Vilken Linux distrubution ska jag använda?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
chevrolet_malibu

Vilken Linux distrubution ska jag använda?

Post by chevrolet_malibu » 28 July 2006, 19:55

vilken Linux ditrubution ska jag använda?? kommer att använda OS:et till att surfa läsa e-post och chatta.. möjligtvis programmera lite grann..

Är inte rädd för att prova nya saker så det spelar ingen roll om OS:et är avancerat eller lätt.. vill dock ej ha den absolut enklaste nybörjar Linux distrubutionen..

Fråga 2: Om jag har två separata hårddiskar som INTE är RAIDade kommer Linux att kunna hitta alla filer som jag har på den andra disken eller måste jag ändra någonting för att Linux ska hitta alla filer som jag har på Hårddisken.. vill ju helst inte bli av med alll musik jag har på den disken..

Kommer föresten att köra dual boot mellan Windows och Linux med tanke på att resten i familjen kanske inte vill köra Linux.

Emil.s

Post by Emil.s » 28 July 2006, 19:58

Den här sidan kan nog hjälpa dig. :)
http://www.zegeniestudios.net/ldc/
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 28 July 2006, 20:06

kommer något av det där OS:en att kunna spela upp alla mp3 filer som jag har på en disken då??

mikaelho

Post by mikaelho » 28 July 2006, 20:11

jo en del distar har stöd för mp3 i början. men i fedora måste du installera stödet i efterhand, pågrund av rättigheter.

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 28 July 2006, 20:37

Om du gillar utmaningar och att lära dej saker rekomenderar jag slackware.
Och mp3 har alltid fungerat default för mej i slackware.
Det är lite bökigt i början men det gör att du blir tvungen att lära dej linux.

Ang. disk 2 så borde den hittas default.
Sedan beror det på filsystem hur du kan få olika funktioner på den.
Men detta är bara mina tankar valet ska du göra själv och völja en dist du trivs med.
Vad visade testet?
The more linux u go, The slacker u get

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 28 July 2006, 20:39

kör filsystemet NTFS på båda diskarna... är du helt säker på att Linux kommer att kunna hitta och spela upp alla låtar som jag har då??
vill helst inte köra windows med tanke på att det nu har krashat typ två gånger på ett halvår

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 28 July 2006, 20:45

Ja det kommer fungera men från NTFS har jag på vissa hårdvaru uppsättningar upplevt "hackningar" i låtar, men det är bara på vissa system.
Men slackware är bökigt i början, men sedan brukar man bli fast.
Men fördelen med linux är att man kan få det att fungera som man vill.
Men kolla lite på olika distar och välj en som passar dej, för annars kanske du inte trivs i linux.
Men olika distar kan upplevas helt olika.
Men jag rekomenderar alltid en "svårare" dist om man är villig att lära.
Men linux är helt olikt windows och kommer kännas svårt och konstigt i början och man får läsa mycket på nätet för att lära sig (google är bra).
Men ger man det en chans tror jag att du kommer trivas när du förstår hur saker fungerar.

cannibalcow

Post by cannibalcow » 28 July 2006, 23:20

Jag skulle rekomendera Debian. Lätt för nybörjare att installera packet osv.
men det bli nog så avancerat om man vill.
When the going gets weird, the weird turn pro.

multi8

Re: Vilken Linux distrubution ska jag använda?

Post by multi8 » 29 July 2006, 10:52

chevrolet_malibu wrote:vilken Linux ditrubution ska jag använda?? kommer att använda OS:et till att surfa läsa e-post och chatta.. möjligtvis programmera lite grann..

Är inte rädd för att prova nya saker så det spelar ingen roll om OS:et är avancerat eller lätt.. vill dock ej ha den absolut enklaste nybörjar Linux distrubutionen..

Fråga 2: Om jag har två separata hårddiskar som INTE är RAIDade kommer Linux att kunna hitta alla filer som jag har på den andra disken eller måste jag ändra någonting för att Linux ska hitta alla filer som jag har på Hårddisken.. vill ju helst inte bli av med alll musik jag har på den disken..

Kommer föresten att köra dual boot mellan Windows och Linux med tanke på att resten i familjen kanske inte vill köra Linux.

du kan prova http://www.pclinuxos.com/news.php jag är mycke nöjd med den...

Ja den kmmer att hitta dom...men det kan hända att du får montera dom för hand men det är inte alls så svårt

vilken linux man annväner är mycke en smak sak....så det man får åv att göra är att testa några olika och ta det man tycker om :-)

mikaelho

Post by mikaelho » 29 July 2006, 11:12

vad jag anser är för och nackdelar med mina favoritdistar: (du får komma ihåg att detta är min åsikt.)

