Problem med Atk

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Burnis

Problem med Atk

Post by Burnis » 17 May 2004, 21:56

Jag försökte installera Atk för jag vill ha mplayer i fedora... Jag fick detta felet:

checking for GLIB - version >= 2.0.0... no
*** Could not run GLIB test program, checking why...
*** The test program failed to compile or link. See the file config.log for the
*** exact error that occured. This usually means GLIB is incorrectly installed.
configure: error:
*** GLIB 2.0.0 or better is required. The latest version of
*** GLIB is always available from ftp://ftp.gtk.org/. If GLIB is installed
*** but not in the same location as pkg-config add the location of the file
*** glib-2.0.pc to the environment variable PKG_CONFIG_PATH.

Precis innan hade jag installerat GLIB 2.4..
Jag installerade GLIB med:
./configure
make
make install

och jag fick inga problem men kan det ha lagt sig i fel mappar eller något då eller?
Image

drbrno

Post by drbrno » 17 May 2004, 22:17

Det blir mycket lättare för dig om du installerar med RPM. Jag rekommenderar att du konfigurerar yum att använda freshrpms, så kan du sedan skriva yum install mplayer för att installera allt automagiskt.

Lägg till det här i /etc/yum.conf för att använda freshrpms:

Code: Select all

[freshrpms]
name=Fedora Linux $releasever - $basearch - freshrpms
baseurl=http://ayo.freshrpms.net/fedora/linux/$releasever/$basearch/freshrpms

Burnis

Post by Burnis » 17 May 2004, 22:44

Jag gjorde som du sa och den höll på att ladda ner tusentals filer på typ 32kb som inte hade något med mplayer att göra men efter en halvtimma så fick jag detta:
Resolving dependencies

Vad menas med detta?
Image

Kimmy

Post by Kimmy » 18 May 2004, 02:27

Burnis wrote:Jag gjorde som du sa och den höll på att ladda ner tusentals filer på typ 32kb som inte hade något med mplayer att göra men efter en halvtimma så fick jag detta:
Resolving dependencies

Vad menas med detta?
Det betyder att den räknar ut vilka beroenden mplayer-paketet har, den tar alltså reda på vilka andra paket den också måste installera för att mplayer ska funka, och det kan ta ett tag... Men när den är klar med det så borde den ladda ner allt och installera det automatiskt om du inte avbryter...

De där tusentals filerna som inte hade med mplayer att göra var bara header-filer som den cache:ar på din hårddisk, så det ev. ska gå snabbare att ta reda på om ett paket finns nästa gång du installerar nåt med 'yum'... Låt mig gissa att det var första gången du körde 'yum'? Då gör den nämligen så, och den kommer fortsätta med det. Men i fortsättningen blir det kanske max 100 header-filer den laddar ner, lite beroende på hur ofta du kör 'yum'...
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

Post Reply