Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Succéen för ultraportabla datorer

I den här kategorin diskutera vi dom ultraportabla datorer som finns på marknaden som oftast kör Linux ( ASUS EEE PC 701, 901, 1000 ) , Acer Aspire One och med flera.

Succéen för ultraportabla datorer

Inläggav klein 17 oktober 2008, 11:21

På mindre än ett år har pyttedatorerna ritat om pc-marknaden ordentligt. Asus har redan sålt 2 miljoner exemplar av Eee-pc i Europa. För Acers del har lanseringen av Aspire One inneburit en förstaplacering på den europeiska pc-toppen.

http://www.idg.se/2.1085/1.186111/succeen-fortsatter

Skulle vara intressant och veta hur många som behåller linux på maskinerna-.
klein

Re: Succéen för ultraportabla datorer

Inläggav OErjan 17 oktober 2008, 18:44

jag är en, iofs har jag Eeebubtu inte dendär låsta smörjan den kom med.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.
OErjan

Inläggav edza 18 oktober 2008, 21:40

Har för egen del både skräddarsydda Xandros och XP på Eee PC:n. Medföljande linux är väldigt lättanvänd och snabb startad, vilket är utmärkt för att surfning, chatt, skype och gissningsvis officeprogram. Den är dock rätt låst och eftersom jag fortfarande tycker det är jobbigt att ändra saker i linux så vill jag ha XP för mer avancerade program och inställningar. Kanske installerar en olåst linux version som ett tredje OS...
Användarvisningsbild
edza

Inläggav fagerjan 18 oktober 2008, 22:39

Jag har en Acer aspire One med Linux (Linpus Lite). Kommer knappast att byta OS och absolut inte till Windows. Det som man saknar i Linpus Lite är lätt att lägga till.
Fagerjan
Användarvisningsbild
fagerjan

Inläggav david_jb_linux 15 april 2010, 10:42

Kör min med ubuntu 10.04 LTS, funkar fin fint har en Eee PC 1000h funkar hur bra som helst
david_jb_linux

Inläggav Portman 2 november 2014, 11:27

ajg har genom åren vid flera tillfällen testat olika linuxprogram. Tyvärr utan att lyckas. Nu när XP fasas ut blev det mer aktuellt och jag skaffade skivor med Lunbutu, Mint 11, Mint 16 och R4W, För det mesta får jag ett meddelande att jag ska välja något med en kernel?? som är anpassad till datorns processor?? Alla utom Mint 11 som jag lyckats installera på tre datorer, bl.a. sedan tre dagar på den Asus ccc PC jag skiver det här på. Den fungerar även om jag inte lyckats installera BankID. Nu är min fråga om jag med gott samvete kan släppa de andra bärbara med Mint 11 på till släktingar som helt saknar datorvana?
Portman

Återgå till Ultra portabala Linux datorer