VNC och clipboard

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
kuseman

VNC och clipboard

Post by kuseman » 16 February 2005, 12:42

Kör en VNC-server på min debianburk och ansluter från en Win2000 med realvnc till debainburken. Jag får inte clipborad att funka emellan OS:ena.... Är detta ens möjligt eller har jag bara missat ngt ?

Någon som vet?

Zenox

Re: VNC och clipboard

Post by Zenox » 16 February 2005, 16:08

kuseman wrote:Kör en VNC-server på min debianburk och ansluter från en Win2000 med realvnc till debainburken. Jag får inte clipborad att funka emellan OS:ena.... Är detta ens möjligt eller har jag bara missat ngt?
Jag har kört olika (real, ultra, tight) VNC en del men aldrig fått clipboard att funka och då har jag testat mellan Linux till Windows och bara enbart mellan Windowsmaskiner. Vore fint att få nått tips på hur man fixar det, lite drygt med tecken man inte kan skriva. Då får man ju copy-pasta från nån remote textfil eller liknande, ie tar tid.

Hasseman

Post by Hasseman » 16 February 2005, 20:55

Clipboard funkar i den bemärkelsen att du kan kopiera information ur en textfil från VNC-server till klient och vice verca. Men jaghar själv inte fått någon filöverföring att fungera. För att meka till detta kör du applikationen vncconfig på vncserver datorn och resten säger sig självt om du använder RealVNC.

försöker man att kopiera en fil och klistrar in denna lokalt så får man bara en textfil inehållande sökvägen till filen man försökte kopiera.

Undra sa flundra hur det är med filöverföringarna egentligen. Jag tror mig ha sett något sådant men kommer bara inte ihåg hur.
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

kuseman

Post by kuseman » 16 February 2005, 23:17

Har allt iklickat i vncconfig och i RealVNC har jag desamma iklickat men inte f.n funkar det ändå..... hur fick du det att funka? det jag vill kunna skicka fram å tillbaks e ju bara text så det borde ju funka hyffsat iaf

Hasseman

Post by Hasseman » 16 February 2005, 23:34

Räcker med:
Accept clippboard from viewers
och eventuellt
Send clippboard to viewers

Bör sedan funka.....

Kopiera från textfil, klistra in i textfil eller direkt i en katalog i konqueror....
Gör det inte det så prova med att testa med olika applikationer och se hur det verkar. kwrite, gedit etc.....

Jag kör med dessa inställningar på 2x slackware fluxbox och kopierar främst från konqueror och kwrite.
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

robinr

Post by robinr » 17 February 2005, 13:07

Kan vara versionsberoeden och buggar.. Detta funkar iaf för mig.

XP Pro med VNC 4.0 som server och tightvnc 1.2.9 i kde-förpackning.

Post Reply