Jag är också nybörjare, och har börjat förstå det är med olika distar. Tänkte förut försöka hitta en dist som kunde passa alla jag känner och så det blir lätt att hjälpa de i framtiden. Men så är det inte. En dist ska man välja efter tycke och smak.

Fedora:
Det är lättsamt installerat. Har du installerat Windows, kommer du bli förvånad hur lättsamt det är. Fedora kräver en lite modernare dator för att det ska flyta på, har jag märkt. Jämfört med andra distar. Jag tycker att 5:an är oerhört stabil. Jag gillar verkligen Fedoras tema som är stilren. Är väl den säkraste disten idag. Många bra program.

Debian:
Jag saknar verkligen deras underbara pakethantering. Oerhört stort programutbud. Programmen finns åsklart till andra distar, som Fedora, men inte via ett gemensamt paket. Kan behövas lite pillande för att få det lättanvänt. Men man lär sig oerhört mycket av Debian. Är oerhört snabbt och kräver ingen modern dator.

Ubuntu:
Den har Debians fördelar, och har gjort det lättanvänt för vanliga användare. Kan dock ibland märka att det kan bli för enkelt så man inte har riktigt koll. Så man får ta till med terminalen iallafall. Men en bra dist för nybörjare. Du har sommaren räddad, om du ska gå igenom det stora programutbud med det programpaket Ubuntu använder. Samma paket som Debian använder också.

Vet att många tycker det är svårt att installera i Linux. Kan faktiskt inte förstå hur som. Jag tycker det är lättare i Linux. Och har man dessutom Wine eller Crossover Office installerat, kan man direkt dubbelklicka på exe-filer och få en del Windows-program installerat. För Fedora så använder man oftast rpm när man laddar ner filer. Samma sak där. Dubbelklicka, skriv in lösenord och det installeras på rätt ställe. Använder du någon paketlösning, är det så enkelt som: 1. Sök det du vill ha. 2. Markera det du vill ska installeras. 3: Verkställ och det installeras automatiskt.

kratz

Post by kratz » 29 July 2006, 11:15

Nu börjar jag propagera igen.. kan inte hjälpa det:)

Archlinux är en enkel dist att lära sig, och liksom slackware så är du tvungen att lära dig linux för att använda disten.
Den har ett otroligt logiskt upplägg av konfigurationsfiler, som är superenkla att ställa in.
Den är otroligt snabb och har, till skillnad mot slackware en superbra pakethanterare, pacman, som är svinbra på beroenden och kan göra allt:)

Om du skulle välja Arch så kan jag, med nöje agera din support. för det är vissa kritiska punkter i början som bör ställas in korrekt.

Och mp3 fungerar alldeles utmärkt såläne man har alsa eller mot förmodan oss installerat och har installerat en mediaspelare.

Att få tillgång till NTFS är absolut inga problem. finns tillochmed en drivrutin som man kan ladda hem för att få fulla läs och skriv rättigheter.

//kratz
Välkommen till http://archlinux.se !

mikaelho

Post by mikaelho » 29 July 2006, 11:32

som du märker så finns det en hel del. :). men låt dig inte förvirras. utan ta till de åsikter som kört en del distar sår får du välja utifrån det. och kan även läsa andras recensioner på nätet. en bra sida är: http://www.distrowatch.com

men skriva till NTFS? är det bra stöd för det nu i Linux? Trodde det bara var säkert att läsa?

Emil.s

Post by Emil.s » 29 July 2006, 11:47

mikaelho wrote:som du märker så finns det en hel del. :). men låt dig inte förvirras. utan ta till de åsikter som kört en del distar sår får du välja utifrån det. och kan även läsa andras recensioner på nätet. en bra sida är: http://www.distrowatch.com

men skriva till NTFS? är det bra stöd för det nu i Linux? Trodde det bara var säkert att läsa?
Captive-NTFS är stabilt. Funkar bra och har funnits ganska länge.
Och så har det kommit en ny drivrutin, 3G-NTFS. Vet doc inte hur tillförlitlig den är...
När ni postar:

kratz

Post by kratz » 29 July 2006, 11:58

jag har inte testat den själv men jag har sett folk skriva om den och ge den riktigt bra recentioner
3G-NTFS. Vet doc inte hur tillförlitlig den är...
http://sourceforge.net/mailarchive/foru ... um_id=2697
Last edited by kratz on 29 July 2006, 12:01, edited 1 time in total.

trekkie78

Post by trekkie78 » 29 July 2006, 12:00

Det är bara Linux-NTFS project som gett de nya versionerna av ntfsmount och libntfs ett internt projektnamn.

