Vissa sidor vill inte fungera

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Fuzzy

Vissa sidor vill inte fungera

Post by Fuzzy » 29 May 2007, 18:13

Jag har nyligen installerat Ubuntu 7.04, har i stort sett aldrig använt Linux förut (så tänk er att ni förklarar för en hjärndöd ko).
Allting gick jättesmort fram tills att jag skulle börja surfa då vissa hemsidor vägrar svara. Det verkar nästan vara en 50/50 chansning när jag försöker komma åt en ny sida. Har inte tagit några speciella åtgärder eftersom jag inte vet vad jag sysslar med. Kollade om portarna på min hårdvarubrandvägg hade ställt om eller något, men allt var som det ska.

Idéer?

klein

Re: Vissa sidor vill inte fungera

Post by klein » 29 May 2007, 20:10

Har du firefox installerad? Kan du ge några exempel sidor som inte fungerar?
Fuzzy wrote:Jag har nyligen installerat Ubuntu 7.04, har i stort sett aldrig använt Linux förut (så tänk er att ni förklarar för en hjärndöd ko).
Allting gick jättesmort fram tills att jag skulle börja surfa då vissa hemsidor vägrar svara. Det verkar nästan vara en 50/50 chansning när jag försöker komma åt en ny sida. Har inte tagit några speciella åtgärder eftersom jag inte vet vad jag sysslar med. Kollade om portarna på min hårdvarubrandvägg hade ställt om eller något, men allt var som det ska.

Idéer?

phm

Post by phm » 29 May 2007, 20:32

Upplever också detta på t ex Telenors sida:
Har fått tipset att göra följande i terminalen:

Code: Select all

echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling
efter det funkar det att surfa in på Telenor.

Jag fattar bara inte hur jag ska lägga in det permanent, så jag slipper skriva det varje gång jag rebootar datorn.

Fattar inte heller vad kommandoraden betyder, men skit i det så länge det fungerar. :o

kjell-e

Post by kjell-e » 30 May 2007, 00:09

Du kan skriva in följande i filen /etc/sysctl.conf

net.ipv4.tcp_window_scaling = 0
Om inte filen finns får du skapa den.

phm

Post by phm » 30 May 2007, 12:04

kjell-e wrote:Du kan skriva in följande i filen /etc/sysctl.conf

Ok, tack !
Ska testa det ... :)

phm

Post by phm » 30 May 2007, 12:30

PM wrote:
kjell-e wrote:Du kan skriva in följande i filen /etc/sysctl.conf

Ok, tack !
Ska testa det ... :)

.... Ok, det fungerade utmärkt.
Filen /etc/sysctl.conf fanns redan, så skrev in kommandoraden sist i filen.
:)

tle@bibonet

Post by tle@bibonet » 2 June 2007, 13:33

Hallåj...

har samma problem på en av mina slackwaredatorer, de andra funkar klanderfritt

efter "net.ipv4.tcp_window_scaling = 0 " så funkar det kanon även på detta, tackar så mycket! jättebra men jag fattar inte varför???

kjell-e, varför, en liten förklaring.....
varför bara på en av mina datorer?
vad gör net.ipv4.tcp_window_scaling = 0 ?
TLE

Ett knippe datorer med Slackware

kjell-e

Post by kjell-e » 2 June 2007, 15:12

Window scaling handlar om att sätta större storlek på tcp-fönstret (TCP window scaling).

I TCP så skickas data och mottagaren bekräftar med en ack att data har kommit fram. För att få bättre prestanda har man någonting som man kallar fönster som innebär att avsändande dator skickar flera paket, upp till fönsterstorleken, innan den bekymrar sig om att få ack tillbaka om att data har kommit fram. På så sätt kan många paket skickas och en ack kan bekräfta många eller alla dessa paket. Datorerna behöver inte vänta på varandra lika mycket som de behöver om varje paket skulle behöva bekräftas innan nästa kan skickas.

Nu är maxstorleken på fönstret 65535 (16 bitar) men med optionen window scaling går det att sätta den till en större storlek eftersom man då använder mer än 16 bitar för att representera storleken, de 16 bitarna och en skalfaktor. Med detta kan det gå att få ännu högre prestanda.

Varför det inte alltid fungerar vet jag inte så här på rak arm men tydligen så kan man behöva slå av användandet av denna skalfaktor. Du kan alltid roa dig med att läsa RFC 1323, http://ftp.sunet.se/pub/Internet-docume ... fc1323.txt , som beskriver mer om window scaling.

tle@bibonet

Post by tle@bibonet » 4 June 2007, 14:35

tack kjell-e!
ok...jag fattar i princip i alla fall

vad jag inte fattar är vad som är så unikt med just Telenors sida och varför det är olika på olika datorer här som har Slackware 11 och sitter på samma samma lina, samma router, trådlösa nätverk......
TLE

Ett knippe datorer med Slackware

zooounds

Post by zooounds » 8 June 2007, 16:26

tle@bibonet wrote:tack kjell-e!
ok...jag fattar i princip i alla fall

vad jag inte fattar är vad som är så unikt med just Telenors sida och varför det är olika på olika datorer här som har Slackware 11 och sitter på samma samma lina, samma router, trådlösa nätverk......
Problemet är att mellan din dator och telenors hemsida finns en trasig router som får spel när denna finess används.

