Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Dator startar om under surfning - söker enkel lösning

Hårdvara och Linux.

Dator startar om under surfning - söker enkel lösning

Inläggav Oldschooltec 26 september 2012, 01:28

Hej.

Det här är min första tråd här på forumet och jag är ny användare på Linux Ubuntu så tro inte att jag kan allt. Går ut löst med ett svårt problem.

I vart fall har jag problem med min dator som har börjat lägga sig till med Windows beteendet att dö/starta om under surfning på nätet. Skriver just "windows beteende" eftersom min Vista dator ägnade sig åt liknande saker ibland. Speciellt på sidor med mycket eller tung grafik. Helt plötsligt kan datorn bara lägga av och starta upp i gäst session. Jag skriver då mitt lösenord och kommer tillbaka in på mitt konto men Firefox kommer ihåg mina senaste sidor och när de hämtas kan problemet uppstå igen. Datorn fungerar bra i övrigt så jag undrar varför den krånglar på detta sätt. Funderar så smått över om problemet kan vara mitt PCI nätverkskort som lägger av och drar med sig hela datorn, jag använde samma kort under windows. Körde från början med moderkortets eget nätverkskort men det det var för långsamt. Det kan vara något problem med grafikkortet som jag inte lyckats hitta drivrutiner till. Köpte datorn privat och vet inte så mycket om komponenterna. Trodde jag hade ett ATI Radeon 9200 men efter att AMD fått kortets P/N nummer kom de tillbaka och påstod att det kunde vara ett Radeon 9550 eller 9600. Tror dock inte på det. Att kortet tyvärr inte stöds av Ubuntu har vi dock båda konstaterat. Under System/Detaljer står Grafik okänd och grafiken blir ibland lite underlig (delar av text blir tillfälligt fetare än den ska vara och liknande). Tycker dock att en sådan liten bugg inte borde få hela systemet att gå ner. Nätaggregatet är svagt men jag har inte lyckats hitta något som passar i denna låda, annars skulle jag gärna byta snarast.

Jag vill gärna tro att hela datorn är original sånär som ett par instickskort jag lagt till. Spec:

Dator: Compac Presario 8740se (original låda)
CPU: Intel Pentium 4 2.80 GHz (x2)
PSU: Bestec ATX - 250 - 12Z - REV C (max 250W)
Mobo: P4SD-LE
Minne: 4X 256 MiB 333 MHz (grafikkortet stjäl lite så det blir 1008 MiB i systemet)

Förstå mig inte fel men snälla, ge mig en enkel lösning. Jag är nybörjare på Linux och har ingen vana att använda terminalen. Det är säkert jättebra om man kan det men jag kan inte. Jag är bara intresserad av att åtnjuta en stabil dator som inte krånglar som windows brukar göra.
Oldschooltec

Re: Dator startar om under surfning - söker enkel lösning

Inläggav fagerjan 15 oktober 2012, 17:01

Kan vara att nätaggregatet är för klent. En annan möjlig orsak är för hög temperatur. Kolla fäktarna och rengör datorn från damm (med tryckluft från burk).
Fagerjan
Användarvisningsbild
fagerjan

Re: Dator startar om under surfning - söker enkel lösning

Inläggav Oldschooltec 20 oktober 2012, 14:20

Löst. Strul med drivrutin tydligen. Har nu inte hänt på länge. Ja, nätagget är klent men jag har inte funnit någon ersättare till det eftersom det är ett specialmått. Tack i alla fall. 8)
Oldschooltec

Återgå till Hårdvara