Byta till KDE

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
ostene

Byta till KDE

Post by ostene » 4 April 2004, 15:22

Hej.
Försöker byta till KDE från gnome men har misslyckats trots
flera försök. Hur gör man? Kör med RH 8
Mvh
/ostene

OErjan

Post by OErjan » 4 April 2004, 16:11

är det nån skillnad i redhat? de har ju hackat sönder det totalt
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

jeremy

Post by jeremy » 4 April 2004, 17:48

Behåll GNOME!
Jag tror du blir besviken efter att ha kört KDE ett tag.
Jag körde KDE först och bytte till GNOME. GNOME är tusen gånger bättre.
KDE är fullproppat med grafik och effekter och går i snigelfart om du inte har den allra senaste UltraMegaSuperDelyx5000-datorn med 10ghz 64bitars processor i 100.000-kronorsklassen.
Okej, jag kanske överdrev lite.

Men, men, du kan ju alltid pröva det och se själv.
/Jeremy
Slackware 9.1 - 600MHz PIII - 384mb ram - Dualhead
-Keybord not attached, Press F1 to continue or ESC to cancel

Biffy

Post by Biffy » 4 April 2004, 19:32

Jag bytte från KDE till XFCE. Den är så schyst! Mycket nöjd är jag.

www.xfce.org

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 4 April 2004, 19:43

Jag bytte från KDE till FVWM. Det är så coolt! Startar upp på 1 sec.
Det tar lite tid att fixa ihop systemet eftersom man måste välja ut alla program själv. Sen finns inga konfigurationsverktyg utan konfigurerar gör man i en textfil. Fast då kan man också få till useendet och funktionerna precis så som man vill själv.
Aftonbladet skriver att "Stökiga skrivbord kan göra dig sjuk" därför varnar jag för KDE. :-)

www.fvwm.org

***** Gentoo *****Fvwm *****

Bertil

Post by Bertil » 4 April 2004, 21:01

Jag säger bara fluxbox.
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

Biffy

Post by Biffy » 4 April 2004, 22:16

MagnusBerg wrote:Jag bytte från KDE till FVWM. Det är så coolt! Startar upp på 1 sec.
Det tar lite tid att fixa ihop systemet eftersom man måste välja ut alla program själv. Sen finns inga konfigurationsverktyg utan konfigurerar gör man i en textfil. Fast då kan man också få till useendet och funktionerna precis så som man vill själv.
Aftonbladet skriver att "Stökiga skrivbord kan göra dig sjuk" därför varnar jag för KDE. :-)

www.fvwm.org
Aha, det är därför mitt fvwm ser så tarftligt ut! :)

Anyway, testa xfce, det startar också väldigt snabbt och känns skönt.

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 4 April 2004, 22:32

Biffy wrote: Aha, det är därför mitt fvwm ser så tarftligt ut! :)
Ja, jag fattar inte varför de inte skickar med en "snyggare" orginalinställning. Man undrar ju vad fan det är när man startar upp första gången.
Jag testade XFce precis innan jag bestämde mig för FVWM2 och den var helt ok om man inte vill göra sig besvär med konfigurationsfiler. Hade jag inte haft nördambitioner hade jag valt XFce.
Men jag vet inte om det finns möjligheter att bestämma var fönstren skulle hamna när man startade programmen. De startade alltid uppe i vänstra hörnet så jag var tvungen att flytta dem hela tiden.
Och sen vill jag kunna bygga en perfekt arbetsmiljö. XFce är lite begränsad på den punkten jämfört med FVWM2.

Biffy

Post by Biffy » 5 April 2004, 00:26

MagnusBerg wrote:
Biffy wrote: Aha, det är därför mitt fvwm ser så tarftligt ut! :)
Ja, jag fattar inte varför de inte skickar med en "snyggare" orginalinställning. Man undrar ju vad fan det är när man startar upp första gången.
Jag testade XFce precis innan jag bestämde mig för FVWM2 och den var helt ok om man inte vill göra sig besvär med konfigurationsfiler. Hade jag inte haft nördambitioner hade jag valt XFce.
Men jag vet inte om det finns möjligheter att bestämma var fönstren skulle hamna när man startade programmen. De startade alltid uppe i vänstra hörnet så jag var tvungen att flytta dem hela tiden.
Och sen vill jag kunna bygga en perfekt arbetsmiljö. XFce är lite begränsad på den punkten jämfört med FVWM2.
Alright. Jo jag såg några screenshots på deras hemsida och tyckte det såg väldigt latjo ut. Laddade hem det och trodde jag fått fel. Nu förstår jag att man måste modda det själv. Borde kanske testa det, men jag klarar säkert inte mycket eftersom jag är rätt ny med Linux.

Jaja, jag är jättenöjd med XFce iaf. Har fått till det snyggt och allt flyter på väldigt bra känns det som.

jeremy

Post by jeremy » 5 April 2004, 07:50

Coolt! Jag kikade lite på fvwm en gång, men tänkte "Usch, vilken ful WM!" :D

Funderar på att byta till fvwm eller fluxbox.

http://www.fvwm.org/screenshots/desktop ... enshot.png
De där "bubblorna" över ikonerna, hur har han fått till dom?

