Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Bios hittar ej scsi diskar

Hårdvara och Linux.

Bios hittar ej scsi diskar

Inläggav Alexio 2 december 2012, 15:50

Hej, har en ibm x440 server som jag försöker lägga in linux på, men bios hittar ej scsi diskar, och nu så kan jag inte boota från cd rom längre då det står 1962 driver is no valid boot.
har gjort så den ska boota på cd rom, har hållit på med detta rätt länge och kommer ingenstans suck.

Blir galen på detta, kan scsi kortet sakna nån drivrutin tro, man ser att hårddisken går igång när man starta upp datorn men sen händer inget mera.
Alexio

Re: Bios hittar ej scsi diskar

Inläggav klein 3 december 2012, 04:17

1) Kolla om diskarna är hela.
2) Googla på modellen och se om det finns kända problem med linux och den SCSI kontrollen.

Boota från en USB sticka istället för CD ROM skivor.

Alexio skrev:Hej, har en ibm x440 server som jag försöker lägga in linux på, men bios hittar ej scsi diskar, och nu så kan jag inte boota från cd rom längre då det står 1962 driver is no valid boot.
har gjort så den ska boota på cd rom, har hållit på med detta rätt länge och kommer ingenstans suck.

Blir galen på detta, kan scsi kortet sakna nån drivrutin tro, man ser att hårddisken går igång när man starta upp datorn men sen händer inget mera.
klein

Inläggav Alexio 4 december 2012, 08:13

som du skrev, måste vara diskarna som är paj, satte in en disk i en hp server, och servern hittar ej denna disk alls.

Har då gått in i scsi controllern och scannat diskar, men denna disk kommer ej upp.

Mvh
Alexio

Inläggav Alexio 23 september 2013, 20:03

hej igen, nya hårddiskar och ändå samma fel, har kört diagnostik på raid kortet som va helt ok
men servern vill inte boota från cdrom, kan raid kortet blockera detta på nåt sätt tro?

annars har jag ingen aning hur jag ska få in operativ system på hårddisken

Med vänlig hälsning,
Alexio

Återgå till Hårdvara