Svensk språk i mandrake?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
panzar

Svensk språk i mandrake?

Post by panzar » 17 October 2003, 13:54

Tjo.

Jag har alltid kört engelsk-språkstöd i mandrake och det har ju aldrig varit några problem. Häromdan däremot så skulle jag konfa upp en linux-dator åt familjen som dom skulle kunna sitta och surfa på och den skulle självklart ha svenska som primärt språk.
Jag började med att ladda ner ett svenskt language-pack till KDE och ändrade språk i KDE's kontrollpanel och loggade in igen. Nu blir ungefär hälften på svenska och hälften på engelska, efter lite undersökningar så kommer jag på att allt som tillhör KDE är översatt till svenska, men inte det som tillhör mandrake. Jag kollar $LANG-variabeln och den är mycket riktigt satt till en_US, så jag ändrar den till sv_SE och loggar in igen. Tyvärr så har ingenting ändrats.. Efter ett tag så hittar jag programmet localedrake och ställer in svenska som språk och land där och är övertygad om att det ska funka nu. Men efter en ut- och inloggning så har ingenting hänt..

Vad ska man behöva göra mer? Några förslag?

Jan Pihlgren

Post by Jan Pihlgren » 17 October 2003, 14:50

Det sanabbaste och enklaste är att installera om Mandrake.
Välj då svenska som språk så får du det helt igenom (där det är översatt till svenska)
Mandrake är den distribution som är mest översatt till bl a svenska :wink:

panzar

Post by panzar » 17 October 2003, 15:20

Huh, man ska väl inte behöva installera om hela mandrake väl? Måste ju finnas något annat sätt.
Du säger "enklaste sättet", känner du till något annat sätt (utan att installera om mandrake alltså) ?

Tack för hjälpen-

Jan Pihlgren

Post by Jan Pihlgren » 17 October 2003, 15:41

panzar wrote:Huh, man ska väl inte behöva installera om hela mandrake väl?
Vad då Huh? Det tar ju bara en 1/2 till 1 timme.
Allt annat är ju en massa pussel mm. Tar mycket mera tid och kraft !gott!

panzar

Post by panzar » 17 October 2003, 15:50

Själva installationen kanske, men allt arbetet med att installera alla program igen tar ju dagar.. Hemkatalogen har man ju på en egen partition, men alla program ligger ju på root-partitionen.
Jag ber dig igen, känner du till något annat sätt än att installera om så berätta gärna det!

robinr

Post by robinr » 17 October 2003, 16:51

Nä. Jag har iofs inte gjort en hel konvertering eftersom jag kört svenska hela tiden. Installerara kde-18n-sv och locales-sv och kör sedan localedrake som root så böra det fixa sig.

Gör en backup av /etc först så kan du reda ut eventuelle problem.

Man kan ändra språk per användare också och då påverkas bara den användaren. Kör localedrake som den användaren. Det finns en inställning som gäller "bara" kde också i KDE's kontrollpanel.

panzar

Post by panzar » 17 October 2003, 17:39

robinr wrote:Nä. Jag har iofs inte gjort en hel konvertering eftersom jag kört svenska hela tiden. Installerara kde-18n-sv och locales-sv och kör sedan localedrake som root så böra det fixa sig.

Gör en backup av /etc först så kan du reda ut eventuelle problem.

Man kan ändra språk per användare också och då påverkas bara den användaren. Kör localedrake som den användaren. Det finns en inställning som gäller "bara" kde också i KDE's kontrollpanel.
Visste inte att man behövde ett svenskt locale-paket också. Ska genast testas.

EDIT: Jag hade visst redan locale-sv och alla användare (samt root) är inställda på sv_SE. Helskumt det här..
robinnr wrote:Det finns en inställning som gäller "bara" kde också i KDE's kontrollpanel.
Kanske en sista chans, hittar dock inte den inställningen? Under vilken avdelning finns den? Det är just allt som tillhör KDE som bli översatt, men inte det som tillhör mandrake.

Tack för hjälpen.

robinr

Post by robinr » 17 October 2003, 19:51

Av någon anledning finns det under "Handikappstöd". Antar att svenska är ett handikapp då :-)

Prova localedrake. KDE-iställningarna gäller nog bara KDE. localeconfig ändrar för alla program som vet att använda olika locale.

panzar

Post by panzar » 17 October 2003, 20:23

robinr wrote:Av någon anledning finns det under "Handikappstöd". Antar att svenska är ett handikapp då :-)

Prova localedrake. KDE-iställningarna gäller nog bara KDE. localeconfig ändrar för alla program som vet att använda olika locale.
Aha, nu förstår jag vad du menar för inställning. Den vanliga språk-inställningen för KDE, den har jag ändrat för länge sedan (som bevisligen funkar eftersom allt som tillhör KDE blir på svenska).
localedrake har jag också kört, både som flera användare och root.
Vet faktiskt inte vad man ska hitta på mer nu.. Tycker inte man borde behöva installera om hela systemet?

EDIT: Om jag inte gjorde mig tillräckligt tydlig så fungerar KDE perfekt på svenska, men det är allt som tillhör mandrake som inte vill ändras från engelska. Tex. drakconf, vissa delar av menyn m.m

robinr

Post by robinr » 17 October 2003, 21:10

Det var därför jag hoppades att localedrake skulle fixa det. Fråga är om nåt paket saknas eller om det är bara inställningarna.

Code: Select all

-bash-2.05b# cat /etc/sysconfig/i18n
SYSFONTACM=iso01
LC_TELEPHONE=sv_SE
LC_CTYPE=sv_SE
LANGUAGE=sv_SE:sv
LC_MONETARY=sv_SE
LC_ADDRESS=sv_SE
LC_COLLATE=sv_SE
LC_NAME=sv_SE
LC_PAPER=sv_SE
LC_NUMERIC=sv_SE
SYSFONT=lat1-16
LC_TIME=sv_SE
LC_MEASUREMENT=sv_SE
LANG=sv_SE
LC_MESSAGES=sv_SE
LC_IDENTIFICATION=sv_SE
Har du ett paket som heter glibc-i18ndata? Ytterligare en teori är att Gnome ställt om så att GTK-program har engelsk locale. Var nu den inställningen sitter, men Gnomes kontrollpanel har säket nåt, alternativt leta igenom alla kataloger med namnet .gtk* eller .gnome. (Gnome/GTK-program lämnar en herrans soppa med inställningsfiler och kataloger under $HOME).

Post Reply