fattar noll av linux!!!

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
bizmarck

fattar noll av linux!!!

Post by bizmarck » 28 August 2005, 16:48

Vet inte om det bara är jag men jag fattar noll av detta operativsystem...

Försökte att få min webcamera att fungera... som så mycket annat... och fick hem en fil som jag packade upp... jaha och sedan då..? jag har en massa filer men ingen aning om vilken eller hur jag skall få programet eller drivare att fungera?

Jag har skrivit ett par gånger här förut och försökt fått hjälp men den hjälp jag fick fattade jag noll av..
Alla program jag försöker att få istallerat lyckas jag aldrig.

Vart kan man hitta en svensk sida med lite om hur man använder linux!

RagnArok

Post by RagnArok » 28 August 2005, 17:01

1) Utmärkt val av ämnestitel, verkligen beskrivande.

2) Lite mer information vore bra, vilka drivare - till vilken webcamera och ännu viktigare, vilken distro kör du?

3) Hur försöker du installera programmen?

4) www.linuxguiden.se är en bra sida.
Image

Ekenstein

Post by Ekenstein » 28 August 2005, 17:03

'man' är ett utmärkt kommando.

bizmarck

Post by bizmarck » 28 August 2005, 17:27

Jag har Fedora core 4

Drivare jag har försökt att installera är:
Grafiken: (Hercules 3d Prophet 4500 64mb)
Webcam: Logitech Quickcam Communicate

I stort handlar det om att jag inte vet vad jag skall göra när jag väl har fått hem paketen (som jaghar lärt mig att det heter) Jag har klickat på filerna och försökt att köra den via terminalen men ingenting händer. Finns det något sätt att "installera" propgram i Linux?

Ekenstein: där är ett bra exempel på vad jag har fått för svar: vad är man opch hur kör man det?

Jag skall kolla linuxguiden. tack! ragnarok!

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 28 August 2005, 17:37

Första tumregeln är väl att kommandon körs via någon form av kommandotolk eller skal. Både i windows och linux. I linux brukar det kallas console (konsoll) CLI (Command Line Interface) eller just shell eller terminal. Öppna en och testa att skriva in kommandot. Något kommer då att skrivas ut. Iaf i de flesta fall.

man är kommandot för att läsa i manpages (Manualsidorna) vilka kräver lite tid att vänja sig vid, men annars är det ett ypperligt verktyg för att förstå sig på kommandon.
apropos är ett annat smidigt kommando för att söka i manpages.

man används genom att man skriver man åtföljt av kommandot man vill läsa om. Så vill man veta hur ls fungerar (exempelvis) skriver man

Code: Select all

man ls
man trycker på q för att komma ur manpages.

man kan dessutom användas för diverse annat. Om man tex behöver veta hur trådning funkar när man kodar man man kolla det i man. Om man vill veta något om rpm står det lite i man. Om man vill veta hur man ska skriva i en config kan man slå upp de ti man.
Man är mao en behemoth till informationskälla. :)

Buss på! :P
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

eni

Post by eni » 28 August 2005, 18:08

antar att du ar ratt ny i linux...lat mig forklara en sak...linux ar kasst som multimedia desktop...utga fran det varje gang du vill fa igang tex en webkamera, tvkort, eller nagot annat som inte hor till ett *nix system...
linux likt bsd ar en server platform, ingen multimedia studio..dessutom sa utvecklars knappt naga program for linux av kommersiella multimedia foretag...
det mesta som du ser i linux, oavsatt dist, ar gjort av sma foretag eller enstaka personer, ofta teknik studerande personer...visst det finns undentag...MEN tro inte att du kan ladda ner en driver, dubbelklicka pa den, klicka next pa alla fragor sa ar det klart...NEJ sa ar det inte...inte an..o antagligen inte pa ratt lange...

angaende din webkamera....all hardvara kontrolleras av kerneln och dess moduler...det forsta du vill se ar om din nuvarande kernel hittar USB porten och om den ans ser kameran..det gor du sa har...