(Modemnissar får ursäkta...)
/Jeremy

jeremy

Post by jeremy » 5 April 2004, 07:59

VA?!
Nu blir jag lite sur... :evil:

Varför finns inte fluxbox i GDM:s (GnomeDisplayManager) fönsterhanterar-lista vid inloggningen? Jag valde ju att installera fluxbox i Slackware 9.1 installationen!
/Jeremy

JO

Post by JO » 5 April 2004, 09:59

Använd "xwmconfig" i stället. Den fungerar och Fluxbox finns på listan.

/JO
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

Kimmy

Post by Kimmy » 5 April 2004, 10:27

jeremy wrote:Behåll GNOME!
Jag tror du blir besviken efter att ha kört KDE ett tag.
Jag körde KDE först och bytte till GNOME. GNOME är tusen gånger bättre.
KDE är fullproppat med grafik och effekter och går i snigelfart om du inte har den allra senaste UltraMegaSuperDelyx5000-datorn med 10ghz 64bitars processor i 100.000-kronorsklassen.
Okej, jag kanske överdrev lite.

Men, men, du kan ju alltid pröva det och se själv.
Alltså, jag kör KDE, med allt ögongodis på, och det flyter jättefint på en gammal Athlon 800 med 384MB... Enda problemet jag har haft tidigare (på den tiden jag bara hade 128MB) var att det ibland (helt omotiverat) hängde sig... Men nu funkar det finfint... Inte alls slött, eller så...

Sen kan jag ju iofs hålla med om att det tar betydligt längre tid att starta än t.ex. Gnome, och framförallt XFce... Men när man väl är inne så är det samma prestanda, typ... :)
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 5 April 2004, 15:18

Biffy wrote:Borde kanske testa det, men jag klarar säkert inte mycket eftersom jag är rätt ny med Linux.
Det finns gott om manpage's till Fvwm's moduler och konfigurationsfiler på hemsidan. Sen kan man kolla andras .fvwmrc filer och sno de delar man gillar. Själv läser jag kapitlen om Fvwm i böckerna "Linux in a nutshell" och "Running Linux". Och så blir det till att testa och se vad som händer.
Det är smart att göra backup på inställningsfilerna som ligger i katalogen .fvwm i fall man gör bort sig totalt.
jeremy wrote: De där "bubblorna" över ikonerna, hur har han fått till dom?
Dom där ikonerna finns nog att ladda ner nånstans. Jag har sett dem förut. Hittar du en .fvwmrc fil till skärmdumpen så kan du nog hitta namnet på dem och söka på Google.
Själv har jag inga ikoner alls. Har inte kommit så långt i mitt konfigurerande. Började ju i lördags med en färsk systeminstallation och måste fixa alla systeminställningar också. Med Linux blir man aldrig sysslolös. ;-)
Kimmy wrote: Sen kan jag ju iofs hålla med om att det tar betydligt längre tid att starta än t.ex. Gnome, och framförallt XFce... Men när man väl är inne så är det samma prestanda, typ... :)
Öppna en bild på ca 10 Mb med Gimp i KDE. Lägg på oskarp mask eller gör någon annan förändring.
Gör sen samma sak i XFce, Fvwm eller någon annan "light" fönsterhanterare.
Last edited by MagnusBerg on 5 April 2004, 15:26, edited 1 time in total.

JO

Post by JO » 5 April 2004, 15:24

Jätte trevligt med skärmdumpar. Men inte i ett inlägg tack!
Var vänlig och gör en länk, till den sidan i stället.

/JO
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

scorpi

Post by scorpi » 5 April 2004, 15:29

Något som jag tycker är totalt hopplöst och se eller uppleva är att,
om någon frågar som i detta exemplet om nur man ändrar till KDE från Gnome så börjar en hel radda med övertalningar för att byta till något annat.

Varför kan ni inte svara på frågan istället för att gå på om vad som
ni tycker är bäst.
Om användaren har bestämt sig för att köra KDE så hjälp honom/henne istället

ostene

KDE

Post by ostene » 5 April 2004, 15:44

Orsaken var att programmera i QT.
De två miljöerna (eller vad skall kallas)
är väl starkt knutna till varandra så det kanske
är mindre strul vid kodningen om jag kör KDE
i detta fall.
Mvh
/ostene

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 6 April 2004, 22:45

Jag vet inte hur man installerar KDE med RH 8. Tyvärr!

Men för att avsluta offtopic diskussionen om andra fönsterhanterare och FVWM i synnerhet . Jag har sett ljuset...
Vill man få ett helt OK skrivbord till FVWM utan att behöva slita i veckor så väljer man "Setup 95 Script" från menyn som dyker upp då man klickar på skrivbordet. Detta förutsätter att man inte redan har någon inställningsfil .fvwm eller .fvwmrc i sin hemmapp. I så fall får man ta bort den. När skriptet startar får man några enkla frågor och sen väljer man att starta om. Då ser man ljuset. En fullt funktionsdugligt och någorlunda snygg miljö dyker upp. Med menyer för allehanda program och ändamål. Sen är det enkelt att finjustera i inställningsfilerna i .fvwm mappen.
Jag har sett ljuset...

Biffy

Post by Biffy » 6 April 2004, 23:25

Jag installerade KDE i RH9. Det var bara att stoppa in första RH skivan. Då kom "lägg till och ta bort program" rutan fram och sedan var det bara att bocka för KDE och trycka "OK". Då installerades allt.

Annars kan du säkert ladda hem KDE i form av RPM filer som du sedan bara klickar på.

Post Reply