Beryl autostart..?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
stormtrooper

Beryl autostart..?

Post by stormtrooper » 8 March 2007, 09:27

[LÖST] Jag har installerat Beryl men för att få det att autostarta så måste man göra såhär...
Now that Beryl and AIGLX are installed, you need a way to start them up automatically. It is best to have a separate session (in GDM or KDM) for AIGLX, as some applications don't run properly with it (such as OpenGL games or remote sessions), and because it is experimental software that may be unstable and buggy. That way you can always log out or restart the X server and log into a regular session.

We will need to create two new files: A startup script and an X session file.

To create the session shell script, open up your favourite text editor (eg gedit or kwrite) as Root and create a new script named startberyl.sh:
Jag har fått fram gedit, men vad menas med att jag måste vara root där? Och ska jag döpa själva filen till startberyl.sh?

Källa: http://wiki.beryl-project.org/index.php ... Edgy/AiGLX
Last edited by stormtrooper on 8 March 2007, 22:00, edited 1 time in total.

drbrno

Post by drbrno » 8 March 2007, 10:02

Om du bara följer instruktionerna ska det väl bli rätt. Kommandot (gksudo gedit /usr/bin/startberyl.sh) ger filen namnet startberyl.sh i katalogen /usr/bin. När du sparar skrivs filen dit. Det krävs root-rättigheter, men det fixar gksudo.

stormtrooper

Post by stormtrooper » 8 March 2007, 13:29

drbrno wrote:Om du bara följer instruktionerna ska det väl bli rätt. Kommandot (gksudo gedit /usr/bin/startberyl.sh) ger filen namnet startberyl.sh i katalogen /usr/bin. När du sparar skrivs filen dit. Det krävs root-rättigheter, men det fixar gksudo.
Nja, om jag skriver gksudo gedit /usr/bin/startberyl.sh i gedit och ska spara så kommer det upp en ruta som frågar vart jag vill spara...[/b]

larsak

Post by larsak » 8 March 2007, 13:55

stormtrooper wrote:
drbrno wrote:Om du bara följer instruktionerna ska det väl bli rätt. Kommandot (gksudo gedit /usr/bin/startberyl.sh) ger filen namnet startberyl.sh i katalogen /usr/bin. När du sparar skrivs filen dit. Det krävs root-rättigheter, men det fixar gksudo.
Nja, om jag skriver gksudo gedit /usr/bin/startberyl.sh i gedit och ska spara så kommer det upp en ruta som frågar vart jag vill spara...[/b]
Du ska skriva det i terminalen, inte i gedit. Kommandot startar editorn gedit med root-privilegier...

mvh
Lars

stormtrooper

Post by stormtrooper » 8 March 2007, 14:43

larsak wrote:
stormtrooper wrote:
Du ska skriva det i terminalen, inte i gedit. Kommandot startar editorn gedit med root-privilegier...

mvh
Lars
Jaha, ok!
Nu till nästa problem... ;)
Now you need to make the script executable; this can be done in Nautilus or Konqueror (running as Root) by right-clicking the file and choosing Properties, or in the terminal:

sudo chmod a+x /usr/bin/startberyl.sh
Ska jag bara skriva in det i terminalen? Det händer ju inget direkt när jag gör det... Det kanske är meningen?

phm

Post by phm » 8 March 2007, 15:03

Du har gjort filen startberyl.sh körbar (executable) nu.
Man ser inget i Terminalen när kommandot utförs.

Ps. Du har väl läst detta "it is experimental software that may be unstable and buggy." så bli inte förvånad om det kraschar.
Last edited by phm on 8 March 2007, 15:12, edited 1 time in total.

drbrno

Post by drbrno » 8 March 2007, 15:11

Unixkommandon ger vanligtvis ingen utdata när allt går väl.

Du kan kontrollera filrättigheter med ls. Det kan se ut så här:

Code: Select all

$ ls -l /usr/bin/startberyl.sh
-rwxr-xr-x 1 root root 54 2007-03-08 14:07 /usr/bin/startberyl.sh
Det tredje "x" berättar att alla kan köra filen.

stormtrooper

Post by stormtrooper » 8 March 2007, 15:30

Yes, Beryl funkar via autostart nu. Tackar igen! :D

Post Reply