkar med ett kort åt gången så borde de ju inte vara fel på graf korten.. har du prövat ha båda korten i båda kortplatserna, 1 åt gången? om det funkar så borde de ju bara kunna vara drivrutinerna kvar som bråkar känns det som
//Johan
sjukperro

Återgå till Hårdvara