Byta till Gentoo?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Emil.s

Byta till Gentoo?

Post by Emil.s » 1 September 2005, 17:12

jag har tänkt byta till något annat än fedora och det jag har kommtit fram till är Gentoo. men jag har några frågor först

1, Jag har hört att Gentoo är svårt att intallera. är det så?

2, Portage? hur funkar det? vilket paket hanterings system använder Getoo?

3, Några problem att montera NTFS partioner?

4, jag har en /home partion. upptäcks den i installationen?

5, Det går väl att köra KDE?

tackar och bockar i förhand /Emil.s
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Ninjin

Post by Ninjin » 1 September 2005, 17:25

1.) Om man följer manualen till punkt och pricka är det inga problem. Man bör dock veta att man ger sig in på en fullständigt command line baserad installation. Det bästa sättet är att ha Gentoo handboken öppet i ett fönster så att man kan stega igenom den. Med lite vilja och lite övning får man in snitsen efter ett tag.

2.) Portage fungerar ungefär såhär (kortfattat). emerge namn, man tar ned kjällkoden och den initierar kompileringen såfort koden är nere och sedan är allt biff.

3.) Nej, dock inte kul att skriva till dem.

4.) Eftersom allt sköts manuellt så är det upp till dig. Testa och mounta den i fstab så borde det ordna sig.

5.) Självfallet! emerge kde och sedan ställer du bara in configfilerna.
Ninjin: Athlon64 3400+, DDR333 768Mb. 2.6.11-gentoo-r11
Jagaimo: PM 1500Mhz, DDR2 512MB. 2.6.12-gentoo-r10
Kabu: 2x P2 550Mhz, SDRAM 256MB. 2.6.14-gentoo-r5

Emil.s

Post by Emil.s » 1 September 2005, 18:54

tackar tackar, men jag kom på några saker till.

1, Grub är väl med? eller någon annan boot manager? (Har Win XP också)

UPDATE:

2, Ladda ner det? på t.ex http://ftp.du.se/pub/os/gentoo/releases ... installcd/
jag håller på att ladda ner install-x86-universal-2005.1.iso men behövs något av de andra? (install-x86-universal-2005.1.iso.asc, install-x86-universal-2005.1.iso.md5)

3, Package CD. http://ftp.du.se/pub/os/gentoo/releases ... packagecd/ kan den vara bra att ha till något?
När ni postar:

RagnArok

Post by RagnArok » 1 September 2005, 19:16

Emil.s wrote:tackar tackar, men jag kom på några saker till.

1, Grub är väl med? eller någon annan boot manager? (Har Win XP också)

UPDATE:

2, Ladda ner det? på t.ex http://ftp.du.se/pub/os/gentoo/releases ... installcd/
jag håller på att ladda ner install-x86-universal-2005.1.iso men behövs något av de andra? (install-x86-universal-2005.1.iso.asc, install-x86-universal-2005.1.iso.md5)

3, Package CD. http://ftp.du.se/pub/os/gentoo/releases ... packagecd/ kan den vara bra att ha till något?
2) De filerna behövs om du vill kontrollera md5 eller så för att kolla att den filen verkligen är den filen den påstår sig vara - oftast är detta inga problem. De behövs inte för installation.

3) De är troligtvis extra färdigkompilerade program som troligtvis inte behövs för installation.
Image

eni

Post by eni » 1 September 2005, 20:20

ett tips bara..vill inte vara elek har men om du inte vet vad fstab ar och vad /etc anvands till.....ta o lar dig forst grunderna.... det ar som att springa marathon innan du lart dig o krypa...
installera forst en enkel dist...en som det gar o lara sig pa..sen prova att kompilera en egen kernel....trixa i grub o sa...lar dig fixa fram en ny mbr om den nuvarande pajar...lar dig sant forst...men som sagt..ett tips bara..=)
"When you know Slackware, you know Linux... when you know Red Hat, all you know is Red Hat."
- http://en.wikipedia.org/wiki/Slackware
aka amWaW @ forum.slackware.se

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 1 September 2005, 21:09

Måste hålla med Eni, av dina frågor hitills så verkar du vara lite för tidigt ute för att testa dig på gentoo.

Envisas du med att testa dig på gentoo så börja att läsa runt på dessa sidor:
http://www.gentoo.org/doc/en/
http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/index.xml
http://gentoo-wiki.com/Main_Page

Och att komma ihåg, inget kommer med som standard i gentoo förutom development-verktygen. Dvs det som krävs för att kompilera grundläggande program, t ex gcc,g++,make, automake,python mfl.
Ska du ha grafiskt gränssnitt, bootloader, fungerande ljud, diverse andra drivrutiner osv så måste du installera det själv via Portage/Emerge som är gentoos pakethanterare. Så vad du väljer är dina egna val
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

Emil.s

Post by Emil.s » 1 September 2005, 22:09

ok, jo.. Gentoo kanske är för mycket för mig men jag vill prova i allafall.
men jag måste erkänna att jag inte tänkte så långt gällande /home i fstab:en. och med tanke på kompliera kernel o.s.v. det måste väl nästan vara bättre att göra det riktigt i gentoo än att installera via yum/apt utan kompliering i nån annan dist 8)
Jag ska hursomhälls bara prova
När ni postar:

phm

Post by phm » 1 September 2005, 22:31

Emil.s wrote:...Jag ska hursomhälls bara prova
Ja, det lär vara det enda sättet att lära sig något. :)

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 1 September 2005, 22:55

Jag började med slackware bara för att jag ville lära mej linux.
Så om du orkar gå den tunga vägen börja med en bökigare dist som du nu tänkt dej.
Men det blir mycket google.
The more linux u go, The slacker u get

Graj

Post by Graj » 2 September 2005, 20:39

Är verkligen gentoo speciällt krångligt.
Installationen tjänns däremot träig när man gjort den tidigare, men med manualen är det knappast svårt. Bara att planka den rakt av.

