av OErjan 4 april 2009, 12:27
uhm, jag skulle nog kunna pilla ihop detdär på väldigt kort tid, under 15 min (har alla delar utom relät)
skulle tro jag kan göra en till dig enligt kopplingsschemat, relä och motor får du pilla med själv, kommer bara markera platsen där relä + och relä jord ska in och motor + och motor -. samt jord och strömkällans +.
även eventuella fel som uppstår pga den dåliga isoleringen mellan serieporten och kretsen är ditt problem.
personligen skulle jag använnda separat strömkälla för reläspolen och hela elektroniken 100% elektriskt isolerad from serieporten med hjälp av nåt typ CNY17-3, det är en fototransistor och lysdiod i en liten IC med 6 pinnar, när lysdioden lyser är det lika med ström i basen på en vanlig transisor. kostnaden skulle bli under en tjuga mer med separat reläströmkälla (12Vbaterieliminaor i ett eget väggutag)+fototransistor. men skulle vara MYCKET bättre för din dator, du skulle bara behöva kapa +ledningen till disken lede den till in krets och plugga in min krets i serieporten och väggen.
kollade just, med relä och fototransistor kostar delarna 56:- +porto, om du skickar PM kan vi diskutera mer.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.