Virus eller vad??

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
jolles

Virus eller vad??

Post by jolles » 8 December 2006, 05:46

Plötsligt häromdagen fick ja ännu en gång ett känn för att lira Quake 3, ja försökte då starta spelet som vanligt, men uppstarten stendog efterssom programmet inte hittade någon hårdvaru-accelleration, och uppmanade mig att enabla software-gl, detta tyckte jag var ganska underligt, så ja avslutade X och försökte installera om grafikdrivrutinen för mitt GF4600ti, detta gick då inte då systemet klagade på nånting om nvidia o kernelen, minns inte riktigt.

Som om inte detta räckte för att irritera mig så avmountades alla mina diskar - förutom Serial-ata-diskarna, och en snabb manöver med "mound -all" klagade och tycktes inte finna vad jag specat i /etc/fstab, Jag såg då att hda1 hade blivit hde1, hdb5 hade blivit hdd5, hdd1 hade blivit hdh1, hdg5 hade blivit hdc5 och hdh5 hade blivit hdf5... hur är detta möjligt??!

Dessutom har bränningarna på skivor betett sig underligt just samtidigt och man ser hur cache-stapeln accellererar amok upp och ner genom hela bränningen, denna har alltid förut varit stabil på 100%, processorn jobbar inte mer än förut, inga okända program som körs, när ja kikar i "top", försökte även enabla dma (ifall det inte var aktivt) på den disk jag brände ifrån utifall att, men de gick inte??!

Och mystiskt nog har några mappar för systemadministration blandannat försvunnit som fanns i Fedora-menyn i KDE...

Detta gäller min FC-5 burk, och som känt genom tidigare inlägg har jag min debian-router/firewall mellan datorn och internet förståss.

Jag har evigt öppet program på routern som kikar på aktiviterterna till och från mina burkar som e anslutna till min router genom bla. iptraf, och jag har aldrig sett något som inte borde vara där, om ja inte missat något villsäja...

Har någon en möjlig förklaring eller tanke kring detta kanske??
Våga Vägra Windows

hegobald

Post by hegobald » 8 December 2006, 10:30

Har du uppdaterat kärnan?
Då kan det hända lite lustiga saker.
Ett lurvigt skägg döljer inte bristande intelligens.

jolles

Post by jolles » 8 December 2006, 17:23

det var väl iaf ett halvårsedan sist ja gjorde, sitter oftast med min laptop, samtidigt som den får göra lite grovgöra, och att allt detta kom nu så plötsligt överaskade mig en aning
Våga Vägra Windows

Post Reply