Sunkigt ljud i Amorak (SUSE KDE) och konstant hårddiskaccess

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
rich_bitch

Sunkigt ljud i Amorak (SUSE KDE) och konstant hårddiskaccess

Post by rich_bitch » 6 December 2006, 00:08

Godkväll, jag har tvingats börja köra linux efter åratal av missbruk med Windows. Måste kunna köra samma miljö som på universitet så detta passar mig väl.
Kastade in SUSE som fixade dualbooten med windows föredömligt och installationen var utmärkt smidig.
Jag tycker väl att allt fungerar förträffligt förutom två saker:

Ofta när operativet kommit upp så pågår en hiskelig hårddiskaccess, systemet slöas ner en aning men det är mest ljudet jag vill få väck. Den slutar efter kanske fem-tio minuter. Har sett någon beagle-process vara igång under tiden den tuggar....om man säger som så...att leta inställningar är ett rent helvete när man inte är van med detta upplägg.

Det värsta är dock när jag ska försöka vara produktiv och behöver musik under tiden. Jag får ett rätt dåligt ljud från amorak, eller rättare sagt musik med lägre toner ger upphov till ett visst sprak och korta avbrott. Jag blir galen och har ställt upp buffertar och ändrat codecs men inget händer!

Någon som fått bukt med något av dessa problem?

jmakor

Post by jmakor » 6 December 2006, 07:46

Beagle är ett monster som suger kraft. Gå till pakethanterade i YaST, sök på 'beagle' och avinstallera allt utom libbeagle.

rich_bitch

Post by rich_bitch » 6 December 2006, 13:47

Yea! tog död på beagle-paketen förutom det du nämnde, tog dessutom bort kerry-paketet som enligt ett annat forum var en del i dramat (?) hur som helst så har min apparat slutat tugga på hårddisken till min stora glädje, nu ska jag bara få bukt med ljudet så....
Det verkar gå att få SB-kort att fungerar mer eller mindre bra med olika drivrutiner...ALSA verkar vara nåt att grotta ner sig i...det får bli kvällens nöje det... Tackar!

Post Reply