Ny dator och Linux?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
floodis

Ny dator och Linux?

Post by floodis » 1 July 2007, 23:49

Hej,

Jag är intresserad av att köpa denna dator och tänkte passa på att byta från Windows till Linux. Undrar bara om det kan tänkas uppstå problem mellan hårdvara och Linux? Jag tänkte köra Unbuntu.

Sen en annan fråga. Tänkte passa på att köpa ett tv-kort också. Men hur bra stöd har Linux för tv-korten? Och bör jag tänka på nåt speciellt när jag väljer ett tv-kort med tanke på kompitabilteten med Linux?

depeo

Post by depeo » 2 July 2007, 00:47

Nvidia 550 funkar fint i Linux. Har dock för mig att kylflänsen på nordbryggan blir extremt varm på de där moderkorten.

floodis

Post by floodis » 2 July 2007, 11:41

Ok, tack.

Om värmen skulle bli ett problem så kan jag ju byta kylflänsen för en billig peng. Känns värt det för det är så svårt att hitta datorpaket som inte innehåller Vista.

phm

Post by phm » 3 July 2007, 18:13

Varför datorpaket ?

Jag plockade alla mina datordelar individuellt och har inget att klaga på.

Men annars helt ok paket och rätt val av processor, nämligen AMD som är överlägsen Intel enligt min personliga åsikt.

Blir nog inga större problem att köra Ubuntu på den heller.

floodis

Post by floodis » 6 July 2007, 15:31

Man kan väl välja datorpaket och inte behöva ha nåt att klaga på? :)

Datorpaket av den enkla anledning att jag inte orkar sitta och leta och välja individuella delar. Skulle ta alldeles för lång tid. Jag har inget emot paketerbjudanden så länge det är något jag är nöjd med. Blir bara enklare.

Inga större problem? :D

Post Reply