Kan man ändra MAC-adress?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
henriko

Kan man ändra MAC-adress?

Post by henriko » 17 February 2005, 19:41

Har ett problem. Hos min internetleverentör måste man anmäla sin MAC-adress för att kunna komma ut på nätet. Eftersom jag har bytt och inte orkat skicka in en ny anmälan har jag bara fyllt i ip-adress, Gateway, nätmask och DNS i Windows, och så kommer man ut som vanligt. Försökte göra samma sak i Linux Redhat/Fedora Core 3, men jag kommer inte ut. Därför tänkte jag att jag kanske kan ändra MAC-adress på mitt nya nätverkskort. Går det? Har hört att det ska gå att göra i Windows. Om det inte går, vad tror ni att jag har gjort fel när jag fyller i IP-nummer etc manuellt? Jag har gjort det i systemverktyg/nätverk.

miixter

Post by miixter » 17 February 2005, 20:26

Jag du kan byta mac adr i både linux och windows om drivrutinen för nätverkskortet tillåter det.

Om jag fattat det rätt så vill du byta mac-adr i linux då kan du göra det med t ex kommandot ifconfig i ett konsolfönster. I windows görs detta under nätverksinställningar och egenskaper för aktuellt nätverkskort.

/mixter

henriko

Post by henriko » 17 February 2005, 20:57

Jag har precis installerat Linux så jag har jättedålig koll...

Skrev "ifconfig" och fick bara upp ca 10 rader info. Frågan är hur man ändrar den info som har med MAC-adressen att göra, så att datorn tror att jag har samma MAC-adress som tidigare trots att jag har bytt nätverkskort?

Tack på förhand!

Hasseman

Post by Hasseman » 17 February 2005, 21:09

Eftersom du har lite dålig koll skulle jag vilja passa på att upplysa dig om Linux inbyggda manualsidor även kallade man-pages.

man pages används genom att man skriver man framför den applikation man avser att lära sig lite mer om, i detta fall ifconfig.

alltså

Code: Select all

man ifconfig
Där får du fram svaret omdedelbart att växeln " hw class address" är intressant och eftersom vi blir upplysta av man-pages i början att syntaxen i ifconfig används enligt:

ifconfig interface [aftype] options | address ...
Alltså i ditt fall

ifconfig eth0 hw class address | "hårdvaruadress"
Lär dig att använda detta oumbärliga verktyg, man-pages för det är nyckeln till kanske 80% av alla frågor som rör hurvida man använder en redan känd applikation.
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

miixter

Post by miixter » 17 February 2005, 21:14

Generellt med unixliknande os däribland linux gäller att det för varje kommando finns en manual och den får man tillgång till genom att skriva "man ifconfig" i detta fall. Det är nummer ett om man söker efter hur ett kommando fungerar eller vad det finns för växlar till det.

Det du letar efter nu är typ: "ifconfig eth0 hw ether 00:00:00:00:00:00" där nollorna ska bytas ut mot den mac-adr du önskar ha på ditt kort.

/mixter

PS henriko vilken isp har du?

henriko

Post by henriko » 17 February 2005, 22:02

Tack för era tips!

Prövade följande:

ifconfig eth0 hw ether AB:3E:45:fd:32:D4

Fick svar:

SIOCSIFHWADDR: Enhet eller resurs upptagen

Detta betyder väl att jag inte kan byta MAC-adress?

Jag får väl helt enkelt anmäla min nya MAC-adress till internetleverentören eftersom det inte har fungerat att manuellt ställa in ip-nummer, nätmask, st. gateway och DNS. Eller rättare sagt, jag har ställt in dem under nätverksinställningarna, men det verkar inte göra någon nytta... Med exakt samma inställningar i Windows XP funkar det perfekt.

miixter

Post by miixter » 17 February 2005, 22:14

nja.. det kan betyda precis vad som står att kortet faktiskt är upptaget.

prova:
ifconfig eth0 down
ifconfig eth0 hw ether AB:3E:45:fd:32:D4
ifconfig eth0 up

i den ordningen.

/mixter

mikaelho

Post by mikaelho » 17 February 2005, 22:30

Om du vill göra det på ett enkelt sätt kan du göra så här:

Gå till Redhat-menyn -> Systeminställningar -> Nätverk. Skriv in root-lösen.

Så till att fliken "Enheter" är markerad. Tryck på knappen "Redigera". Välj det nätverkskort (om du har flera) som ska ändras. När du väl har klickat på knappen "Redigera" får du upp ett fönster. Där har du en flik som heter "Hårdvaruenhet". I den filken har du en rad som heter: "Bind till MAC-adress". Resten kan du räkna ut själv. :P

henriko

Post by henriko » 17 February 2005, 22:34

Stort tack Mixter!

För första gången någonsin är jag nu ute på Internet från Linux! Det var ju inte så smidigt innan när jag var tvungen att logga in på windows för att få tillgång till nätet...

När jag ändå skriver:

Varje gång jag startar upp linux kör en massa olika saker igång (såklart). Allt startas utom smartd. Där står det:

Startar smartd: misslyckas

Vad betyder detta? Spelar det ngn roll?

henriko

Post by henriko » 17 February 2005, 23:45

Kan man skriva in detta någonstans så att man slipper göra det manuellt varje gång man startar datorn?

Hasseman

Post by Hasseman » 18 February 2005, 00:22

En ganska ofin lösning vore kanske /etc/rc.d/rc.local .....typ.
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

miixter

Post by miixter » 18 February 2005, 09:34

Nu är inte jag någon rh eller systemV människa men det vore antagligen mest lämpligt att peta in andringen av hw adr i startupskriptet precis raden innan interfacet tas upp, det finns säkert någon annan som kan hjälpa dig med exakt var om du inte hittar det själv (ska ligga i något av skripten i /etc/ på systemV). Annars kanske man kan använda det som 'mikaelho' skrev tidigare i denna tråd.

