Utan gui?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
LungaN

Utan gui?

Post by LungaN » 26 November 2006, 13:07

Hejsan, jag undrar om de går att skippa å stata fönsterhanteraren och gå in i "recovery mode" som enbart är en "terminal" och sedan köra olika program med gui, tex firefox med minimalt lagg osv? men när jag försöker står de att de är något med grafiken som måste installeras osv? är de några extragrafikprogram jag måste installer föra att kunna köra firefox osv _om_ de nu ens går göra så? Eller om de finns någon annan typ av skrivbordshantera som i princip bara är olika terminaler som man startprogram med gui genom

Mvh LungaN

Jan Pihlgren

Post by Jan Pihlgren » 26 November 2006, 13:14

Du kan inte starta något grafikprogram utan att starta "fönsterhanteraren" (X)
Du kan dock starta "fönsterhanteraren"(X) innifrån en terminal .

drbrno

Post by drbrno » 26 November 2006, 13:16

Det finns webbläsare för terminaler; lynx, links, w3m osv.

LungaN

Post by LungaN » 26 November 2006, 14:05

Jan Pihlgren wrote:Du kan inte starta något grafikprogram utan att starta "fönsterhanteraren" (X)

Hur gör jag då? Är jag med andra or tvungen att starta fluxbox för att kunna kör mozilla eller så?

jmakor

Post by jmakor » 26 November 2006, 14:21

LungaN wrote:
Jan Pihlgren wrote:Du kan inte starta något grafikprogram utan att starta "fönsterhanteraren" (X)

Hur gör jag då? Är jag med andra or tvungen att starta fluxbox för att kunna kör mozilla eller så?
Fluxbox eller någon annan fönsterhanterade.

Fedor

Post by Fedor » 26 November 2006, 14:30

Du kan starta X utan någon fönsterhanterare men då måste du starta programmen från terminalen och då kan du inte flytta fönstren eller dra ned de.
så en fönsterhanterare är att föredra :)

LungaN

Post by LungaN » 26 November 2006, 17:43

Fedor wrote:Du kan starta X utan någon fönsterhanterare men då måste du starta programmen från terminalen och då kan du inte flytta fönstren eller dra ned de.
Men d är precis så jag vill kunna göra :P, hur gör jag då?

lefant

Post by lefant » 26 November 2006, 18:51

LungaN wrote:
Fedor wrote:Du kan starta X utan någon fönsterhanterare men då måste du starta programmen från terminalen och då kan du inte flytta fönstren eller dra ned de.
Man kan t.ex. göra så här:

Code: Select all

DISPLAY=:0 firefox & X

zerblat

Post by zerblat » 26 November 2006, 21:08

Om du har ont om minne finns det extremt lätta fönsterhanterare, t ex lwm. Å andra sidan är väl knappast Firefox nåt bra val om du är rädd om din minnesanvändning.

OErjan

Post by OErjan » 26 November 2006, 21:50

"links -g "funkar I konsollen, enklare grafisk webbläsare, kräver iofs fungerande framebuffer.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

LungaN

Post by LungaN » 26 November 2006, 22:31

zerblat wrote:Om du har ont om minne finns det extremt lätta fönsterhanterare, t ex lwm. Å andra sidan är väl knappast Firefox nåt bra val om du är rädd om din minnesanvändning.
Jag är väll inte direkt rädd om minnet men jag vill att de ska ta minimalt, jag antar att om jag kör vissa saker flyter dom på bättre om jag skippar skrivbordshanteraren om jag tex ska köra ett spel genom wine osv de är det jag är ute efter , inte spec firefox om man säger så =)

LungaN

Post by LungaN » 26 November 2006, 22:32

lefant wrote:
LungaN wrote:
Man kan t.ex. göra så här:

DISPLAY=:0 firefox & X
Dvs jag skriver DISPLAY=:0 firefox & X i terminal ?

zerblat

Post by zerblat » 26 November 2006, 23:49

Det lättaste sättet är nog att skapa en .xinitrc-fil som bara innehåller "firefox" och sen köra startx. Mao:

echo firefox > ~/.xinitrc && startx
Om du redan har en .xinitrc är det en bra idé att spara undan den först. Notera att utan fönsterhanterare kommer du inte att kunna växla mellan, flytta om eller ändra storlek på fönster. Jag skulle verkligen rekommendera att åtminstone installera nån av de minimala fönsterhanterarna (t ex lwm, som bara använder nån kb minne). Det finns betydligt bättre sätt att spara resurser på...

LungaN

Post by LungaN » 27 November 2006, 17:50

zerblat wrote:Det lättaste sättet är nog att skapa en .xinitrc-fil som bara innehåller "firefox" och sen köra startx. Mao:

echo firefox > ~/.xinitrc && startx
Om du redan har en .xinitrc är det en bra idé att spara undan den först. Notera att utan fönsterhanterare kommer du inte att kunna växla mellan, flytta om eller ändra storlek på fönster. Jag skulle verkligen rekommendera att åtminstone installera nån av de minimala fönsterhanterarna (t ex lwm, som bara använder nån kb minne). Det finns betydligt bättre sätt att spara resurser på...
Tror jag ska pröva lwm =)

JO

Post by JO » 28 November 2006, 10:40

Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

Post Reply