Instabilt filsystem .. eller nått

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
CrustyDemon

Instabilt filsystem .. eller nått

Post by CrustyDemon » 7 April 2004, 00:57

Jag är inte speciellt insatt i linux och är just i övergången att börja använda det på allvar. Dock en sak jag måste få klarhet i först.

Saken är den att jag fått höra att filsystemet i linux är lite mer känsligt än i windows. Det ska tydligen vara så att filsystemet ska kunna paja ihop om linux inte avslutas korrekt. Det skulle innebära att man skulle förlora sina filer. Jag vet att det ligger en viss sanning bakom detta men förhoppningsvis inte så allvarligt som jag fått höra. För hur ska man kunna använda ett operativsystem som är så instabilt.

Jag har frågat massor av folk och dom flesta säger att dom då inte haft några problem gällande detta. Men vad jag skulle vilja veta är rent tekniskt och inte statistiskt. Bör man vara mer rädd att förlora filer om man har linux än windows ?

Snappi

Post by Snappi » 7 April 2004, 02:15

Skulle inte kunna tänka mig att det stämmer...
Äntligen Gentoo!
:):):)

cocathief

Post by cocathief » 7 April 2004, 08:09

Detta beror på vilket filsystem du använder. Förr hade linux problem pga av att man använde ett filsystem som inte var journalförande, men idag finns ett antal olika filsystem med denna funktion att välja på vid installation.

Filsystystemet kunde bli korrupt om man stängde av datorn på med knappen eller om strömmen gick, om man använde ext/ext2 som filsystem.
Om man idag använder ext3/reiserfs/xfs/jfs..... som filsystem behöver man inte oroa sig.

Alla dessa är journalförande.

Vill du ha med info sök på google om varje filsystem, så hittar du nog ett som passar dig.

scorpi

Post by scorpi » 7 April 2004, 08:15

De gånger som strömmen gått eller jag av "okänd anledning" stängt av datorn på knappen så har jag aldrig behövt installera om Linux datorn.

Men däremot Windows datorn ett flertal gånger

li

Post by li » 7 April 2004, 09:04

Jag använder främst: http://www.namesys.com/ reiserfs som verkar väldigt bra trots mycket slarv från min sida.

Det enda fs jag lyckades förstöra var ext3 men det var helt självförvållat eftersom jag inte tog varningar på allvar.

För read/only data rekomenderas cloop mappning, www.knopper.net, som sparar utrymme och skyddar all data.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 7 April 2004, 14:29

Jag är frenetisk tvångsavstängare men har bara haft problem med ext2. Med journalförande system, i mitt fall ReiserFS, är det aldrig några problem.

***** Gentoo *****Fvwm *****

lyckegard

Post by lyckegard » 8 April 2004, 11:59

Snappi wrote:Skulle inte kunna tänka mig att det stämmer...
du är inte påläst.

Dock är problemet inte unikt. Utan det gäller alla filsystem, eller hårddiskar egentligen. Det man gör när man trycker på shutdown -h 0 är att, man bland annat, synkar hårddisken, så att den är återställd med läsarmen inför nästa start. (andra saker man gör är att man skriver i logfiler att programmen avslutades korrekt så programmen slipper köra självtester nästa gång för att ta reda på varför luften (strömmen) bara flög ur dem).

Kännedommen om detta problem har medfört att vi har haft scandisk och diskcheckningsprogram efter att man dragit ur kontakten (eller strömavbrott eller annat fel som gör så att datorn stängs av utan avstängsningsritualen).

Dock så påverkas de stora problemen (hårddisken flippar ur t ex) mest bara gamla filsystem, och gamla hårddiskar, och gamla datorer.

Men varför stänga av datorn felaktigt?

Snappi

Post by Snappi » 8 April 2004, 23:14

tydligen inte, men det var en ren gissning bara :D
Äntligen Gentoo!
:):):)

Post Reply