"On 07/14/2006, Project Member Szabolcs Szakacsits presented a new version of our ntfsmount and libntfs, currently given the project internal title ntfs-3g. This version has, apart from several rather unlikely cases, full read/write capabilities and has improved performance. As news spreads quickly, it has already been downloaded and tested by many users, and no incident has been reported so far. Despite of that it is still to be considered beta, and will upon successfull testing (in some way or the other) merge into the linux-ntfs ntfsprogs package".

http://www.linux-ntfs.org/

//trekkie

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 29 July 2006, 14:40

vill helst inte ha nåt nybörjar linux utan hellre lite mer avancerad distribution så man kan lära sig något och inte bara klicka med musen om ni förstår vad jag menar... datorn jag sitter på kommer garanterat att klara av vilken Linux ditribution som helst..

Info om systemet:
Processor: Intel Pentium 3.4Ghz
RAM: 2048mb
Hårddisk: 465GB
Grafikkort: ATI RADEON X850XT Platinum Edition
Ljudkort: Creative Sound Blaster Audigy 2ZS
Nätverkskort: Broadcom netxtreme 57xx eller nåt sånt
Moderkort: Nåt Dell kort..

hur ska jag göra med drivrutiner till ljudkortet t.ex.. efter TVÅ!! ominstallationer av Windows crap-XP Professional så vet jag att man måste installera drivrutiner till allt i datorn. kommer jag att behöva hitta drivrutiner när jag har installerat linux oxå eller?? för det kan bli ganska drygt att leta igenom hela internet för att hitta drivrutiner till linux..

Kommer få en Hårddisk på tisdag för att den gamla håller på att säcka ihop.. kommer då att partionera upp den i tre delar..

Del 1 till Windows XP
Del 2 till Linux ?????
Del 3 till att installera program och spel på..
någon som vet om det kommer att funka om jag gör så??

Emil.s

Post by Emil.s » 29 July 2006, 14:56

Oj. Det var en rejäl maskin. :)

Nätverkskortet är inga problem i linux. Det är samma som jag har, så det sköter sig själv.
Soundblaster är väl så vanliga, så det lär väl finnas drivrutinder till dem? Jag har aldrig haft ett, så jag vet inte. Men troligtvis inga problem. :)

Grafikkortet funkar nog bra med linux egna drivrutiner, men vill du ha igång hårdvaru accelererad grafik så lär du använda ATIs drivisar. Men det är inte några problem. :)

Eftersom du är nybörjare på linux så rekomenderar jag att du inte sprider ut systemkatalogerna på flera partioner. Partionera som du skrivit.
När ni postar:

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 29 July 2006, 15:02

Du bör ha en swap partition med för linux.
Jag tror ditt ljudkort använder snd-emu10k1 modulen så det borde nog fungera default (kan krävas en alsaconf och unmute på ljudet i vissa distar)

mikma

Post by mikma » 29 July 2006, 15:03

Ljudkortet finns med i listan för kort som har stöd i ALSA, och jag tror det har funnits med ganska länge så det bör stödjas av kärnorna som följer med de flesta distarna.

http://alsa-project.org/alsa-doc/index. ... abs#matrix

zuu

Post by zuu » 29 July 2006, 16:36

I början av någon utav diskarna (den som du ställer in BIOS att boota från) bör ha en linuxpartion innom de första 8 GB. Antingen lägger du hela din root-partition där eller bara en liten 100 MB partition för /boot.

Anledningen heter boatloader och GRUB. Det program som visar en meny över operativsystem och låter dig välja vad du vill starta upp. På äldre bios måste det ligga innom de första 8 GB om det skall fungera. På nyare bios KAN det fungera även om det ligger senare på disken. Men det finns inga garantier sålunda du inte hittar något dokumenterat om ditt bios.

Om du tabbar till det och sitter där med en fet NTFS-partition i början av båda diskarna och ditt bios inte hittar GRUB så måste du använda en så kallad grub-minimal boot-diskett. Då får man skriva kommandona manuelt (dock med tab-completion på kommandon och fil/disknamn) för att välja operativsystem.
Debian - Just Works (TM)

kratz

Post by kratz » 30 July 2006, 19:48

kommer jag att behöva hitta drivrutiner när jag har installerat linux oxå eller??

svar: Nej. Din hårdvara identifieras till 99,9% av linuxkärnan om du kör en system default kärna, vilket jag rekomenderar eftersom du är så pass grön.

