Första sidan | Forum start | Logga in | Bli medlem |

bygga en mini databas

Forumet för dej som vill diskutera MySQL, Oracle och andra databaser till UNIX / Linux.

bygga en mini databas

Inläggav bam08bam 10 juli 2013, 01:15

Hej.
Fick fyra datorer från jobbet, De är inte dem bästa datorerna men jag såg en chans lära mig mer om linux.
Skulle vilja installera ubuntu på alla dessa datorer och göra dem till ftp klienter. Som tar emot säkerhets kopior frnå den dator jag har som huvud dator genom en router... Alltså foton, vissa filmer, musik.
Några tips?
Saker att tänka på tänka på?
Någon bra sida som vägleder mig?
//Bam
bam08bam

Re: bygga en mini databas

Inläggav kjell-e 10 juli 2013, 10:59

Vad kör du för operativsystem på din huvuddator?

Om du kör Windows så kanske du ska fundera på att installera Samba i Linux. Då ser den ut som en windowsserver för windowsdatorerna och man kan enkelt komma åt diskar och kopiera över filer till den.

Om du absolut vill köra ftp så vill du ha en ftp-server i Linux och ansluta till den med en ftp-klient från din huvuddator.
vsftpd är en vettig ftp-server som brukar följa med i de flesta Linuxdistributioner.

Om du vill kunna ansluta till den från Internet så vill du nog ha ssh och sftp installerat i Linux. Med det får du en säker krypterad förbindelse.

Om du ska ha en dator till Linuxserver och vill köra Ubuntu på den då rekommenderar jag att du tar en LTS-version, t.ex. den senaste LTS som är 12.04.
LTS-versionerna har lång livsläng och det kommer uppdateringar i ganska många år till den.
Sedan kan du ta någon av de fyra datorerna och installera senaste Ubuntu och använda den som en extra arbetsstation.
Användarvisningsbild
kjell-e

Inläggav bam08bam 10 juli 2013, 22:02

Huvud datorn har windows 7. Du fick mig att börja tänka:) Det jag vill åstadkomma är större kunskap i linux, vad rekomenderar du att jag gör:)
Den första valet med samba lätt bra. Kanske ska börja med det.
Vad menar du i min linux ska jag då köra på ubuntu 12.4 och installera samba på det? Och vsftpd så kan jag göra båda B)?

Tack för svaret
bam08bam

Inläggav kjell-e 19 juli 2013, 22:03

Du installerar Ubuntu 12.04 och när den är installerad så installerar du samba och vsftpd. Jag minns inte men det kan hända att någon eller bägge dessa följer med som standard i installationen annars så får du installera dem i efterhand. I Ubuntu så finns det ett grafiskt program för att lägga till ta bort program. I det kan du installera samba och vsftpd och annat som du vill ha.
Användarvisningsbild
kjell-e

Återgå till Databas forum