Problem med ljud/ byta dist.

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
huxflux

Problem med ljud/ byta dist.

Post by huxflux » 15 August 2005, 02:13

Tja, jag har installerat SuSE 9.3 och jag har problem med mitt ljudkort (SIS SI7012).
Jag kan inte heller få in någon alsamixer i KMIX.
Mitt os är också hälften svenska och hälften engelska och det är anska så störigt. Strax innan jag installerade 9.3 så hade jag 9.2 och det var väldigt mycket mindre buggar i det tycker jag. Antagligen så har det väl blivit fel vid bränning eller något.
Hur som helst så hade jag tänkt att ladda ner en annan dist och testa om det fungerar bättre. (hade tänkt mig Debian eller Ubuntu, då jag hört att dom skall vara ganska så nybörjar vänliga) Är det lika lätt att ställa in ADSL osv i dom som i SuSE? Finns dom på svenska? Vilken dist har störst möjlighet till att ställa in ljudkortet rätt? Det som är mest avancerat på det alltså. Sen så undrar jag om Firefox kommer färdig installerat.

//micke
(Jag är fasligt trött och har skrivit ganska veligt nu, men jag antar att ni förstår ändå.)

SkitBra

Post by SkitBra » 15 August 2005, 05:14

har du kollat här?

om du klickar på details så får du upp lite mer info

hoppas det hjälper lite
/SkitBra

huxflux

Post by huxflux » 16 August 2005, 06:13

Hur vet jag vilken "product" det är jag har? Föresten så var den en sida som jag snokade upp redan första dagen då jag skaffade linux och försökte få ljud efter den. Hehe, men det fungerade ju lagom ba ioch med att jag inte förstår speciellt mycket

Jag gick för övrigt tillbaka till SuSE 9.2 och tänker nog stanna på det. I fall det kanske kan hjälpa till med att skapa en lösning. Nåväl.

phm

Re: Problem med ljud/ byta dist.

Post by phm » 16 August 2005, 22:10

huxflux wrote:... Hur som helst så hade jag tänkt att ladda ner en annan dist och testa om det fungerar bättre.//micke
Fedora Core 4 är aldrig fel, annars.
http://fedora.redhat.com/downloadDen disten funkar förvånansvärt bra faktiskt, pröva får du se !!! :)
Firefox är dock inte installerat, men det är inga problem att installera efteråt.

huxflux

Post by huxflux » 17 August 2005, 02:03

tuxa wrote:
huxflux wrote:... Hur som helst så hade jag tänkt att ladda ner en annan dist och testa om det fungerar bättre.//micke
Fedora Core 4 är aldrig fel, annars.
http://fedora.redhat.com/downloadDen disten funkar förvånansvärt bra faktiskt, pröva får du se !!! :)
Firefox är dock inte installerat, men det är inga problem att installera efteråt.

Jag tänkte faktiskt testa att ladda ner och installera fedora, då den hade lättast nerladdning och kanske lättare att bränna. Men nu har jag ju linux så man får ju se hur det blir med bränningen. Kan ju inte det än.
Men är Red Hat bättre på att ställa in ljudkort (osv) eller?

JO

Post by JO » 17 August 2005, 10:24

Satsa i stället på den kommande OpenSuS releasen, av SUSE Linux 10.0 beta2
i morgon.
Lite för tidigt att göra några utlåtanden, om man inte är inne i det hela.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

phm

Post by phm » 17 August 2005, 13:18

huxflux wrote:...är Red Hat bättre på att ställa in ljudkort (osv) eller?
Ja, fedora är väl nog den dist som är bäst på att ställa in ljudkortet. :P
Nu måste jag se upp för flygande tomater ... :lol:

Just ditt ljudkort SIS SI7012 verkar det som det inte finns så bra stöd för (har googlat lite), i någon dist du väljer.

Men har du testat den linuxdrivarn som finns på:
http://www.sis.com/download

Annars är mitt tips att köpa ett nytt ljudkort och stänga av ditt gamla moderkorts-ljudkort SIS SI7012 i BIOS.
Last edited by phm on 17 August 2005, 19:55, edited 1 time in total.

huxflux

Post by huxflux » 17 August 2005, 18:01

Jag testade Fedora, och jag byta tillbaka efter någon timma, hehe. Det verkade lite mer avancerat på att ställa in tex ljudkort och så. Men SuSE känns goare tycker jag, så jag fortsätter med denna disten. :)
Hm... jag har faktiskt inte sett att det funnits drivers för mitt kort där. Dom jag jag ta att testa med.

JO: Får jag till ljudkortet (även om jag måste köpa nytt) så skall jag nog inte krångla med att byta dist igen... förens OpenSuS släpps som färdig releas. Hehe. :)

Post Reply