2 operativsystem

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
muki

2 operativsystem

Post by muki » 4 August 2007, 16:00

Jag har windows XP nu och har installerat Pclinux Exton 2007 DVD så nu har jag 2 st windows. När jag startar om dator då kommer det 5 st olika alternativ:
1. linux: när jag trycer där så kommer det bara svart inget mer
2. linux nonfb: det är som livecd fast utan cd
3. linux safemode: vet inte riktit men det kommer svart bild och dät kan man skriva saker
4. windows1: startar windows XP normalt
5. windows: när jag trycker där så kommer det fråga om jag vill radera allt som finns på dator och ha XP som den var från början

hur får jag Pclinux Exton 2007 att fungera ( nummer 1 )

finns det någon sida där jag kan ladda ner linux spel gratis ( lite bättre spel)

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 4 August 2007, 16:05

Nu har jag aldrig hört talas om "Pclinux Exton" men det finns mängder av andra distrubutioner att testa där ute.

Skulle kolla på några av dom "lättare" t ex ubuntu, fedora eller Suse
Om du nu inte får igång Exton, du kan alltid testa att installera om det. Kan ha blivit något problem vid installationen
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

wrls

Post by wrls » 4 August 2007, 16:27

Lucifer888 wrote:Nu har jag aldrig hört talas om "Pclinux Exton" men det finns mängder av andra distrubutioner att testa där ute.
Exton är en person som anpassar olika distar och släpper dem på sin hemsida, http://exton.net. Skulle iofs inte använda något därifrån själv utan gå direkt till officiella hemsidor för distarna.

Muki, att ditt första alternativ i boot menyn inte fungerar beror nog på att den inte använder sig av korrekt drivrutin för ditt grafikkort för att köra framebuffer. Så använd dig av något av de andra alternativen för att kolla hur den försöker starta det första alternativet. Antar det är grub som startas (som ger menyn) så kolla under /boot/grub/menu.lst

Ang spel så har du redan fått en bra länk i din andra tråd så kolla där. Många av de spelen finns redan i din dists pakethanterare så kolla även i den.
HP NC4010, Pentium M 1.6GHz w/1GB ram and 60GB IBM 7200rpm HD running Gentoo 2.6.19-r5

kentinet

Post by kentinet » 5 August 2007, 13:28

...har testat några av xtons distar och de funkar inte till 100 på min burk...
Image

kentinet

Re: 2 operativsystem

Post by kentinet » 5 August 2007, 13:30

muki wrote: finns det någon sida där jag kan ladda ner linux spel gratis ( lite bättre spel)
http://k3rmit.org/wsw/?page=download
:)
Image

Post Reply