plugga ut kameran..vanta 5 sek...skriv i konsollen foljande kommando som root
cat /var/log/messages
memorisera de sista 10-20 raderna...
plugga in kameran och skriv igen
cat /var/log/messages

om kerneln hittade webkameran sa skapades antagligen en dev node i /dev ...som bor framga av de rader som skrevs ut av cat /var/log/messages

nasta problem ar att hitta mjukvara..om du nu hittar den..beroende pa vilken mjukvara det ar, kan programet automatiskt soka efter kameran eller sa maste du ange dev noden...som sagt...=P

angaende ditt grafikkort sa:
"Linux kernel 2.6 introduced major structural changes to the way driver modules are built and loaded. As a result, existing KYRO drivers are not compatible with any Linux kernel whose version is 2.6 or above. To keep using KYRO drivers, users are requested to use the latest available 2.4 Linux kernel version. We have currently no plans of providing drivers supporting updated kernels."

om du har 2.6.x karna, som jag tror at du har sa maste du antingen byta till 2.4 eller kopa dig ett nytt kort...nvidia har battre stod an ATI i linux, iaf an sa lange..ati har blivit battre..men det ar fan fortfarande problem med de...
"When you know Slackware, you know Linux... when you know Red Hat, all you know is Red Hat."
- http://en.wikipedia.org/wiki/Slackware
aka amWaW @ forum.slackware.se

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 28 August 2005, 18:17

Logitechs kameror har väldigt bristande stöd i linux pga att alla drivare är någon ensam stackare som sitter och hackar i sin vrå. Logitech vägrar att släppa något för linux.
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

hakan

Post by hakan » 28 August 2005, 18:31

Vart kan man hitta en svensk sida med lite om hur man använder linux!
Gå till ditt bibliotek.. :)
OVERGAARD, J., Linux för alla. - 2. uppl.
..om den inte finns på din filial så kan dom hjälpa dig att "fjärrlåna". Jag tror även den finns som e-bok.
Det är en utmärkt bok för nybörjare!

/Håkan

ronin

Post by ronin » 28 August 2005, 18:39

Tycker det står väldigt tydligt hur man ska installera drivrutinerna för kameran när man läser readme filen .
http://home.mag.cx/messenger/
----------------------------------------------------------------------------------------------------

How to compile and use....

NOTE: It has been reported that kernels newer than 2.6.11-rc4 doesn't compile,
unless you add the patch qc-messenger-0.8-fix. I have not tried it myself,
but I hope it solves your problem. (Thanks to Redeeman for the patch)
> cd qc-usb-messenger-0.x
> patch -p1 < qc-messenger-0.8-fix

> make install

(load usb modules if not already loaded)
> modprobe videodev
> modprobe quickcam

You should now get something like this in your syslog file:

quickcam: QuickCam USB camera found (driver version QuickCam Messenger/Communicate USB $Date: 2004/12/21 10:00:00 $)
quickcam: Kernel:2.6.9-1.667smp bus:4 class:FF subclass:FF vendor:046D product:08F0
quickcam [54.599250]: poisoning qc in qc_usb_init
quickcam [54.606150]: E00A contains 08F0
quickcam [55.380589]: Quickcam snapshot button registered as /dev/input/event2
quickcam: Sensor VV6450 detected
quickcam: Registered device: /dev/video0
usbcore: registered new driver quickcam

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

bizmarck

Mycket tack!

Post by bizmarck » 28 August 2005, 18:42

jag fick nog reda på en hel del bara av de senaste svaren, vilket jag är mycket tacksam för!

Om jag har förstått det rätt så packar man bara upp paketen och så går man in i Teminalen och provar att köra lite filer och se vad som händer?

En anledning till att jag valde just linux är att jag vill peta upp en Apache server och Php 5, vilket jag har gjort i Windows en gång, men hörde att det är betydligt bättre att peta upp en sådan i Linux eller Unix. eller?

Webcameran är mindre viktig för mig. men det jag oroar mig för är att inte kunna "installera" program utan att bli gråhårig på köpet. Men jag hittade på Linuxguiden.se hur och varför man man gör dessa saker när man installerar program på linux...

annars har linux hittat all min hårdvara själv, CD, CD-RW, NIC, Moderkort, osv.

eni

Post by eni » 28 August 2005, 19:03

"Om jag har förstått det rätt så packar man bara upp paketen och så går man in i Teminalen och provar att köra lite filer och se vad som händer?"

hehe...nja...sadar..forst sa laser man alla readme filer om amnet som man hittar...sen kollar man google sen provar man med allt som gar..=)

det ronin beskrev i posten ovan var installation av extarna moduler...men forst maste man hitta dessa..sedan maste man se till att man anvander "ratt karna" sen kompilerar och installerar man dessa och kor modprobe pa dessa, dvs forsoka "skicka" modulen till kerneln...sen, om man har tur sa fungerar det och man far igang sin kamera..=)

alla distar har sina nyborjar handbocker...google lite efter svenska anvandarbocker om FC4 om du inte tycker om de eng...

