MVH

xdragan wrote:Nu är Debian insatllerad,men efter avlägsnandet av istallations-cd och påbörjat start av operativa sysytemet,så kräver den att man skall skriva login och password.Jag skriver in användar namn konto men password går inte att skriva i....Vad är problemet? Varför kan jag inte starta Linux-Debian överhuvudtaget?
MVH
På mig låter det precis som om du är i textmode, efter en riktigt installation av debian med gnome eller kde borde du komma upp i ett grafiskt gränssnitt. Men ok om du befinner dig i textmode så är det som någon nämnt förrut, du kan inte se när du skriver ditt lösenord, det ser ut som om inget händer. Du måste vara noga med att skriva både användarnamn och lösenord exakt som du skrev dem under installationen, alltså stora och små bokstäver måste vara rätt också.Det kommer fram bara> comhem login>password>.
På login kam man skriva,efter det kommer det password,och där kan
man inte skriva nångonting alls.Undrar om jag inte skall skriva i login-root,och efter det kanske man kan/lyckas skriva password man angav under istallationsgången????
Code: Select all
xxxxxx login: "användarnamn"
Password:
xxxxxx login: "användarnamn"
Password:
Du får login incorrect eftersom du skrivit in fel kombination av användarnamn och lösenord.xdragan wrote:Oddball skrev: "På mig låter det precis som om du är i textmode, efter en riktigt installation av debian med gnome eller kde borde du komma upp i ett grafiskt gränssnitt. Men ok om du befinner dig i textmode så är det som någon nämnt förrut, du kan inte se när du skriver ditt lösenord, det ser ut som om inget händer. Du måste vara noga med att skriva både användarnamn och lösenord exakt som du skrev dem under installationen, alltså stora och små bokstäver måste vara rätt också.
Ser det ut så här:"Code: Select all
xxxxxx login: "användarnamn" Password:
xdragan svarar:
Ja,jag är bara i textmode och inte i grafiskt gränssnitt.
Såhär ser det ut:
xxxxxx login:
Efter att jag skrivit där så ser det ut så här:
Password:
Där går det inte att skriva någonting alls.......och efter 60 sekunder är det ute med att logga in.
Trycker jag på Enter knappen efte att jag skrev in i login så kommer det en text som säger att det är: "Login incorrect".
Jag har instalerat om massa gånger med olika metoder...men jag får fram samma resultat.....hmmm
Vadå går inte att skriva något alls? Har tangenterna fastnat i ditt tangentbord.?Efter att jag skrivit där så ser det ut så här:
Password:
Där går det inte att skriva någonting alls.......och efter 60 sekunder är det ute med att logga in.
Passwordet hör inte till någon annan server på nätet, nej. Den hör till din dator och det är precis det lösenord du har skrivit in tidigar. Det som händer är att du skriver in fel. There's no escaping this fact.xdragan wrote:Oddball,jag kan inte ha glömt password upprepande gånger,har försökt instalera om och om anntal gånger och skrivit ner
Lösenord till root,Anvämdarnamnkonto,Användarnamn till konto,Lösenord till Användaren.Men,ingenting stämmer.Det verkar som att den vill ha
förbindelse med en viss server....eller?
Det måste vara annan password som
hör till till nån server på nätet,vad vet jag. Vet att jag är inte ensam med det problemet.Jätte kunniga killar i databranschen klarar inte av det där med Debian grejen.Andra typer av Linux lyckades dem med men, det vart svårare med Debian.
Oddball,det är inget fel på tangetbordet,men det manifesterar sig likadant som om tangetknapparna vore urfunktion men,bara när det framkommer i
samband med att skriva i password område och inte i Login område.
Riddaren,tangetbordet är Skandinaviskt,och det är laptop,dvs.bärbar datorn.
Skall träffa en kunnig kille i att instalera Debian,det är min sista hopp i denna fråga.Kommer att bli intressant att inse var problemet ligger.
Naturligtvis kommer jag att raportera i denna sak.
Tack till alla som kommenterat och försökt hjälpa till.
MVH
MatthiasG wrote:Vet inte om jag tycker Debian är svårare än andra system, men, men...
Vad har du för Internetleverantör?
Eftersom det står comhem login, testa då (om du har Comhem) att uppge dom uppgifterna.
Jag måste få fråga dig eller någon annan,är det någon av er här på forumet som har lyckas instalera just Debian 4.r1???oabocw wrote:oatbocw wrote:Passwordet hör inte till någon annan server på nätet, nej. Den hör till din dator och det är precis det lösenord du har skrivit in tidigar. Det som händer är att du skriver in fel. There's no escaping this fact.
De där "jättekunniga killarna i datorbranchen" ger jag inte mycket för. Om 15-åringar utan någon egentlig utbildning klarar av det utan problem så bör även yrkesproffs klara av det, eller så är de inte särskilt kunniga.
Har du måhända valt ett lösenord med litta konstiga tecken i? Maybe litta åäö, perhaps a { or ) och sen så kör du fel keymap och helt enkelt skriver fel lösenord fastän du tror att du skriver rätt.
Har provat allting,men den vill inte ge sig.Du skriver att du har fyra burkar igång med 4.1 Debian versionen.Kan du berätta här eller privat,hur du gör? Följer du instruktion på Cd-skivan?När du kommer till password,användarkonto och nätverk,hur gör du? Har en kännsla att det kan vara just där det uppstår problem.MatthiasG wrote:Skriv nu root där det står Debian login och trycker enter. Sen ska det stå password: skriv då ditt lösenord som du uppgav för root under installationen och tryck enter.
Det ska inte skrivas ut något lösenord på skärmen och det ska inte synas något förrän efter det att du tryckt enter...........
................har just nu 4 burkar med 4.1 igång...
.
När jag uppmanas att skriva ett lösenord så gör jag det och sedan skapar jag en vanlig användare och ger den ett lösenord.xdragan wrote: Har provat allting,men den vill inte ge sig.Du skriver att du har fyra burkar igång med 4.1 Debian versionen.Kan du berätta här eller privat,hur du gör? Följer du intruktion på Cd-skivan?När du kommer till password,användarkonto och nätverk,hur gör du? Har en kännsla att det kan vara just där det uppstår problem.
MVH
Uppger du två gånger password? Uppger du två gånger användarkonto?MatthiasG wrote:
När jag uppmanas att skriva ett lösenord så gör jag det och sedan skapar jag en vanlig användare och ger den ett lösenord.
När det gäller nätverksbiten så beror det på om du ska ha DHCP eller statisk. Namnet på maskinen får du fylla i själv.
Du upprepar lösenordet två gånger för både root och den användare du skapar.xdragan wrote: Uppger du två gånger password? Uppger du två gånger användarkonto?
Tycker att något är galet med dubbla password och dubbla användarkonto.
Det är vad jag uppmanas att göra...men,det kanske har sin förklaring som jag inte känner till.När du nämner "maskinen" menar du då modellen vad datorn kallas?
Måste säga att jag fick den förfrågan vid ett tillfälle,men senare vid upprepade installation komm det aldrig på fråga längre.
MVH
Just pecis så har jag gjort som du beskriver,men ändå vill den inte starta,dvs uppger att Login är incorrect.....vet inte vad det kan vara för fel..hmmmMatthiasG wrote:
Du upprepar lösenordet två gånger för både root och den användare du skapar.
Namnet är vad du vill kalla din dator för.
#passwd