Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

intel dc3217by

Hårdvara och Linux.

intel dc3217by

Inläggav klein 1 april 2013, 06:31

Intel dc3217by är en liten barebone ifrån intel , man komplettera själv med OS, disk och nätverkskort själv.

Det finns 2 versioner av denna barebone , en som har 2 st HDMI utgångar och nätverksport, andra modellen som har 1 st HDMI utgång och 1 st thunderbolt utgång. Modell dc3217by är den senare. Tanken var att använda en sådan barebone som lite slavserver, då maskinens yttermått är mindre än en macmini. Tyvärr saknar dc3217by nätverksutgång. ( Finns en 3:e modell också som har Celeron cpu )

dc3217by kompletteras en med msata SSD disk, det är lite dyrare än vanliga SSD diskar och utbudet är lite mer begränsat.

Jag har prövat och installera ubuntu 12.10.x på denna maskin, det gick utmärkt. Då jag inte köpte wifi kort för maskinen och upptäckte när jag kom hem att de saknades nätverksport på maskinen, så testade jag med Apples USB ethernet adapter ( Den som de säljer till Macbook Air ) och den fungerade utmärkt med ubuntu.

Grafiken fungerade över förväntan på denna maskin, annars bruka de vara något som strular med Linux och jag kopplade även in en extra skärm med en thunderbolt till hdmi adapter. Det fungerade galant med 2 st skärmar. Såsom desktop dator får den godkänt.

Skall testa och köra den som liten slavserver, man kan gömma den i racket, sedan låta den köra en del MySQL jobb eller bearbetnings jobb som man inte vill belasta serven med , men måste göras ändå.

Det enda jag saknar är modeller som har lite kraftfullare cpu:er än core i3 , skulle vilja ha en sådan här lösning med i7 eller liknade. Men som desktop dator är den utmärkt och de går snabbt.

http://www.intel.com/content/www/us/en/ ... brief.html
klein

Re: intel dc3217by

Inläggav kjell-e 1 april 2013, 23:37

Vad fick du ge för den?

Ska man tro reklamen så har Intel även uppfunnit flygande mattor :P
Användarvisningsbild
kjell-e

Re: intel dc3217by

Inläggav klein 19 april 2013, 08:23

Barebone kostar väl 1500 / 2300 beroende på modell, sedan tillkommer minne (ca 400:-), disk ca 1100:- och eventuell wifi kort. Tyvärr är msata SSD disken dyrare än vanliga SSD2,5" diskar.

Prövade med apple thunderbolt adapter för ethernet, men den fungerade tyvärr inte. Den är väldigt lättplacerad och den är snabb.

Läste någonstans att en Core i5 version är på g..

kjell-e skrev:Vad fick du ge för den?

Ska man tro reklamen så har Intel även uppfunnit flygande mattor :P
klein

Återgå till Hårdvara