edit:
angaende installation av program ...som du kanske vet sa finns det 2 satt att installera ett program... kompilera fran source eller kora med fardigtkompilerade program...bada dessa satt har sina for och nackdelar...men for nyborjare sa skulle jag rekommendera det andra sattet....

for att installera fardigt kompilerade program..eller paket som de ofta kallas har i forumet, maste du anvanda dig av ett paketsystem.
De tre storsta paketsystemen ar redhats(FC) .rpm, debians .deb och slackwares .tgz
vissa distar anvander andras paketsystem, tex ubuntu anvander .deb, suse som ar baserat pa slackware anvander .rpm...plus for att inte namna att det finns program som kan gora om tex deb till tgz osv....

redhat(FC) anvander sa klart rpm....och for att kunna installera ett rpm paket sa behovs ett litet program som haller reda pa det, och eventuellt erbjuder en smidig borttagning av det...
om jag inte har fel sa heter det yum nu va?... google for att se hur man anvander det....men alla dessa program ar sig valdigt lika tex slackpkg (som man kan anvanda for slackware) blir det sa har for att installera tex apache

slackpkg install apache

sen sa finns det sa klart gui(grafiska granssnitt) till alla dessa program..som sagt..kolla i din dist handbok..=)

edit2: ok..sag nyss att det ar exatk samma sak for yum alltsa for att tex installera gaim sa kor du i konsollen som root:
(for att updatera program listan(repository)
yum check-update
(for att installera gaim)
yum install gaim
kor man yum for mer info
Last edited by eni on 28 August 2005, 19:39, edited 2 times in total.
"When you know Slackware, you know Linux... when you know Red Hat, all you know is Red Hat."

Tronic

Post by Tronic » 28 August 2005, 19:05

Linux-distar är ett riktigt operativsystem. det är inte Windows ;) det är därför man gör som amn gör. :D

Ekenstein

Post by Ekenstein » 28 August 2005, 20:47

bizmarck wrote: Ekenstein: där är ett bra exempel på vad jag har fått för svar: vad är man opch hur kör man det?
Ja och därigenom lär du dig hur du kan hantera linux.

jonlin

Post by jonlin » 28 August 2005, 22:09

eni, var är dina "å","ä" och "ö"?

eni

Post by eni » 28 August 2005, 23:04

http://strony.aster.pl/fallout/kb.jpg
darfor..=P
det ar egentligen inte sa smutsigt som det verkar har...de har kommit o valdat mitt hem o slagit sonder balkongen(remonterat den)...sa hela lagenheten ar tackt med vit pulver..skit kul det ..=)

zuu

Post by zuu » 29 August 2005, 14:26

Då jag fortfarande skrev Qwerty, hade jag också engelsk layout. Men sen så fixade jag så att jag hade öäå på windowsknapparna och menyknappen. Vill du köra svensk layout så är det ju bara en mjukvaruinställning.

Går ju att mappa om tangenterna nästan hur man vill via mjukvara. Tex så är PgUp AltGr på min dator :p
Debian - Just Works (TM)

bizmarck

nu jävlar...

Post by bizmarck » 29 August 2005, 17:28

Har jag varit på biblioteket och lånat böcker.

- Lär dig Linux på 24 timmar
- Att använda GNU/Linux
- Linux för Dummies
- Grunderna i linux
- Red hat linux

Så det blir en lång natt för mig... men om ett par dagar så kan jag nog grunderna i alla fall...

eni

Post by eni » 29 August 2005, 20:45

zuu<< jo jag vet att man kan leka sa dar...fast jag har ingen anvandning for AAO, forutom har pa forumet...allt jag skriver skriver jag pa engelska eller pa det hemliga utlandsspraket..=)

edit:bizmarck<< sist jag laste en handbok om redhat sa handlade den om att anvanda GUI..sa...med andra ord..skrota den...=)..om den e likadan dvs =)
har har du en mkt bra "book" om linux..det visar det viktigaste pa ett enkelt satt...nastan iaf..=)
http://www.slackbook.org/

sebulon

Post by sebulon » 29 August 2005, 21:16

Jo, jag tror nog att alla som någon har hoppat från windows till linux fortfarande kommer ihåg första inlärningstiden med ett smil. Jag känner igen mig så väl i att man fortfarande var fast i peka-klicka och fattade bara inte. "Man bara kör lite filer". Det var ju allting som behövdes med win. Man letade upp en liten sketen Self-Extractor och sen var det klart!=)
Ett lugnande ord: Det kommer, det kommer. Snart har jag själv hållit på i tio år snart och känner fortfarande att det finns saker och ting som jag inte ännu kan eller ens vet om men som sagt: det kommer.
/Sebulon
Power for those who can use it

