Att göra i terminalen (Snabbtangenter)

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Emil.s

Att göra i terminalen (Snabbtangenter)

Post by Emil.s » 28 July 2006, 19:46

Man kan ju avsluta en process med "Ctrl +c". "Home" och "end" för att förflytta sig mellan början och slut på raden.
"Shift + Pageup/down" för att gå upp/ner

Det är väl de jag använder oftast. Vad finns det mer för smarta funktioner?
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

cannibalcow

Post by cannibalcow » 28 July 2006, 23:13

When the going gets weird, the weird turn pro.

Emil.s

Post by Emil.s » 28 July 2006, 23:17

Den där verkar inte så seriös.
Ctrl + C fanns inte äns med.
Och det står inget om att "Ctrl + D" loggar ut om man inte har något tecken markerat.
När ni postar:

jeppzer

Post by jeppzer » 29 July 2006, 03:16

jag brukar använda Ctrl + Z ibland det pausar programmet. Sen så kan man starta det i förgrunden igen med fg eller i bakgrunden med bg. Fast ifs så är det bara när man glömmer att lägga till & efteråt.
Provar Ubuntu för tillfället

zuu

Post by zuu » 29 July 2006, 15:41

Andra smarta saker är att man kan byta ut emacs-mode (default) till VIM-mode för radediteringen.

Då har man VIM i prompten istället för Emacs!

Vad jag har hört så ska man köra Zsh istället för Bash för att Bashs VIM-mode är inte alls lika bra som det i Zsh. Så jag kör ju då Zsh istället.. Men vete sjutton om det stämmer. :D

Sen finns det en bok som heter "From bash to z shell" eller nått sånt som jag köpte för 1-2 år sedan. Trots att den är skriven av Zsh-folk så är den inte så farligt vinklad och tar upp en del saker om bash. En vanlig missuppfattning är att boken tar upp andra shell än Bash och Zsh. Men det gör den inte. Utan bara Bash och Zsh.

Konketa kommandon som jag använder... förutom de som är nämnda ovan skulle vara Ctrl-P i Emacs-mode för att gå till föregående rad på jobbiga burkar där pil-tangenterna inte fungerar alt. Om jag skulle sitta vid en burk med dåligt standard-tangentbord där piltngenterna sitter borta i sjumilaskogen. Och åter igen bara i Emacs-mode. I VIM-mode skulle motsvarande vara "<escape>k"
Debian - Just Works (TM)

drbrno

Post by drbrno » 29 July 2006, 15:54

Min favorit är TAB för komplettering, och helst ska det fungera på växlar till program också.

Silvermedaljen går till M-. (Alt+. på PC-språk) som fyller i det sista argumentet från förra raden. Man kan trycka flera gånger för att stega uppåt.

Emil.s

Post by Emil.s » 29 July 2006, 16:18

drbrno wrote:Min favorit är TAB för komplettering, och helst ska det fungera på växlar till program också.

Silvermedaljen går till M-. (Alt+. på PC-språk) som fyller i det sista argumentet från förra raden. Man kan trycka flera gånger för att stega uppåt.
Jo Tab är underbart. Men M-!? Hur menar du att det ska funka?
När ni postar:

zuu

Post by zuu » 29 July 2006, 16:23

Emil.s wrote:
drbrno wrote:Min favorit är TAB för komplettering, och helst ska det fungera på växlar till program också.

Jo Tab är underbart. Men M-!? Hur menar du att det ska funka?
Om du läser noga så ser du att det står M-<punkt>, inte M-!? :)

Jag gissar att det fixar biffen.. (orkar inte byta till emacs-mode för att testa själv...) Dock betyder . upprepa föregående i VIM så på så sätt låter det inte otänkbart... men det kanske betyder något helt annat i emacs-världen?
Debian - Just Works (TM)

drbrno

Post by drbrno » 29 July 2006, 17:20

Jo, det är alltså en punkt. M-. kör kommandot yank-last-arg i bash. Jag vet inte om readline har någon motsvarighet i vi-läget, men det kan man väl lägga till själv. (Jag använder för övrigt zsh, inte bash. Zsh använder inte readline.)

zuu, i Emacs kör M-. find-tag. Det är ganska precis något helt annat.