Det enda du måsste tänka på är att installera ALSA för att få igång ljudet och köra tex ´alsaconf´
och att om du vill ha 3d Hårvaruacceleration typ open GL så behövs speciella drivrutiner för ditt kort... finns på ATI´s hemsida men är lite buggiga och funkar inte alltid.

//kratz

zuu

Post by zuu » 30 July 2006, 20:25

Något som kan kräva lite trixande är kringutrustning specielt om du har något som är lite mer udda. Tex ett Wacom-bord eller en ovanlig skrivare osv. Eller om du vill komma åt mobilen från datorn osv.

Saker som inte är elementära för var mans system.

Ofta finns inte Windowsdrivrutinens specialfunktioner i samma utsträckning i Linux i min erfarenhet. Tex mitt ljudkorts drivrutin i Windows har en Equalizer för ALLT ljud ut. I Linux är det MÅNGA timmars läsande av sidor och pill för att få det att fungera. (jag har spenderat >10 timmar och har inte lyckats än)

Så så länge man håller sig i mainstream fåran så fungerar de mesta lätt. Men mer udda prylar kräver lite mer jobb.
Debian - Just Works (TM)

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 30 July 2006, 22:39

har ej några udda prylar vad jag vet.. skulle möjligtvis vara kompisar som menar att dem ska in på datorn då... kanske ska skriva en guide på 34sidor och sätta fast bredvid skärmenXDXD.. skämt åsido.. vore kul och få igång linux på tisdag när min nya disk kommer för den gamla håller på att pajja.. kan man ha flera användare i Linux föresten??? vi är typ fyra personer som ska ha varsitt konto för jag vill helst ha mina filer ifred..

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 30 July 2006, 23:18

Ja du kan ha flera användare.

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 30 July 2006, 23:25

funderar på att köra archlinux.. men är ej säker.. skulle vilja ha lite mer screenshots på archlinux innan jag bestämmer mig..

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 30 July 2006, 23:32

Det är inte screenshots som skiljer distar åt.
Screenshot är nog det som är minst viktigt då du kan ändra windowmanager (desktop env.) .
Men Arch blir nog bra.

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 30 July 2006, 23:35

kommer med lite mera krav nu.. vill att disten ska vara lättkonfigurerad, lätt installerad, ska kunna använda HELA processor hastigheten utan problem(3400Mhz), ska kunna spela upp ALL film och musik som redan ligger på en hårddisk, ska vara snabbt, ska gå att få det att fungera med ett trådlöst nätverkskort som man sätter i USB kontakten och att man ska kunna ansluta till nätverk utan problem..

vet ej om allt stämmer in på någon dist.. men det visar sig nog

zerblat

Post by zerblat » 31 July 2006, 00:03

Utseendet beror helt och hållet på vilken skrivbordsmiljö eller fönsterhanterare du kör. Det vanligaste bland distributionerna är att man antingen kör GNOME eller KDE, men det finns en mängd andra -- Xfce, Window Maker, Enlightenment, Openbox/Blackbox osv osv osv.

Sen skiljer det sig även beroende på inställningar, temas osv. Här är t ex tre skärmdumpar av GNOME, från Ubuntu, SUSE och Fedora.

Normalt finns det skärmdumpar på distributionernas sidor, annars kan du kolla på http://shots.osdir.com där det finns galet mycket skärmdumpar.

Fedor

Post by Fedor » 31 July 2006, 00:12

kör ubuntu om du är osäker och vil ha enkel dist

kratz

Post by kratz » 31 July 2006, 10:04

kommer med lite mera krav nu.. vill att disten ska vara lättkonfigurerad, lätt installerad, ska kunna använda HELA processor hastigheten utan problem(3400Mhz), ska kunna spela upp ALL film och musik som redan ligger på en hårddisk, ska vara snabbt, ska gå att få det att fungera med ett trådlöst nätverkskort som man sätter i USB kontakten och att man ska kunna ansluta till nätverk utan problem..
Det stämmer in skitbra på archlinux.
Det enda jag är osäker på är ditt wlan usb kort..
Vad är det för fabrikat?

mrfestis

Re: Vilken Linux distrubution ska jag använda?