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 29 August 2005, 21:28

Usch då påmin mej inte.
Jag kännde ingen som körde linux eller hadde äns sett ett linux skal.
Tänker på vilket strul jag hadde.
Råkade komma åt den där knappen i win 'reboot to install linux'.
Vad så trött på allt strul.
Minns inte att det gick smärtfritt direkt.
Men när man börjar förstå uppbygnaden i linux så går allt lätt.
(med undantag för vissa skumma program man testar ibland).
The more linux u go, The slacker u get

eni

Post by eni » 29 August 2005, 22:29

hehe..min forsta kontakt med linux var redhat 4 eller 5
orsak?...for mkt fritid antar jag..=)
...fick inte musjaveln o fungera...den hoppade runt pa skarmen o tryckte pa alla mojliga knappar..=) ...sen dess hatar jag RH(FC) =)
bytte till slackware aret efter...kort det sen dess....med sma mellanrum da jag testade andra saker..som openbsd..en cool sak det...=)

phm

Post by phm » 29 August 2005, 23:02

eni wrote:... fick inte musjaveln o fungera...den hoppade runt pa skarmen o tryckte pa alla mojliga knappar..=) ...sen dess hatar jag RH(FC) =)
Don't hate, love instead !!! 8)
Fedora är faktiskt inte så illa som du och alla andra tror (testa själv ska du/ni se!!!).
Redhat/Fedora har utvecklats, tro mig !!!:)

Måste ju vara en anledning till att det är flest användare på Redhat/Fedora disten i världen. :roll:

phm

Re: fattar noll av linux!!!

Post by phm » 29 August 2005, 23:09

bizmarck wrote:Vet inte om det bara är jag men jag fattar noll av detta operativsystem...
Linux är inte bara peka och klicka, man måste förstå vad man gör i Linux, till skillnad från t ex Window$.
Men kommer man bara över den höga inlärningströskeln på Linux, så är belöningen desto större. :)

http://www.linux360.ro/forum/image-asp1166.html 8)

Fedor

Post by Fedor » 29 August 2005, 23:19

Word Jag känner som dig hela skiten är rena rama vetenskapen.
Men jag har bestämt mig jag ska bli en hejare på Linux:D
frågan är bara hur

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 29 August 2005, 23:27

Jag googlade tills jag kunde fixa allt.
Samt kollade olika forum.
Det är så man lär sej.

eni

Post by eni » 30 August 2005, 01:10

skaffar sig en dist som ar bra o lara sig saker pa..(las inga gui eller auto fixa skript)..=)
Edit:btw..det AR en vetenskap..kallas IT..=)

Burnis

Re: nu jävlar...

Post by Burnis » 30 August 2005, 13:01

bizmarck wrote:Har jag varit på biblioteket och lånat böcker.

- Lär dig Linux på 24 timmar
- Att använda GNU/Linux
- Linux för Dummies
- Grunderna i linux
- Red hat linux

Så det blir en lång natt för mig... men om ett par dagar så kan jag nog grunderna i alla fall...
Rekommendation, börja inte med att läsa "Att använda GNU/Linux"... Den är ganska avancerad :P
Image

Fedor

Post by Fedor » 30 August 2005, 13:46

Det dumma med datorböcker är att dem alltid är gamla i alla fall bibliotekets

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 30 August 2005, 13:52

carahr wrote:Det dumma med datorböcker är att dem alltid är gamla i alla fall bibliotekets
Å andra sidan brukar systemkommandon och configs inte flytta runt så speciellt ofta.