Någon..?

/mixter
Last edited by miixter on 18 February 2005, 09:45, edited 1 time in total.

Jan Pihlgren

Re: Kan man ändra MAC-adress?

Post by Jan Pihlgren » 18 February 2005, 09:42

henriko wrote:Har ett problem. Hos min internetleverentör måste man anmäla sin MAC-adress för att kunna komma ut på nätet. Eftersom jag har bytt och inte orkat skicka in en ny anmälan har jag bara fyllt i ip-adress, Gateway, nätmask och DNS i Windows, och så kommer man ut som vanligt. Försökte göra samma sak i Linux Redhat/Fedora Core 3, men jag kommer inte ut. Därför tänkte jag att jag kanske kan ändra MAC-adress på mitt nya nätverkskort. Går det?.
Normalt kan du inte byta MAC-adress.
MAC-adressen är hårdvarans "personnummer",den tilldelas en tillverkare som "bränner in" MAC-adressen i hårdvaran.
Detta för att det inte ska finnas mer än en likadan MAC-adress på nätet, MAC-adressen måste vara unik.
Har varit med om vad som händer när det finns flera PC-n med samma IP-adress, totalkaiko.
Det skulle bli likadant med två lika MAC-adresser.
Så om du byter nätverkskort så får du nog finna dig i att ändra till din ISP. 8)

miixter

Post by miixter » 18 February 2005, 09:48

Hårdvaruadressen har endast lokal signifikans.

/mixter

Tenebrarium

Post by Tenebrarium » 18 February 2005, 16:32

Bara lokalt? Du menar den egna datorn?
Nja det finns ju en del isp:er som knyter an ipadresser till en MAC adress för att ingen ska kunna stjäla.
Mr. General Failure

trekkie78

Post by trekkie78 » 18 February 2005, 16:42

Jag tror inte det gäller "lokalt" bara. ComHem hade problem för ett tag sedan med att alla som hade SiS9xxx-baserade nätverkskort hade samma MAC-adress och att man var tvungen att uppdatera drivrutinerna (trodde det sköttes av hårdvaran?).

//trekkie

miixter

Post by miixter » 18 February 2005, 16:48

Tenebrarium: Nja den lokala broadcast domänen avsågs i detta fall. Med den innebörden att "kalles box i Vagnhärad" inte lider om "Joes box i San Diego" har samma mac-adr om de inte sitter i samma broadcastdomän. För att jag förutsätter att vi talar ip över ethernet och i allmänhet paketeras ju varje paket om i en ny frame vid byte av broadcast domän och då saknar den ursprungliga mac-adressen betydelse när paketet väl routats vidare.

Summa sumarum det går alldeles utmärkt att spoofa mac-adr för att t ex slippa betala administrativ avg. för byte av mac hos isp ;-)

/mixter

henriko

Post by henriko » 18 February 2005, 17:02

Hursomhelst behöver jag inte ändra MAC-adressen när jag startar om datorn längre. Vet inte riktigt varför, men det fungerar nu, så jag behöver inte anmäla min nya MAC-adress till internetoperatören! :D

klein

Post by klein » 18 February 2005, 21:09

Eller ännu bättre http://www.linux.se/showMan.php?COUNT=2025

Skall ta och updatera linux.se manualsidor vid tillfälle, men faktum är att alla manualsidorn ligger online
Hasseman wrote:Eftersom du har lite dålig koll skulle jag vilja passa på att upplysa dig om Linux inbyggda manualsidor även kallade man-pages.

man pages används genom att man skriver man framför den applikation man avser att lära sig lite mer om, i detta fall ifconfig.

alltså

man ifconfig
Där får du fram svaret omdedelbart att växeln " hw class address" är intressant och eftersom vi blir upplysta av man-pages i början att syntaxen i ifconfig används enligt:

ifconfig interface [aftype] options | address ...
Alltså i ditt fall

ifconfig eth0 hw class address | "hårdvaruadress"
Lär dig att använda detta oumbärliga verktyg, man-pages för det är nyckeln till kanske 80% av alla frågor som rör hurvida man använder en redan känd applikation.

klein

Re: Kan man ändra MAC-adress?

Post by klein » 18 February 2005, 21:11

En del DLINK routra kan dock klona ett korts adress på LAN:et och på sätt kan man behålla sin IP adress.
Jan Pihlgren wrote:
henriko wrote:Har ett problem. Hos min internetleverentör måste man anmäla sin MAC-adress för att kunna komma ut på nätet. Eftersom jag har bytt och inte orkat skicka in en ny anmälan har jag bara fyllt i ip-adress, Gateway, nätmask och DNS i Windows, och så kommer man ut som vanligt. Försökte göra samma sak i Linux Redhat/Fedora Core 3, men jag kommer inte ut. Därför tänkte jag att jag kanske kan ändra MAC-adress på mitt nya nätverkskort. Går det?.
Normalt kan du inte byta MAC-adress.
MAC-adressen är hårdvarans "personnummer",den tilldelas en tillverkare som "bränner in" MAC-adressen i hårdvaran.
Detta för att det inte ska finnas mer än en likadan MAC-adress på nätet, MAC-adressen måste vara unik.
Har varit med om vad som händer när det finns flera PC-n med samma IP-adress, totalkaiko.
Det skulle bli likadant med två lika MAC-adresser.
Så om du byter nätverkskort så får du nog finna dig i att ändra till din ISP. 8)

Post Reply