Forum start | Logga in | Bli medlem |

Elektronikidé: Stänga av hårddiskar med serieporten?

Har du en dator som är m/ä? Fint! Med linux kan man göra massor med kul, här får du massor med roliga råd om hur använder Linux och andra fria UNIX smaker till roliga hemma byggen.

Elektronikidé: Stänga av hårddiskar med serieporten?

Inläggav dot 4 april 2009, 05:23

Har hittat ett relä av typen DSP1-DC12V.

Tänkte jag kunde använda det för att stänga av en backup-hårddisk helt och därmed spara ström och disk.
(Vet att hdparm också kan göra det, men _helt_ off tänkte jag - slå av 12V-linan)

Sökte lite på nätet om reläer och serieporten och fann denna sida om relästyrning av motor

Är dessvärre inte mer än nybörjare på elektronikbiten, så jag fixar inte att anpassa kretsen till DSP1-DC12V.
Har en låda överblivet elektroniktrams, och tänkte hjälpdrivning, det tar jag av datorn självt.

Nån som är duktig på sånt här? Eller nå bra länkar?
Du når mig även på: dotpointer@gmail.com
dot

Re: Elektronikidé: Stänga av hårddiskar med serieporten?

Inläggav OErjan 4 april 2009, 12:27

uhm, jag skulle nog kunna pilla ihop detdär på väldigt kort tid, under 15 min (har alla delar utom relät)
skulle tro jag kan göra en till dig enligt kopplingsschemat, relä och motor får du pilla med själv, kommer bara markera platsen där relä + och relä jord ska in och motor + och motor -. samt jord och strömkällans +.

även eventuella fel som uppstår pga den dåliga isoleringen mellan serieporten och kretsen är ditt problem.
personligen skulle jag använnda separat strömkälla för reläspolen och hela elektroniken 100% elektriskt isolerad from serieporten med hjälp av nåt typ CNY17-3, det är en fototransistor och lysdiod i en liten IC med 6 pinnar, när lysdioden lyser är det lika med ström i basen på en vanlig transisor. kostnaden skulle bli under en tjuga mer med separat reläströmkälla (12Vbaterieliminaor i ett eget väggutag)+fototransistor. men skulle vara MYCKET bättre för din dator, du skulle bara behöva kapa +ledningen till disken lede den till in krets och plugga in min krets i serieporten och väggen.

kollade just, med relä och fototransistor kostar delarna 56:- +porto, om du skickar PM kan vi diskutera mer.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.
OErjan

Inläggav OErjan 4 april 2009, 15:37

justja, glömde säga att jag kan pilla ihop "originalet" (minus relä) för en 3kr plus porto för ett brev,
tjugan var lite pessimistisk.
optokopplaren är bättre men frågan är om du tycker det är värt det.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.
OErjan

Inläggav dot 4 april 2009, 23:41

Låter ju inte helt fel. :wink: Jag tänkte bara göra nåt av mitt relä som ligger och skräpar.

Reläet pallar iofs mer - "5A @ 250VAC" ? De e ju 5 ampere, 250v~. Kan ju släcka sänglampan.

Krävs det tyngre grejer för att bryta tyngre strömmar? Vore kanske roligare att göra något "universalt" kanske, som fungerar vid andra tillfällen också. en sladd ut och en in, så kan jag gröta själv sen.

Totalt avskärmad är ju inte fel heller, så om kretsen går sönder så slipper jag otrevliga felströmmar. Fototransistor alltså.
Du når mig även på: dotpointer@gmail.com
dot

Återgå till Linuxprojekt