Dependency hell ...

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
phm

Dependency hell ...

Post by phm » 1 September 2005, 13:12

Vilken dist har minst problem med beroenden, när man installerar nya program ?
Eller vilken dist handskas bäst med problemet ?

Jag kör fedora med yum och det fungerar väl bra, men om man vill spara lite tid och pengar (kostar ju att ladda ner från internet), hur göra då ?

Fungerar det att använda yum localinstall på /media/cdrom när man har 4 cdromskivor eller måste man lägga in alla paket på hårddisken (4 cdrom) för att det ska fungera ?

Zenox

Post by Zenox » 1 September 2005, 14:31

Du har inte DVD läsare i datorn? Isåfall skulle du kunna köra någon dist från DVD skiva, går in väldigt många paket per skiva då.

Själv skulle jag nog satsat på Debian eller Ubuntu på DVD beroende på vad du ska göra med datorn (server eller desktopburk).

phm

Post by phm » 1 September 2005, 14:39

Zenox wrote:Du har inte DVD läsare i datorn? Isåfall skulle du kunna köra någon dist från DVD skiva, går in väldigt många paket per skiva då.
Tyvärr, bara cdromläsare.
Zenox wrote:Själv skulle jag nog satsat på Debian eller Ubuntu på DVD beroende på vad du ska göra med datorn (server eller desktopburk).
Det är en desktopburk.
Varför Debian och inte t ex Fedora ?

RagnArok

Post by RagnArok » 1 September 2005, 15:13

Jag tycker Ubuntu är väldigt bra, APT löser beroende problem direkt.

Det är ibland om man ska ha specifika paket från resps man lagt till själv som det kan blir problem.
Image

phm

Post by phm » 1 September 2005, 16:12

RagnArok wrote:Jag tycker Ubuntu är väldigt bra, APT löser beroende problem direkt.
Ja, men YUM fungerar likvärdigt.
RagnArok wrote:Det är ibland om man ska ha specifika paket från resps man lagt till själv som det kan blir problem.
Fungerar det att installera från cdromskivor med Apt och visar Apt vilken cdskiva man ska stoppa in (typ samma som system-config-packages) ?

RagnArok

Post by RagnArok » 1 September 2005, 17:04

tuxa wrote:Fungerar det att installera från cdromskivor med Apt och visar Apt vilken cdskiva man ska stoppa in (typ samma som system-config-packages) ?
Ingen aning.
Image

mikma

Post by mikma » 1 September 2005, 17:32

tuxa wrote:...
Fungerar det att installera från cdromskivor med Apt och visar Apt vilken cdskiva man ska stoppa in (typ samma som system-config-packages) ?
Ja, det bör gå genom att lägga till cd-skivorna med apt-cdrom.

Code: Select all

apt-cdrom - APT CDROM management utility

Post Reply