Hur ställer jag in ljudet med KMix?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
huxflux

Hur ställer jag in ljudet med KMix?

Post by huxflux » 6 December 2005, 17:30

Tja, jag har ju klagat innan på att mitt ljud kort inte fungerat i linux, osv. Nu har jag skaffa mig ett nytt kort som heter Creative SB Audigy, och det tror jag att skall fungera som det skall, bara det att jag inte får något ljud i datorn. Jag har pillat lite i Kmix och det ända ja gfår fram är brus.
Sen vad man kanske också skall nämna är att, om man låter ljudet stå på en stund så uppför sig ljudet/bruset lite konstigt. Ibland blir det starkare på ena högtalaren och ibland så kanske det sänks.

kratz

Post by kratz » 8 December 2005, 14:58

Har du ALSA installerat så du inte har OSS? för jag vet inte hur pass nya ljudkort OSS klarar, men jag vet att det kortet inte är några problem med i ALSA.

huxflux

Post by huxflux » 12 December 2005, 02:39

Det är alsa som används.

-EDIT-

Jag testade ljudkortet i YaST nu, och då blir det ett kraftigt brus, men precis innan ljudet/bruset skall avslutas så upphör bruset i någon halv sekund och en ton hörs.

-EDIT-

Jag pillade lite mer (utan att veta vad jag gjorde) och då kunde jag höra hela YaSTs test truddelutt och även i spelen som kom med systemet, men då i rätt så dålig kvalité och när jag spelar upp en cd skiva så hörs det ingenting.
Vad jag läst så har jag fattat det som om att 3dkortet verkar spela en liten roll i det här med ljudet, gör det de? Så jag kanske måste installera mitt kort innan ljudet fungerar eller?

Post Reply