Kopiera fil från Linux till NTFS?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Herr Thomas

Kopiera fil från Linux till NTFS?

Post by Herr Thomas » 29 December 2002, 16:36

Jag behöver kopiera över en fil från en Linuxpartition till en Windowspartition med filsystemet NTFS men det verkar inte fungera. Filhanteraren (Linux) säger att filsystemet under /mnt/NT är ”read-only”. Hur kommer man förbi detta?

erik

Re: Kopiera fil från Linux till NTFS?

Post by erik » 29 December 2002, 16:41

Herr Thomas wrote:Jag behöver kopiera över en fil från en Linuxpartition till en Windowspartition med filsystemet NTFS men det verkar inte fungera. Filhanteraren (Linux) säger att filsystemet under /mnt/NT är ”read-only”. Hur kommer man förbi detta?
Det går att komma förbi genoma att ha write stöd för ntfs i kärnan, men det är INGET ATT REKOMMENDERA eftersom risken är stor att du förlorar data. Tror linus och grabbarna ska vara klara med read/write för ntfs i 2.6 kärnan.

dali

Post by dali » 29 December 2002, 19:40

Ett alternativ är att vända på steken, hämta filen från Windows mha http://e2fsprogs.sourceforge.net/ext2.html. Jag har inte provat metoden, så det testas på egen risk.

Millard

Post by Millard » 30 December 2002, 02:01

Vad jag har fattat är detta inte linuxgurunas fel att det inte funkar, MS vägrar helt sonika att släppa deras API kod, och därför ar det deras fel...:evil:
Slackware 9.1 Kernel 2.4.0 (Newbie)

klein

Post by klein » 30 December 2002, 08:45

Det fanns för några år sedan ett program som hette ext2 Explorer, dock var den lite buggig, de klarade inte stora filer. Men någon av världens alla programmerare bårde väl gjort en port av ext2 till Windows. Detta är ju extra viktigt då NTFS börja ersätta FAT32 , då linux har en begränsad access till NTFS. Faktum är att NFTS modulen har funnis sedan 1.0 av kärnan.
dali wrote:Ett alternativ är att vända på steken, hämta filen från Windows mha http://e2fsprogs.sourceforge.net/ext2.html. Jag har inte provat metoden, så det testas på egen risk.

Post Reply