Tvinga program att avsluta
Tvinga program att avsluta
I KDE kan man avsluta ett program med ctrl+esc om jag minns rätt. då ska en dödskalle komma fram.
Hur gör man samma sak i Gnome, med tangentbordskombination? Jag har nu en ikon vid det övre fältet för just att tvinga ett program att avsluta. men tycker det är smidigare med att använda tangentbordet för sånt.
Hur gör man samma sak i Gnome, med tangentbordskombination? Jag har nu en ikon vid det övre fältet för just att tvinga ett program att avsluta. men tycker det är smidigare med att använda tangentbordet för sånt.
Linux är dagens och framtidens Amiga!
Ofta man dödar processer med Kate? 
Ang. förmågan att döda program har jag inte haft några problem, kanske att KDE's alternativ fungerade något bättre än Gnomes (Eller kanske för att programmen hängde sig oftare i KDE?
)
Själv kör jag Gnome, Men hur eller hur är alla Linux varianters funktioner (för att stoppa bråkiga program) bättre än Windows motsvarighet

Ang. förmågan att döda program har jag inte haft några problem, kanske att KDE's alternativ fungerade något bättre än Gnomes (Eller kanske för att programmen hängde sig oftare i KDE?

Själv kör jag Gnome, Men hur eller hur är alla Linux varianters funktioner (för att stoppa bråkiga program) bättre än Windows motsvarighet

OT: Är det rättvist att jämföra en editor som utger sig för att vara avancerad med en som utger sig för att vara liten och lätt?
Genom att titta på din skärmdump så tycker jag inte att man kan se speciellt mycket som gör Kate bättre än gedit? Är det syntax-highlightningen du tänker på? För den finns i gedit också. Gedit har även stöd för plugins vilket gör det möjligt att lägga till extra funktionalitet. Ett exempel på plugin är "Filesystem browser" som jag ser finns i Kate.
Men som sagt så tycker jag att jämförelsen är onödig då det ena gänget satsar på att skapa en avancerad text editor och det andra satsar på att göra en liten och lätt. Så det ena är väl inte sämre än det andra, det är väl som alltid en fråga om vad man vill ha?
Genom att titta på din skärmdump så tycker jag inte att man kan se speciellt mycket som gör Kate bättre än gedit? Är det syntax-highlightningen du tänker på? För den finns i gedit också. Gedit har även stöd för plugins vilket gör det möjligt att lägga till extra funktionalitet. Ett exempel på plugin är "Filesystem browser" som jag ser finns i Kate.
Men som sagt så tycker jag att jämförelsen är onödig då det ena gänget satsar på att skapa en avancerad text editor och det andra satsar på att göra en liten och lätt. Så det ena är väl inte sämre än det andra, det är väl som alltid en fråga om vad man vill ha?
In a world without fences we do not need Gates.
-
-
Det verkar som att tråden jag skrev i har slagits ihop med denna.RagnArok wrote:Ofta man dödar processer med Kate?![]()

Går det inte att konfigurera Gnome så att xkill startas vid en viss tangentbordskombination?
Annars så finns det ju alltid OOM Kill om ett program förvandlas till en memory hog (svensk översättning tack).
Alt+SysRq+F
-
Kör inte gnome så ofta (mest om jag hjälper någon med nått som kör gnome) men har för mig att du hittar det här.
Desktop > Preferences > Keyboard Shortcuts, eller kör gnome-keyboard-bindings
Du kan även konfigurera i en editor om du vill.
Filen borde heta nått liknande detta då.
~/.gconf/apps/gnome_settings_daemon/keybindings/%gconf.xml
Desktop > Preferences > Keyboard Shortcuts, eller kör gnome-keyboard-bindings
Du kan även konfigurera i en editor om du vill.
Filen borde heta nått liknande detta då.
~/.gconf/apps/gnome_settings_daemon/keybindings/%gconf.xml
The more linux u go, The slacker u get