Post by mrfestis » 31 July 2006, 11:21

chevrolet_malibu wrote:vilken Linux ditrubution ska jag använda?? kommer att använda OS:et till att surfa läsa e-post och chatta.. möjligtvis programmera lite grann..

SLED 10... SUSE Linux Desktop 10 är helt oslagbar!
-_-;;

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 31 July 2006, 15:25

kratz wrote:Det stämmer in skitbra på archlinux.
Vad är det för fabrikat?
Dell wireless 1450 wireless usb adapter..

men det står nu mellan SUSE och arch..

finns det några teman eller något som får Linux att se ut som XP?? helst så ska menyerna på temat vara på svenska..

zuu

Post by zuu » 31 July 2006, 21:22

Det finns en fönsterhanterare som är skriven enbart för att apa efter WinXP.
http://www.xpde.com/

Annars om man ser till KDE vs Gnome, så tror jag nog man kan säga att KDE är mer likt Windows än Gnome. De (KDE) har också Ok-knapparna i dialoger på "fel" sida (vänster) osv. Och tonvist med inställningar i program och så.

Men båda två bör gå bra för dig.

Vad gäller svenska språket.. ja då tror jag det kan vara bra att hålla sig till huvudfåran åter igen. Dvs KDE alt. Gnome.

Obs min högst privata åsikt: (som kanske inte delas av alla här)
Dock ska man ha hjälp med program i guider och så tex lära sig GIMP så är det mycket lättare om programmen också är på engelska då har mar guiden och programmet på samma språk. Och föresten.. kör hela systemet på engelska när du endå är i farten.. lättast så om man behöver hjälp med något. Och så uppstår det annars skönhetsfel då man inte kan få *ALLT* på Svenska.
Debian - Just Works (TM)

mrfestis

Post by mrfestis » 1 August 2006, 09:04

chevrolet_malibu wrote:
kratz wrote:Det stämmer in skitbra på archlinux.
Vad är det för fabrikat?
Dell wireless 1450 wireless usb adapter..

men det står nu mellan SUSE och arch..

finns det några teman eller något som får Linux att se ut som XP?? helst så ska menyerna på temat vara på svenska..
Ett bra tips är att du kör VMware och testar olika distributioner, slipper du installera dom hårt på din maskin.

http://download.novell.com

Ovan länk kan du tanka DVD ISO för SUSE Linux Desktop 10 (Skall absolut INTE förväxlas med SUSE Linux 10.x).

SLED10 är verkligen att rekommendera. Tror inte du kommer bli besviken... Lär mer om OSet på www.novell.se/linux

Lycka till!
-_-;;

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 1 August 2006, 13:40

ok.. ska installera suse snart.. men jag vill veta om jag kan sätta den partitionen som jag kommer ha linux på i ext3 format genom suse's installations program??

mrfestis

Post by mrfestis » 1 August 2006, 21:13

Du kan välja från ext2 till raiserfs.

OBS! Tanka ner SLED10 från download.novell.com. Då får du oxå
en produktnyckel som fungerar i 60 dagar, vad gäller support och
uppdateringar. Efter 60 dagar så går support och uppdateringar ut.. Dock händer det inget speciellt med själva operativet och man kan uppdatera paket och sånt manuellt mha rpm. Men då måste du som bekant tanka ned rpm-paketen.

Eller fixa en annan regnyckel..
-_-;;

Emil.s

Post by Emil.s » 3 August 2006, 17:07

zuu wrote:Det finns en fönsterhanterare som är skriven enbart för att apa efter WinXP.
http://www.xpde.com/

Annars om man ser till KDE vs Gnome, så tror jag nog man kan säga att KDE är mer likt Windows än Gnome. De (KDE) har också Ok-knapparna i dialoger på "fel" sida (vänster) osv. Och tonvist med inställningar i program och så.

Men båda två bör gå bra för dig.

Vad gäller svenska språket.. ja då tror jag det kan vara bra att hålla sig till huvudfåran åter igen. Dvs KDE alt. Gnome.

Obs min högst privata åsikt: (som kanske inte delas av alla här)
Dock ska man ha hjälp med program i guider och så tex lära sig GIMP så är det mycket lättare om programmen också är på engelska då har mar guiden och programmet på samma språk. Och föresten.. kör hela systemet på engelska när du endå är i farten.. lättast så om man behöver hjälp med något. Och så uppstår det annars skönhetsfel då man inte kan få *ALLT* på Svenska.
Om du kikar på senaste nytt osv så ser du att sidan inte uppdaterats på över ett år. Projektet är Dött. ;)
När ni postar:

Post Reply