EXT2/3 och windows

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
NetBe@r

EXT2/3 och windows

Post by NetBe@r » 30 December 2002, 01:06

Hej

Jag har beställt en ny hdd och sitter och funderar på hur jag ska partionera den. Den är tänkt att enbart fungera som lager. Dvs det kommer inte ligga några operativsystem på den. Däremot behöver jag ha någon form av filsystem på den. Helst skulle jag villja ha ext3 men eftersom jag då och då är iväg på så kallade "lan" och sitter och spelar en massa spel så behöver jag ha en windowsversion igång. Problemen kommer då man under ett lan gör mer än att bara spelar spel... Jag skulle då villja kunna både läsa och skriva till mina ext3 partioner från windows. eftersom detta skulle vara mycket smidigare.

Finns det någon programvara som man kan använda sig av så att man kan få sina ext2/3 partioner att uppträda som en fat32 partion eller någon annan form av enhet så att jag kan dela ut den och skriva till den? Jag har prövat "explore2fs" det fungerar visserligen men det är för långsamt och det är inget efektivt sätt att dela filer och spara ner stora filer.

Har letat lite men inte hittat specielt mycket av intresse.

MVH
Björn
With extremely few exceptions, nothing is worth the trouble.

RuZz

Post by RuZz » 30 December 2002, 08:11

tror inte man kan skriva till ext2/3 från windows på nåt smidigt sätt faktiskt. skulle det inte va smidigare att formatera disken till fat32, på så sätt kan du ju använda disken både i windows och linux. om man bara fixar kerneln rätt så går det ju att både läsa och skriva till fat32 med linux. jag använder fat32 på min största lagringspartition för att jag ska kunna komma åt filerna om jag nu skulle vilja från windows. kör dock linux typ 99% av tiden nuförtiden. det var ju en tanke iaf, en gör ju som en vill..

NetBe@r

Post by NetBe@r » 30 December 2002, 11:43

Jo det är så jag har det för tillfället... Men är inte riktigt nöjd med det. Tänkte att någon kanske hade utvecklat någon form av drivare för ext2/3. Det borde inte vara så omöjligt.

dali

Post by dali » 30 December 2002, 12:54

Jag tror också att FAT32 är det bästa (gratis-)alternativet att dela filer, det är nog det som fungerar bäst för tillfället.

Det finns Windows-drivrutiner för ext2/ext3, men en del verkar vara tämligen färska (läs otestade). Se här:
http://e2fsprogs.sourceforge.net/ext2.html
eller här:
http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm

Är man beredd att betala så finns bl a detta alternativ: http://www.partition-manager.com/n_ext2fs_main.htm

Har inte testat något av dem själv!

erik

Post by erik » 30 December 2002, 13:34

dali wrote:Är man beredd att betala så finns bl a detta alternativ: http://www.partition-manager.com/n_ext2fs_main.htm
Jag har för mig att det där programmet testades i Datormagazin och fick riktigt bra betyg. Tyvärr kostar det ju pengar, något som vi linuxanvändare inte är vana vid :)

Pacman

Post by Pacman » 30 December 2002, 13:58

Problemet med fat32 är att det filsystemet har en gräns på max 32gb per partion. Förmodligen är det en 80gb eller 120gb du har beställt, och då får du många partioner om du inte gör två st. En fat och en ext3. Dock har jag hört att det ska gå att komma förbi denna gräns, men om det är sant vet jag ej då jag aldrig lyckats med detta.

trekkie78

Post by trekkie78 » 30 December 2002, 14:15

Var inte det där lite fel ? FAT32 har en gräns på några TB. Den gränsen du menar är nog att "root"-partitionen i Windows 2000 inte kan vara större än 32GB (något som inte heller verkar stämma eftersom jag har haft det på flertalet datorer).

//trekkie
Pacman wrote:Problemet med fat32 är att det filsystemet har en gräns på max 32gb per partion. Förmodligen är det en 80gb eller 120gb du har beställt, och då får du många partioner om du inte gör två st. En fat och en ext3. Dock har jag hört att det ska gå att komma förbi denna gräns, men om det är sant vet jag ej då jag aldrig lyckats med detta.

Pacman

Post by Pacman » 30 December 2002, 15:08

Nepp. När jag fick min nya 80gb (för något år sen typ) då försökte jag göra den helt till Fat32 bara för att kunna läsa+skriva till deb både i windows och linux. Det gick att formatera den, men när den var klar så den den ifrån att det inte gick att ha så stor partion. Detta var under win2k pro. En kompis vet jag också har försökt, och det funkade inte för han heller.

dali

Post by dali » 30 December 2002, 15:52

Att det inte går att skapa FAT32-partitioner > 32 GB i Windows 2000 och/eller Windows XP är medvetet (man kan undra varför, men så är det). Enligt Microsoft går gränsen egentligen vid 8 TB (dvs ca 8192 GB): http://support.microsoft.com/default.as ... us;q314463.

På ovanstående sida står det även att man kan skapa partitioner > 32 GB med FAT32, men att man måste göra det från Windows 98 eller ME (en bootdiskett räcker). Man kan hitta bootdiskar för Windows 98/ME här: http://www.bootdisk.com.

torslund

Post by torslund » 30 December 2002, 16:16

Jag kör med olika verktyg, har jag en Matrox installerad så tar jag deras EZdrive är det Seagate så deras. Dessa finns på nätet. Och de gör stora partitioner.
Jag har alltid en win part. i linux så jag kan flytta data.

Pacman

Post by Pacman » 30 December 2002, 23:05

Aha. Ok. Då vet jag det. Jo, det var ju en dum funktion att ta bort måste jag erkänna... Men jag ska ju över till "rent" linux så fort jag fått ut tillräckligt med utrymme från mina diskar så jag kan byta filsystem. Men det blir nog bra :)

ricky

Post by ricky » 31 December 2002, 15:36

Varför köra igång Windows?
Vilka spel är det som inte fungerar under Linux?

NetBe@r

Post by NetBe@r » 2 January 2003, 12:49

Det är skillnad på fungera och fungera tillfredställande....

Q3, UT, D2, RCW och några till fungerar kanonbra men ett spel som t.ex. counterstrike fungerar visserligen men inte mycket mer. Men om någon vet hur man får counterstirke att fungera smärtfritt så är jag väldigt intresserad att får reda på hur. Jag vet inte hur många gånger jag har försökt compilera wine och winex och sen få cs att fungera.

/Björn

Post Reply