Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Vps + openVZ + Centos 6, 64 bit. Få igång hemsida (guide?)

Allmäna tips om virtualisering, OpenVZ, Xen, Vmware, KVM och andra lösningar för virtualisering i fri UNIX miljö

Vps + openVZ + Centos 6, 64 bit. Få igång hemsida (guide?)

Inläggav demo 1 augusti 2013, 04:47

Hej

Lite tomt i denna avdelning men jag gör ett försök :)

Senaste webbhotellet jag körde var minst sagt katastrof men det som fick mig att inte orka med detta mer var när min sida var otillgänglig under 10 (T I O) dagar och varje gång under kontakt med support lät det som att det precis skulle lösa sig "vi ska precis ordna det" "teknikerna tittar på det nu" "dom ska prioritera ditt domännamn/databas" "dom håller på att titta på det nu".

Dom vägrade också svara på VARFÖR det tog 10 hela dagar att fixa min sida, inte ens en ursäkt fick man eller en förklaring på vad som hade hänt.
Utöver denna långa period så har jag upplevt downtime periodsvis, speciellt mot kväll/nattetid går sidorna ner lite titt som tätt och är okontaktbara och ju mer jag varit på sidan, ju mer har jag märkt att den blir okontaktbar flera gånger/kväll ibland. 99,9% uptime"..... Nej :)

Började då se mig om efter andra alternativ och fram för allt andra leverantörer.
Köpte mig en VPS och tänkte att detta skulle vara lika smidigt som ett webbhotell men här är det lite mer att hålla reda på kan man minst sagt säga.. :)

Efter 3 dygn och 20 guider senare har jag nästan gett upp och hoppas nu att någon kan hjälpa mig eller kan hänvisa mig någonstans var jag kan hitta information/hjälp.

Har provat openVZ, ubuntu, centos 6, debian 7

Vad jag har försökt att göra genom att följa olika guider är:
Skapa en ny användare, och göra så denna får root privilegier.
Ta bort/Blockera så att det inte ska gå att logga in/använda "root" mer.
Byta port på SSH anslutningen.
Installera lamp + vsfptd
Ladda upp filerna via filezilla.

Kan alltid komma åt den nyskapade servern och logga in med putty, detta är aldrig något problem, men sen har det varit allt möjligt fram och tillbaka som inte velat.

Blev tipsad om att cpanel & WHM skulle göra livet så mycket enklare för en nybörjare som mig men när jag försöker installera det stöter jag på följande:
Your hostname (här syns mitt användarnamn) is not set properly.
Please change your hostname to a fully qualified domain name and re-run this installer.

Vad jag skulle vilja få hjälp med är att komma igång med följande i centos 6, 64 bit:

Skapa en ny användare.
Ge denne användare samma priviliegier som root, skriver jag sudo su ska jag kunna bli root med denna inloggning.
Ta bort eller blockera användarkontot "root".
Byta ssh port 22 till något annat.
Installera iptables (eller annan liknande, gärna enklare, firewall) och ställa in denna som den bör vara(?), gärna tips på andra säkerhetsåtgärder vore trevligt.
Installera LAMP (eller vad jag behöver för att kunna fixa upp hemsidan, superviktigt att det inte blir mer än PHP 5.2, det är det enda jag vet)
Installera en FTP så att jag kommer åt servern och kan ladda upp filer med filezilla från min windows 7 dator.

Undrar även om jag från denna vps, kan flytta allt innehåll till en dedikerad server (i samma byggnad) när jag är nöjd med allt så att jag inte behöver göra allt x2.

Är självklart otroligt tacksam om någon har möjlighet att hjälpa mig då jag vill komma igång innan semestern är slut :)
demo

Återgå till VPS Forum