Ett förslag skulle vara att göra Gentoo installationen från din fedora installation. Då slipper du slösa en cd.

Vet man inte vad fstab är, är det väll en utmärkt anledning att installera gentoo. Den utmärkta manualen kommer antagligen lära dig det.

När gentoo väl är installerat får väll det räknas som en förhållandevis enkel dist jämfört med slackware. Iallafall tycker jag det hitills jag är nybörjare när det gäller gentoo. :D

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 2 September 2005, 21:25

Gentoo har sina kinkigheter det med. Ibland ramlar något in i portage som inte testats ordentligt vilket kan göra ett system närmast oanvändbart (Dock oftast ganska lätt att fixa om man orkar, och, ja, med en ominstallation att se fram emot om man inte orkar så känns de flesta problem rätt små, hehe.)
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

Tronic

Post by Tronic » 3 September 2005, 18:24

har kört gentoo rätt länge nu och har aldrig direkt haft problem med det. Eftersom ALLT finns i portage så är det aldrig något problem att installera program (eftersom portage tankar ner alla deps). Tycker att gentoo är den första linux-disten som är... öö användarvänlig (?) eftersom användaren aldrig hamnar i dep-hell och att dom configer som hänger med funkar riktigt bra.

OK, installationen ser läskig ut. Men som personen ovan sade, följer man manualen så går det som en dans. Sen får man räkna med att man får kanske greja en jävla massa tills man fattar allting men sen är man fast. Tänker aldrig byta från gentoo, om de inte börjar ta betalt per dep ;) eller säljer sin själ till M$.

En annan grej med gentoo är dokumentationen och deras forum som är nog ett av de mest besökta jag sett. Hittar man inte svaret på sin fråga där så finns det "ingen lösning". Iofs, du kan ju posta din fråga där så är det troligen någon som har något svar :D . Lycka till och hoppas att det inte krånglar för mycket, all hårdvara funkar ju inte så jätte bra med linux ;) .

Emil.s

Post by Emil.s » 4 September 2005, 21:57

Graj wrote: Ett förslag skulle vara att göra Gentoo installationen från din fedora installation. Då slipper du slösa en cd.
Vad då? installera Gentoo från fedora eller?
När ni postar:

Graj

Post by Graj » 5 September 2005, 21:58

När du installerar gentoo gör du det manuellt från en boot-cd. Du kan lika väl använda en gammal installation till det. Det är bara standardförfarande man utför vid installationen.
Det är därför installationen är så lärolik, du utför sådant som du även har nytta av vid daglig administation av systemet.
Jag föreslår att du läser början av installationshandboken redan innan du börjar installera, där står det mesta du vill veta. http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/2 ... t=0&chap=0

När du sen installerar så har du handboken öppen i en lämplig webbläsare under installationen. Tillgång till internet och www under pågående installation är en bekväm egenhet med gentoo.

Tronic

Post by Tronic » 6 September 2005, 10:56

Varför inte bara använda live-cdn på 60mb och läsa manualen i links?. Då slipper man trassla med partitioner (Om man inte har flera diskar osv)

Graj

Post by Graj » 6 September 2005, 15:42

Tronic wrote:Varför inte bara använda live-cdn på 60mb och läsa manualen i links?. Då slipper man trassla med partitioner (Om man inte har flera diskar osv)
Ytterligare ett alternativ är ju att använda knoppix då får du en grafisk miljö och slipper endå trassla med partionerna.
Nog är det trevligare att läsa manualen i firefox än links. Dessutom om det är din enda dator så finns fördelen att du kan utföra annat på den under pågående installation.

depeo

Post by depeo » 6 September 2005, 17:04

Graj wrote:
Tronic wrote:Varför inte bara använda live-cdn på 60mb och läsa manualen i links?. Då slipper man trassla med partitioner (Om man inte har flera diskar osv)
Ytterligare ett alternativ är ju att använda knoppix då får du en grafisk miljö och slipper endå trassla med partionerna.
Nog är det trevligare att läsa manualen i firefox än links. Dessutom om det är din enda dator så finns fördelen att du kan utföra annat på den under pågående installation.
Du får väl inte mer grafiskt i knoppix än om du kör livecdn, allt måste ändå skrivas i console. Jag brukar alltid installera gentoo via ssh så slipper han sitta i links och läsa, även om jag nu kan gentoos manual innantill. :)
Om du vill ha gentoo och slippa installtionen finns ju alltid VidaLinux

Graj

Post by Graj » 6 September 2005, 23:07

depeo wrote:
Graj wrote:
Du får väl inte mer grafiskt i knoppix än om du kör livecdn, allt måste ändå skrivas i console. Jag brukar alltid installera gentoo via ssh så slipper han sitta i links och läsa, även om jag nu kan gentoos manual innantill. :)
Om du vill ha gentoo och slippa installtionen finns ju alltid VidaLinux

Är lite osäker på hur länge jag körde i min grafiska debian miljö vid installationen av gentoo. Antar att det var till chrootingen. Fast det kan vara fel.

Fast nu när jag testar kan man ju chroota in i min gammla debianinstallation i ett terminalfönster, apt verkar funka därifrån iallafall.

Har faktist ingen aning om hur jag gjorde vid installationen det var några månader sedan, jag vet bara att jag gjorde en del av det från x, hur mycket tja?

Vad är det man inte kan göra igentligen chrootingen verkar ju funka?

Skulle man kunna installera vidalinux och sen optimera till stage 1 i efterhand? Jag vet bara att när jag tetade vida linux kändes det väldigt buggigt, fast det var ett tag sen nu.

Post Reply