Katalog tillgänglig endast en viss tid per dygn?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
xanto

Katalog tillgänglig endast en viss tid per dygn?

Post by xanto » 16 April 2004, 10:32

Hej,

Jag har en hårddisk som "sjunger" rätt bra på min ftp server. På dagtid märker man inte det men när man går och lägger sig så är det jäkligt irriterande. Får jag inte tyst på den nattetid så hotar tanten med att köra en skruvmejsel i den. Så vad kan man göra.

1, Byta kärring! Inte aktuellt för hon är rätt snäll annars.

2, Någon form cron script som avmonterar katalogen på den aktuella hårddisken nattetid och monterar den på morgonen igen? Problemet är att jag inte vet hur man skall åstakomma det. Därför hoppas jag på hjälp från någon här som kan ge mig ett tips på hur jag kan göra det.

3, Byta hårddisken. För dyrt just nu.

Tar tacksamt emot alla förslag jag kan få.

/Glenn
Bostream = Static IP
Server - PII 400Mhz - 320MB ram 160 GB HD Debian (Sarge)
Client - P4 2Ghz - 1,5Gb ram 2*80 GB HD - SuSE 9.0 Pro & WinXP Pro

awker

Post by awker » 16 April 2004, 11:31

det är väl bara lägga till två rad i crontabben, första säger montera kl 0800 och det andra umount 2200.

0 8 * * * /etc/crontab/mount.sh
0 22 * * * /etc/crontab/umount.sh

så får du skapa två filer i /etc/crontab/-katalogen, en som heter mount.sh och umount.sh som innehåller det du vill göra..

hoppas att detta hjälpte

awker

Post by awker » 16 April 2004, 11:31

och snäll som jag är får du byta ut tiderna till precis vad du vill :D

men jag vet inte dom din disk kommer att låta mindre för att du avmonterar den. jag skulle nog använda mig av hdparm för att sätta disken i sleeping mode. (power off)
hdparm -Y, problemet är bara att du måste använda en hård eller mjuk reset för att den ska bli aktviv..

men men du har ju hela helgen att pilla med detta

Fright

Post by Fright » 16 April 2004, 11:43

en annan lösning skulle vara att isolera datorn eller fästa hårdisken med resår band eller dylikt så att dess vibrationer inte överörs lika mycket till lådan.

mer ider finns på http://www.silentpcreview.com/

xanto

Post by xanto » 16 April 2004, 15:32

Hårddisken är redan dämpad så mycket som det går coh det är inte så att den låter som ett jetplan.....men just på natten när det är helt tyst för övrigt så är det j... irriterande.

Jag följde awkers råd. Men nu fick jag ett annat problem. Om någon är och hämtar något i just den katalogen när jag skall avmonterade den så går det inte. Jag vill inte gärna starta om ftp'n var natt. Bara stänga ner för dom som är i den aktuella katalogen.

Någon som fler lösningar? Och som sagt tidigare tanten behåller jag :-)

/Glenn
Bostream = Static IP
Server - PII 400Mhz - 320MB ram 160 GB HD Debian (Sarge)
Client - P4 2Ghz - 1,5Gb ram 2*80 GB HD - SuSE 9.0 Pro & WinXP Pro

awker

Post by awker » 16 April 2004, 16:13

kan du inte döda ftp-demonen innan avmontering? annars kan du väl använda dig av umount -f..

..och sedan använda uppstartsskript för ftp:n i din mountfil??

TC

Post by TC » 17 April 2004, 22:28

Hårddiskarna på frugans dator väsnades mycket, så jag tejpade alla skarvar för lock till lådan, samt runt alla 5.25 enheter och runt diskettläsare, den blev mycket tystare efter det.

//TC
Det gäller att stå på sig, annars gör andra det!

Kimmy

Post by Kimmy » 18 April 2004, 10:38

Annars vänjer man sig ganska snabbt vid en surrande hårrdisk eller allmänt högljudd dator, efter ett tag är det t.o.m. svårt att sova utan det ljudet... *ha erfarenhet* :)
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 18 April 2004, 10:41

Kimmy wrote:Annars vänjer man sig ganska snabbt vid en surrande hårrdisk eller allmänt högljudd dator, efter ett tag är det t.o.m. svårt att sova utan det ljudet... *ha erfarenhet* :)
Känner igen det dära, min dator låter lika högt som en dammsugare men jag kan ändå inte sova utan att ha den i samma rum
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

ekipz

Post by ekipz » 18 April 2004, 14:01

Hmm, en fundering bara...

Om det är hårddisken som låter illa när den är igång, så kommer det ju inte att bli bättre för att du avmonterar partitionen ...

Jag menar, disken snurrar ju ändå som vanligt...
Mvh
Johan Andersson

egh01

Post by egh01 » 18 April 2004, 16:11

Jag skulle gå på awkers linje och använda mig av 'hdparm' men istället för att använda -Y eller -y flaggorna (som iofs skulle fungera utmärkt) så skulle jag använda -S för att ställa in efter vilken tid av inaktivitet som hårddisken ska gå in i standby läge (=varva ner). Då kommer hårddisken varva ner när den inte har använts under en viss tid för att sedan spinna igång igen när något ska skrivas/läsas från den. Kolla manualsidan för hdparm (8) för mer info.

ekipz

Post by ekipz » 18 April 2004, 23:34

Joo, exakt...

Precis min tanke! ;)

Jag tänkte på en annan sak...
När man stänger ner datorn med tex 2.4.25 kärnan, så kör den ju "flushing ide deviced" innan den stänger av...

Och då hör man ju klart och tydligt att diskarna stänger av sig.
Är det hdparm som fixar detta?
Mvh
Johan Andersson

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 18 April 2004, 23:38

ekipz wrote:Joo, exakt...

Precis min tanke! ;)

Jag tänkte på en annan sak...
När man stänger ner datorn med tex 2.4.25 kärnan, så kör den ju "flushing ide deviced" innan den stänger av...

Och då hör man ju klart och tydligt att diskarna stänger av sig.
Är det hdparm som fixar detta?
Har inte hdparm installerat och det står flushing för mig med, så tror inte det är pga hdparm
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

Post Reply