Fedora Core 2

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
benhur

Fedora Core 2

Post by benhur » 23 May 2004, 14:56

Är det verkligen ingen mer än jag som har testat att ta hem denna disten och försökt att bränna den som en bootbar CD? När jag kör med WinISO och försöker att få fram bootinformation så får jag följande meddelande:cannot open file:it appers to be a invalid format image:och det har ingen som helst betydelse var jag laddar ner denna CD ifrån.Nu är detta en annorlunda typ av CD som inte verkar inehålla någon Dosutils och rawrite så då går det inte att fixa en startdiskett heller.Utan det finns i den en bootimage och det är denna som det är fel på verkar det som.Men jag är inte någon Linuxexpert så det kan ju vara mina kunskaper som inte räcker till.Och det ska tilläggas att tar jag min Fedora Core v1 CD och kikar på den så ser den inte ut som denna v2 för där är de välkända filerna som man fixar en startdiskett med.

drbrno

Post by drbrno » 23 May 2004, 15:16

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur du ska bränna iso-filerna, men jag kan intyga att de fungerar, förutsatt att du har laddat ner de rätta filerna och att de inte är skadade.

Möjligheten att skapa en startdiskett finns inte kvar i FC2. Det finns dock en boot-iso på några MB. Dessutom finns det en avbild ämnad för USB-minnen, om ens dator har stöd för att boota från sådana. Om din dator bara kan boota från diskett kanske du kan använda det här: http://slackware.oregonstate.edu/slackw ... /sbootmgr/

benhur

BootISO

Post by benhur » 23 May 2004, 15:40

Det är den filen BootISO:n som inte jag får att fungera.Plockade denna dist ifrån RedHat Fedora 2 gånger och nu ifrån Sunet en gång men får samma fel.Jag kan ta min Fedora CD v1 och fixa en startdiskett om jag vill men då kan jag inte starta upp den i laptopen som inte har en floppy.Jag ville med detta bara se om detta är ett välkänt fenomen eller om det bara är hos mig det misslyckas? Har även bränt ett antal CD på alla möjliga tänkbara sätt innan jag kollade upp ISO filen som jag tog ner men får bara att felmeddelande vid test i maskinerna här.Men om du då har lyckats så är jag tillbaka på ruta ett igen då.Får väl vänta tills de finns för försäljning då eller plocka i mina Suse 9 istället.

Kimmy

Post by Kimmy » 23 May 2004, 23:24

Hur har du laddat ner? Vissa webbläsare, iaf. Netscape (och kanske Mozilla) översätter binärfiler till text om man laddar ner direkt har jag hört... Prova att tanka ner med t.ex. bittorrent (om du inte har gjort det)...
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

benhur

exploren

Post by benhur » 24 May 2004, 09:22

Körde windows XP när jag tog hem detta och jag hade förstått det om jag hade Suse 9 upstartat och laddat med den men det konstiga är att det är bara en fil som blir "korrupt"det är bara denna boot ISO filen som inte fungerar som det ser ut när jag kollar det jag tagit hem.Men jag vet om det du säger efter att ha hängt här på forumet ett tag.Så jag lär mig nya grejor här tur forumet finns. :D

Post Reply