Gnome 2.6 - Ett rent nöje eller en tickande bomb?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
zeal

Gnome 2.6 - Ett rent nöje eller en tickande bomb?

Post by zeal » 8 April 2004, 13:48

Jag installerade Gnome 2.6 igår och än så länge måste jag säga att det känns riktigt bra, dock kan det ju alltid dyka upp lite problem allt eftersom man använder det. Vad är era erfarenheter och åsikter?

Kimmy

Post by Kimmy » 8 April 2004, 13:54

Finns det någon lista över nyheter i Gnome 2.6 eller något? Hittar inget speciellt på gnome.org... :-?
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

helmut

Post by helmut » 8 April 2004, 13:54

Dom ända problemen jag haft har varit att mina iconer i nautilus (desktopen) har varit låsta, efter jag lade till min användare i sudo-users så fixade det sig och så funkar inte "thumbnails" i nautilus på visa divx filmer och png bilder. dock om man ändrar viewn till "image collection" så fixar den thumbs till png bilderna.
“Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.”
–John F. Woods

bux

Post by bux » 8 April 2004, 14:00

Jag provade gnome 2.6 i förrgår tror jag, jag tyckte inte om det.
Kanske för att jag är van med KDE 3.2 (som är såååå mycket mer komplett än gnome), jag vet inte men det som jag stöde mig mest på var att det öppnades nya fönster i nautilus hela tiden (när man browsade "filsystemet"), borde iof gå att slå på "det vanliga beteendet" men jag hittade inte det.

Annars märkte jag ingen större skillnad mellan gnome 2.4 och 2.6 faktiskt.
"Trying is the first step towards failure" -- Homer Simpson

zeal

Post by zeal » 8 April 2004, 14:07

bux:

Det skall gå att stänga av det nya beteendet i nautilus, läste något om det på forums.gentoo.org.
Personligen tycker jag inte alls lika bra om KDE, följer med så mycket crap jag inte använder :) Gnome har ju också lite saker med, men inte alls lika mycket.

trekkie78

Post by trekkie78 » 8 April 2004, 14:07

Kimmy wrote:Finns det någon lista över nyheter i Gnome 2.6 eller något? Hittar inget speciellt på gnome.org... :-?
Kanske inte var så mycket nytt ? :-)

http://www.gnome.org/start/2.6/notes/rnwhatsnew.html

//trekkie

Kimmy

Post by Kimmy » 8 April 2004, 14:15

trekkie78 wrote:
Kimmy wrote:Finns det någon lista över nyheter i Gnome 2.6 eller något? Hittar inget speciellt på gnome.org... :-?
Kanske inte var så mycket nytt ? :-)

http://www.gnome.org/start/2.6/notes/rnwhatsnew.html

//trekkie
Tack... :D Jag letade visst ganska dåligt... :oops:
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

aaron

Post by aaron » 8 April 2004, 14:20

bux wrote:Jag provade gnome 2.6 i förrgår tror jag, jag tyckte inte om det.
Kanske för att jag är van med KDE 3.2 (som är såååå mycket mer komplett än gnome), jag vet inte men det som jag stöde mig mest på var att det öppnades nya fönster i nautilus hela tiden (när man browsade "filsystemet"), borde iof gå att slå på "det vanliga beteendet" men jag hittade inte det.

Annars märkte jag ingen större skillnad mellan gnome 2.4 och 2.6 faktiskt.
Starta GConf editor, och sätt nyckeln apps/nautilus/preferences/always_use_browser till "true" så ska du se att den uppför sig som den gjorde i 2.4.
Den största skillnaden mellan gnome 2.4 och 2.6 måste vara prestandan, mitt skrivbord flyger numera fram =)

bux

Post by bux » 13 April 2004, 19:39

ok, tackar för infon.
Ska se ändra det nästa gång jag använder gnome :)
"Trying is the first step towards failure" -- Homer Simpson

Post Reply