Jag har precis samma problem.

Jag förstår att routranra måste lagas MEN tills dess tycker jag kernelutvecklarna måste förstå att finessen måste deaktiveras default. Som det är nu är det ohållbart.

JO

Post by JO » 8 June 2007, 17:06

Tror inte att kernelpojkarna, ska bry sig om Telenor.
Bättre att de, eller det som är trasigt blir fixat.
Testa med

bash-3.1$ cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling
1
bash-3.1$
Blir det för min del.
Du kan ändra siffran, genom att använda echo.

bash-3.1$ echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling
Tillfälligt altså.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

zooounds

Post by zooounds » 8 June 2007, 17:31

JO wrote:Tror inte att kernelpojkarna, ska bry sig om Telenor.
Testa med
Allvarligt, det är inte bara Telenor som strular. Ungefär mellan 25 till 50% av alla siter jag besöker strular.

Så jo, jag tycker visst de ska bry sig. De införde en sak som förstör för många och hjälper vissa.

JO

Post by JO » 8 June 2007, 18:35

zooounds wrote: Allvarligt, det är inte bara Telenor som strular. Ungefär mellan 25 till 50% av alla siter jag besöker strular.

Så jo, jag tycker visst de ska bry sig. De införde en sak som förstör för många och hjälper vissa.
De vet vad det är frågan om. Lösningen är inte i kärnan. Utan fixa det som är trasigt.
Det är inte första gången, som frågan är uppe. Vare sig om Telenor och andra.
Vilka inte fixar, det som är trasigt. Det finns en lång tråd om det på lkml.
De kan inte fixa, vad som är trasigt hos andra. Det leder bara till mer problem.

JO

Post by JO » 9 June 2007, 11:04

Den som vill veta mera, om vad som gäller. Kan läsa på Kerneltrap.
http://www.kerneltrap.org/node/6723
Rätt intressant läsning.

Dorislina

Post by Dorislina » 25 October 2007, 19:07

För upp denna tråd lite....

Har samma problem som TS och har provat tipsen här i tråden men får det ändå inte att funka. Någon som kan hjälpa?

phm

Post by phm » 25 October 2007, 21:32

Dorislina wrote:För upp denna tråd lite....
Har samma problem som TS och har provat tipsen här i tråden men får det ändå inte att funka. Någon som kan hjälpa?
Vilken Linuxdistribution har du ?
Vilken webbläsare har du ?
Får du upp några webbsidor alls ?
Vilken webbsida är det som du inte kommer in på ?
Hur är du uppkopplad mot internet ?

erik_persson

Post by erik_persson » 26 October 2007, 14:17

zooounds wrote:
JO wrote:Tror inte att kernelpojkarna, ska bry sig om Telenor.
Testa med
Allvarligt, det är inte bara Telenor som strular. Ungefär mellan 25 till 50% av alla siter jag besöker strular.

Det är i allmänhet någon trasig router, dvs en router som inte klarar av skalningen, på vägen mellan "klient" och "server" som ställer till problemet. Det behöver inte alls vara något problem hos de som du inte kan nå, utan är snarare INTE så. Skalningen bestäms mellan de båda datorerna som ska kommunicera, dvs de du inte kan nå försöker linux skala mot och det går då inte om det finns en kass router någonstans på vägen. För att skalning ska användas måste BÅDA datorerna som är involverade meddela att de kan klarar av skalning.
De som du KAN nå har antingen ingen trasig router på vägen, eller så vägrar de själva skalningen.

Problemet har också aggraverats av att linux i de senare kärnorna från ca något år tillbaka har haft en mer aggressiv inställning till tcp_window_scaling och sätter högre skalfaktor om möjligt, vilket inte mellanliggande routrar etc klarar av (trots att RFCn [RFC1323] som specar skalningen är från 1992!!). Med en låg skalfaktor av 2 så kommer förvisso vissa paket att kastas på vägen om det finns en trasig router, men kommunikationen kan ändå fungera som jag har förstått det korrekt.

Hur som helst, RFCn är GAMMAL och det är ett problem hos någon router på vägen. Det är inte ett problem i linux utan linux fungerar som det ska.
För övrigt lär saken nog förbättras då vista enligt rykte ska ha skalning på som default (vilket inte tidigare windows-versioner, enligt rykte, hade).

/erik

Dorislina

Post by Dorislina » 26 October 2007, 21:35

phm wrote:
Dorislina wrote:För upp denna tråd lite....
Vilken Linuxdistribution har du ?
Vilken webbläsare har du ?
Får du upp några webbsidor alls ?
Vilken webbsida är det som du inte kommer in på ?
Hur är du uppkopplad mot internet ?
Ska se om jag kan svara på dina frågor:

1. Ubuntu 7.10
2. Firefox men har även provat med Swiftweasle och Epiphany
3. 4. Jag kommer in på dom allra flesta sidorna men några som inte går är bland annat DVD-forum.se, familjeliv.se, alltforforaldrar.se för att nämna några.
5. ADSL via Glocalnet

Var det dom svar du behöver? :oops:

Post Reply