Jag kom på ett annat kommando som jag använder ganska ofta. C-l, eller Ctrl+L, som rensar skärmen utan att ta bort kommandoraden.

Emil.s

Post by Emil.s » 29 July 2006, 18:44

drbrno wrote:Jo, det är alltså en punkt. M-. kör kommandot yank-last-arg i bash. Jag vet inte om readline har någon motsvarighet i vi-läget, men det kan man väl lägga till själv. (Jag använder för övrigt zsh, inte bash. Zsh använder inte readline.)

zuu, i Emacs kör M-. find-tag. Det är ganska precis något helt annat.

Jag kom på ett annat kommando som jag använder ganska ofta. C-l, eller Ctrl+L, som rensar skärmen utan att ta bort kommandoraden.
Aha! Då är jag med.

Ctrl + L var ju bra. Då slipper man skriva "clear". :)
När ni postar:

cannibalcow

Post by cannibalcow » 29 July 2006, 20:00

jag använder ctrl+r en hel del.

man söker i history med den .
When the going gets weird, the weird turn pro.

Emil.s

Post by Emil.s » 29 July 2006, 22:58

cannibalcow wrote:jag använder ctrl+r en hel del.

man söker i history med den .
Det där kan ju vara rätt användbart.

Någon som vet hur man kopierar text i tex Eterm? i tex gnome-terminal/konsole så kan man ju högerklicka. Men det funkar inte...
När ni postar:

zerblat

Post by zerblat » 30 July 2006, 09:35

Precis som i alla X-program kan man ju mellanklicka för att klistra in text man markerat med musen (dvs primary selection). I rxvt ska man även kunna klistra in från urklippen med meta-mellanklick, men jag får det inte att funka...

Sen kan man ju i bash klippa och klistra som i emacs, dvs när man tar bort mer än ett tecken i taget (t ex C-k, M-d, C-u osv) så kan man klistra in den borttagna texten med C-y. Om man trycker M-y efter C-y så kan man bläddra igenom äldre urklipp.

Sen finns det ju en mängd andra praktiska readline-grejer som:
C-a och C-e (gå till början/slutet av raden)
M-f och M-b (stega ett ord framåt/bakåt)
C-t, M-t (transponera tecken/ord. ohc + C-t => och)
M-d, M-backspace (radera ett ord framåt/bakåt)
readline-manualen listar fler...

Annars är väl GNU screen det bästa tipset när det gäller terminalmagi. Jag brukar ställa in så att screen startas när jag öppnar ett nytt terminalfönster (dvs rxvt -e screen).

Paradox^

Post by Paradox^ » 30 July 2006, 22:18

Jag brukade anväda tab när jag skriver kommandon för att snabba upp det hela t ex: apt-get i<tab> blir apt-get install.

Dock kräver det att man aktiverar bash-completion med:
echo . /etc/bash_completion >> ~/.bashrc
source ~/.bashrc

Emil.s

Post by Emil.s » 3 August 2006, 17:18

Paradox^ wrote:Jag brukade anväda tab när jag skriver kommandon för att snabba upp det hela t ex: apt-get i<tab> blir apt-get install.

Dock kräver det att man aktiverar bash-completion med:
echo . /etc/bash_completion >> ~/.bashrc
source ~/.bashrc
Underbart! Det där har man faktiskt saknat.
När ni postar:

zerblat

Post by zerblat » 3 August 2006, 18:17

Apropå bashkomplettering, är det nån som vet om det går att avbryta en påbörjad komplettering förutom med ctrl-c? Problemet är ju att man ibland lite ivrigt trycker tab några gånger för mycket, vilket drar igång en seg kompletteringskörning som kanske inte alls behövs. Om man trycker ctrl-c avbryts körningen visserligen, men dessutom raderas det man skrivit dittills och den finns inte med i historiken, så man måste antingen knappa om allt eller sträcka sig efter musen.

Post Reply