sebulon

Post by sebulon » 30 August 2005, 13:55

Ja det absolut sämsta är att välja en dist där det är för mycket "gör det själv" i början. Jag började med Slack och har alltid kört det men en sak ska jag säga: Det tog en jävla tid att klura ut allt själv. Det är precis som någon här- som skrivit- hade som citat: Kan man Slack, kan man linux. Kan man Red Hat så kan man bara det. Men att få grepp om Slack tar tid men i slutändan tyckte iaf jag att det var värt det=)
Så man kanske inte ska börja med typ Slack eller Gentoo eller något sånt men nu så var det ju just Fedora det var tal om så då är man väl hyfsat på rätt väg. Sen kan man ju alltid diskutera val av dist men den diskussionen tror jag inte skulle få plats på forumet=)
/Sebulon

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 30 August 2005, 14:31

sebulon wrote:Ja det absolut sämsta är att välja en dist där det är för mycket "gör det själv" i början. Jag började med Slack och har alltid kört det men en sak ska jag säga: Det tog en jävla tid att klura ut allt själv. Det är precis som någon här- som skrivit- hade som citat: Kan man Slack, kan man linux. Kan man Red Hat så kan man bara det. Men att få grepp om Slack tar tid men i slutändan tyckte iaf jag att det var värt det=)
Så man kanske inte ska börja med typ Slack eller Gentoo eller något sånt men nu så var det ju just Fedora det var tal om så då är man väl hyfsat på rätt väg. Sen kan man ju alltid diskutera val av dist men den diskussionen tror jag inte skulle få plats på forumet=)
/Sebulon
Thehe. Jag började med mandrake. Efter några månader tog jag gentoo. Bara under installeringen lärde jag mig mer än under hela tiden med Mandrake. Så har man tid och tålamod är det inte helt fel med säg Gentoo (Underbar dokumentation), men annars skulle jag nog säga åt folk att starta med något mindre involverande. :P

sebulon

Post by sebulon » 30 August 2005, 14:41

Ja det var skitbra! Jag har också provat Gentoo och det var en riktigt bra dist men jag fastnade inte för det. De hade jättebra dokumentation på deras hemsida. Det fanns inget som var oklart i fråga om installation eller någonting men saken var den att när jag började så hade jag inte internet utan bara det som stod under installationen, det som gick att utröna från README-filer och från man. Det blev lite svårare då=)
/Sebulon

Botulinus

Post by Botulinus » 30 August 2005, 18:32

eni wrote:hehe..min forsta kontakt med linux var redhat 4 eller 5
orsak?...for mkt fritid antar jag..=)
...fick inte musjaveln o fungera...den hoppade runt pa skarmen o tryckte pa alla mojliga knappar..=) ...sen dess hatar jag RH(FC) =)
bytte till slackware aret efter...kort det sen dess....med sma mellanrum da jag testade andra saker..som openbsd..en cool sak det...=)
Min första kontakt med linux var Yggdrasil el. tidig slack runt 95-tal. Hade en p 100Mhz med Win95 på, lånade cd:en på skolan (komvux) åkte hem och installerade... Sedan dess
Slack. Beställde Slack-95 (2.0.0 kernel), är nu uppe i Solaris 10 :-), slack 10.1 fast med sissta KDE och 2.6.12. Har provat både SuSE och Dedhat, på tok för GUI!
I don't understand the software, and sometimes I don't understand the
hardware, but I can *see* the blinking lights!

Vs lbh pna ernq guvf, gura lbh ner n trrx!

phm

Post by phm » 1 September 2005, 13:01

carahr wrote:Word Jag känner som dig hela skiten är rena rama vetenskapen.
Men jag har bestämt mig jag ska bli en hejare på Linux:D
frågan är bara hur
Är det du på bilden ?
Jag tycker jag sett dig någonstans, men vet inte riktigt var ? :D

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 1 September 2005, 15:05

Jo på den bilden ser han ut som han från Labs2.

phm

Post by phm » 1 September 2005, 16:31

Nille_kungen wrote:Jo på den bilden ser han ut som han från Labs2.
Undrar om det är han i forumet också ? :D

OErjan

Post by OErjan » 3 September 2005, 16:26

jag började försöka instalera redhat, funkade sisådär, sedan provade jag slackware och allt fungerade bara.
om du känner dig osäker kan du ju läsa detta.
http://www.slackware.se/hakans_slackware/
han har skrivit steg för steg om hur han instalerat och konfigurerat Slackware och en hel HÖG program till det.
de flesta med rimlig datorvana borde klara det med hjälp av det han skrivit.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

Post Reply