FC4 installation :(

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
canvas

FC4 installation :(

Post by canvas » 15 June 2005, 21:04

Jag har laddat hem FC4. Blev glad att jag äntligen kunde få hem det...efter många om och men, men nu har jag det iaf. Jag började tömma hdd och tog bort Suse 9.1. När jag satt i skivan FC4_1 och började installera kom jag till en punkt där den ska köra /sbin/loader, där stannar den ett tag...sen kör den en massa koder över hela skärmen och sen stannar det, kommer liksom inte längre.

Vad kan det här bero på?

Jag misstänkte att det kan vara nåt med Bios så jag har kollat och det verkar som om burken har senaste Bios ver...OM det inte går att installera FC4 på min burken med den Bios ver. kan man kringgå detta på nåt sätt då?

Jag har testat att installera Suse 9.3 med samma resultat, alla äldre versioner funkar - FC1, Suse 9.1 osv...

plock

Post by plock » 15 June 2005, 21:15

Felet kan mycket möjligt bero på den senaste versionen av linux-kärnan 2.6.11 som både Suse 9.3 och FC4 använder sig av. Det händer något som inte är helt kompatibelt med din hårdvara. Du får ev avvakta en lösning. Det brukar dyka upp FAQ's och hjälp på Fedoras alla forum på nätet strax efter en ny release.

I annat fall, så kan jag rekommendera FC3. Det har varit och är fortfarande en mycket bra och välfungerande dist. Där kan du välja att göra uppgraderingar som motsvarar FC4.

plock

Post by plock » 15 June 2005, 21:18

Jag svarar igen. Jag hade inte läst ditt inlägg korrekt.

Jag känner igen problemet med sbin/loader. Det stannar och händer inget..... I det fallet så bytte jag ut cd-läsaren mot en bättre och då gick det att installera utan problem.

canvas

Post by canvas » 15 June 2005, 21:31

plock wrote:Felet kan mycket möjligt bero på den senaste versionen av linux-kärnan 2.6.11 som både Suse 9.3 och FC4 använder sig av
Tack för ditt svar. :lol:

Jag tror du har en point i det där med kärnan, när jag har använt Suse 9.1 och uppgraderat kärnan till den nyare, händer lite konstiga grejer som att cd'n åker ut och in titt som tätt helt utan anledning, men om det är så, då kan jag alltså inte installera nån nyare dist tills det kommer en lösning?!...hm FC2 eller 3 har jag inte så jag får väl köra med FC1 så länge kanske... :oops:

plock

Post by plock » 15 June 2005, 22:26

Som sagt. Den kan ha att göra med cd-läsaren också. Överväg annars gärna FC3. Den har jag kört sedan den kom i nov förra året och jag har verkligen inget att klaga på, tvärtom.

phm

Post by phm » 17 June 2005, 12:49

plock wrote:Som sagt. Den kan ha att göra med cd-läsaren också. Överväg annars gärna FC3. Den har jag kört sedan den kom i nov förra året och jag har verkligen inget att klaga på, tvärtom.
Instämmer...
FC3 fungerar perfekt, jag har inte haft några problem som inte gått att lösa med egen tankeverksamhet. :D

canvas

Post by canvas » 17 June 2005, 18:22

Jag laddade hem FC3 oxå...lol, men det var innan jag kollade runt lite på andra Linux forum där flera personer har samma problem som jag, men dom tipsen som dom fick provade jag utan framgång. Där kunde jag även läsa om att de som har FC3 OXÅ har samma fel. Då kanske det inte är nån idé för mig att bränna in FC3 på nån skiva heller, för jag med min otur får ju säkert samma fel som med FC4....äh...jag får väl köra med FC1.

En grej till, när man bootar cd'n FC4 så står det vid installationen så här nånting:
"Tryck ENTER om du vill installera/uppgradera"....kan man alltså uppgradera FC1 till FC4 bara genom att göra en installation från cd skivorna, eller blir det som en till dist? Har frågat om detta förr men inte fått nåt vettigt svar på det.

...förresten, är det nån skillnad mellan FC1 och FC3(FC4) utseende mässigt, eller är det bara en ny kärna och uppgraderade program?

Ha en bra helg!

kjell-e

Post by kjell-e » 17 June 2005, 23:55

Du kan uppgradera från Fedora Core 1 till Core 4 genom att välja uppgradera. Då kommer alla paket att uppgraderas så att du får nyare versioner av allt.

Det är nyare skrivbordssystem och fönsterhanterare i Fedora Core 4 än i core 1 så några skillnader lär du i alla fall se.

canvas

Post by canvas » 18 June 2005, 10:27

Kan man starta uppgraderingen inne i FC1? För jag får samma fel nu med FC3 som FC4 när jag ska boota upp cd'n med FC3, den hänger sig efter den ska köra /sbin/loader.

fork

Post by fork » 18 June 2005, 10:33

Prova skicka med några parameter när du bootar från CD.
http://forums.fedoraforum.org/archive/i ... /t-50.html
Tack och hej, leverpastej...

canvas

Post by canvas » 18 June 2005, 14:37

Tack för länken, men det var den länken jag hittade och de tipsen testade jag, allihop men de gick inte heller. Antagligen är det så som någon ovan skrev att de nyare kärnorna inte funkar med hårdvaran jag har. Kör nu med FC1, igen, och den funkar ju kanon...så varför byta?...hehe

plock

Post by plock » 18 June 2005, 23:36

Harlekin wrote:Tack för länken, men det var den länken jag hittade och de tipsen testade jag, allihop men de gick inte heller. Antagligen är det så som någon ovan skrev att de nyare kärnorna inte funkar med hårdvaran jag har. Kör nu med FC1, igen, och den funkar ju kanon...så varför byta?...hehe
Det finns ett värde i alla Fedoras distar, även i "gamla" FC1. Den duger till mycket ännu i dag.

Post Reply