Problem med kraschad GNOME

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
turbo

Problem med kraschad GNOME

Post by turbo » 14 March 2004, 23:29

Hej,

Jag har fått ett allvarligt problem med min Linuxinstallation. Häromdagen hängde sig datorn så illa att jag blev tvungen att slå av datorn med off-knappen (ctrl-alt-backspace fungerade av någon anledning inte). Sedan dess kan jag inte starta en GNOME-session. Så fort jag försöker, så kommer följande felmeddelande upp:

-------------
Programmet "gnome-panel" (process 1835) har kraschat
på grund av ett allvarligt fel.
(Avbruten (SIGABRT))
-------------

Om jag dödar denna process så kommer ett likadant felmeddelande upp, men med ett nytt processid. Så fortsätter det, ända tills felmeddelandena till slut försvinner. Problemet är att då försvinner även menyraden (eller vad det heter, som ligger längst ner), vilket innebär att om jag till exempel förminskar fönster, så försvinner de bara, vilket givetvis är mycket frustrerande när man som jag ofta har många fönster öppna samtidigt.

Om jag startar om datorn så upprepas samma procedur, d v s först en hel radda med felmeddelanden och sedan försvinner menyraden.

Någon som har någon idé om vad jag ska ta mig till? Jag kan ju fortfarande öppna terminalfönster, så om någon vet något användbart kommando som jag kan skriva där, så är jag tacksam för alla förslag.

Kimmy

Post by Kimmy » 15 March 2004, 00:05

Jag skulle ha loggat in i KDE och avinstallerat Gnome, för att sedan installera det igen...
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

Pingvinen

Gnome...

Post by Pingvinen » 15 March 2004, 00:16

Kimmy wrote:Jag skulle ha loggat in i KDE och avinstallerat Gnome, för att sedan installera det igen...
Om du inte har KDE installerat så kan du installera Gnome igen från prompten.

Gör en: man rpm

Så ser du hur du ska gå tillväga.

Christer Nylander

Re: Problem med kraschad GNOME

Post by Christer Nylander » 18 March 2004, 09:26

[quote="turbo"]Hej,

Jag har fått ett allvarligt problem med min Linuxinstallation. Häromdagen hängde sig datorn så illa att jag blev tvungen att slå av datorn med off-knappen (ctrl-alt-backspace fungerade av någon anledning inte). Sedan dess kan jag inte starta en GNOME-session. Så fort jag försöker, så kommer följande felmeddelande upp:

-------------
Programmet "gnome-panel" (process 1835) har kraschat
på grund av ett allvarligt fel.
(Avbruten (SIGABRT))
-------------

Jag vet inte alls.
Men i värsta fall, kan det vara bra att veta att det finns en ny Gnome med i senaste tidningen Datormagazinet.
(Kallas Garnome eller liknande).
Jag försöker installera det i Red Hat 9. Installationen stannade många gånger (hittade inte "cokies"). Jag skall försöka en gång till, annars installerar jag en stor mängnd separata filer till Gnomes.

Vänligen
Christer
Ubuntu, Geforce 9800 GT

scorpi

Post by scorpi » 18 March 2004, 09:47

Släng ut filen som tillhör gnome du har i din root mapp
Tror den heter _default eller liknande, så görs det en ny

Funkade för mig en gång

Post Reply