Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

Bygga en extern hårddisk - av en dator?

Har du en dator som är m/ä? Fint! Med linux kan man göra massor med kul, här får du massor med roliga råd om hur använder Linux och andra fria UNIX smaker till roliga hemma byggen.

Bygga en extern hårddisk - av en dator?

Inläggav oliver 10 oktober 2008, 02:14

Hej!

Jag har en maskin som står oanvänd, som jag skulle vilja använda till något. Tanken slog mig då att det kanske är möjligt att omvandla den här datorn till en extern hårddisk. Moderkortet har både USB och FireWire och stöd för SATA. Så om jag pluggar in en, eller flera, diskar, kan man konfigurera den att uppträda som en extern hårddisk? Plug and Play mellan min arbetsdator och denna, genom FireWire/USB?

Jag skulle förstås kunna sätta upp ett vanligt OS och köra samba eller motsvarande över nätverket, men jag är nyfiken på om det här går.

Expertis, någon? :)
oliver

Re: Bygga en extern hårddisk - av en dator?

Inläggav vfr 10 oktober 2008, 10:39

Du kan inte köra USB mellan två host (PC) rakt av eftersom det är gjort för att gå mellan en klient och en host. Det finns speciella kablar att köpa som löser den hårdvarumässiga biten, men det krävs ändå speciell programvara och det blir inte riktigt som det är tänkt för USB. Firewire vet jag inte.

Men varför inte göra en NAS av det och prata över nätverket istället? Det låter som ett mycket bättre alternativ och det finns speciella NAS-distros som löser allting.
vfr

Återgå till Linuxprojekt