login och password

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
xdragan

login och password

Post by xdragan » 25 October 2007, 17:52

Nu är Debian insatllerad,men efter avlägsnandet av istallations-cd och påbörjat start av operativa sytemet,så kräver den att man skall skriva login och password.Jag skriver in användar namn konto men password går inte att skriva i....Vad är problemet? Varför kan jag inte starta Linux-Debian överhuvudtaget?
MVH :(
Last edited by xdragan on 28 October 2007, 02:14, edited 1 time in total.
dk

Cipher

Post by Cipher » 25 October 2007, 17:55

Lösenordet skrivs inte ut på skärmen. Skriv ditt lösenord och tryck enter.
Arch64 testing | openbox 3.4 | thinkpad w500
archlinux.se

xdragan

Post by xdragan » 25 October 2007, 18:27

Det är just på själva skärmen det uppmanas att man skall logga in och efteråt password.Det står "comhem login:",och efteråt så står det "password".......Det går inte att göra något åt.Jag har under instalationens gång tilldelat lösenord i root,tilldelat användarkonto,användarnamn till det nya konton,lösenord till användaren.
Jag vet inte om allting är som det skall....men jag kunde inte välja annat än det som uppmanades att göra under installationsgången.Jag valde partition och följde instruktionen.Men det där med användar konto och lösen ord i uprepande gånger förtår jag inte mig på.Varför upprepning.....och jag vet inte vad.....man blir frustrerad.
Snälla,hjälp mig någon att inse vad jag har gjort för fel.Det är kanske uppenbart att jag har missat någonting på vägen.
MVH
Last edited by xdragan on 28 October 2007, 02:17, edited 3 times in total.
dk

xdragan

Post by xdragan » 25 October 2007, 22:03

Trode att på den här forumet fanns proffs...men....hmm
Jag får väll gå vidare till andra ställen och söka råd och hjälp... :(
dk

mikma

Post by mikma » 25 October 2007, 22:22

Vad händer när du skriver ditt användarnamn, trycker <enter>, skriver lösenordet och trycker <enter> igen? Skrivs det inte ut något på skärmen förutom "comhem login:" och "Password:"?

xdragan

Post by xdragan » 26 October 2007, 00:00

Det kommer fram bara> comhem login>password>.
På login kam man skriva,efter det kommer det password,och där kan
man inte skriva nångonting alls.Undrar om jag inte skall skriva i login-root,och efter det kanske man kan/lyckas skriva password man angav under istallationsgången????
MVH
dk

mikma

Post by mikma » 26 October 2007, 00:09

Du menar alltså att det inte händer något alls när du trycker enter när password-prompten visas på skärmen, det konstigt. Antingen borde du blivit inloggad eller ska det stå ett felmeddelande "Login incorrect".

Det ska gå att logga in som både din användare och root. Men normalt bör man logga in som en vanlig användare och använda root bara när det krävs (med su/sudo).

oddball

Re: login och password

Post by oddball » 26 October 2007, 01:41

xdragan wrote:Nu är Debian insatllerad,men efter avlägsnandet av istallations-cd och påbörjat start av operativa sysytemet,så kräver den att man skall skriva login och password.Jag skriver in användar namn konto men password går inte att skriva i....Vad är problemet? Varför kan jag inte starta Linux-Debian överhuvudtaget?
MVH :(
Det kommer fram bara> comhem login>password>.
På login kam man skriva,efter det kommer det password,och där kan
man inte skriva nångonting alls.Undrar om jag inte skall skriva i login-root,och efter det kanske man kan/lyckas skriva password man angav under istallationsgången????
På mig låter det precis som om du är i textmode, efter en riktigt installation av debian med gnome eller kde borde du komma upp i ett grafiskt gränssnitt. Men ok om du befinner dig i textmode så är det som någon nämnt förrut, du kan inte se när du skriver ditt lösenord, det ser ut som om inget händer. Du måste vara noga med att skriva både användarnamn och lösenord exakt som du skrev dem under installationen, alltså stora och små bokstäver måste vara rätt också.

Ser det ut så här:

Code: Select all

xxxxxx login: "användarnamn"
Password:
I så fall byter du ut "användarnamn" ovan med ditt användarnamn utan " ". Tryck på [ENTER]
Fyll i ditt lösenord, du kommer inte att se något av det du skriver på skärmen, Tryck på [ENTER].

Har du nu skrivit både användarnamnet och lösenordet exakt rätt ska du bli inloggad annars ska det komma upp "Login incorrect".

xdragan

Post by xdragan » 26 October 2007, 02:14

Oddball skrev: "På mig låter det precis som om du är i textmode, efter en riktigt installation av debian med gnome eller kde borde du komma upp i ett grafiskt gränssnitt. Men ok om du befinner dig i textmode så är det som någon nämnt förrut, du kan inte se när du skriver ditt lösenord, det ser ut som om inget händer. Du måste vara noga med att skriva både användarnamn och lösenord exakt som du skrev dem under installationen, alltså stora och små bokstäver måste vara rätt också.

Ser det ut så här:

Password:
"

xdragan svarar:
Ja,jag är bara i textmode och inte i grafiskt gränssnitt.
Såhär ser det ut:
xxxxxx login:

Efter att jag skrivit där så ser det ut så här:
Password:

Där går det inte att skriva någonting alls.......och efter 60 sekunder är det ute med att logga in.
Trycker jag på Enter knappen efte att jag skrev in i login så kommer det en text som säger att det är: "Login incorrect".

Jag har instalerat om massa gånger med olika metoder...men jag får fram samma resultat.....hmmm :(
dk

riddaren

Post by riddaren » 26 October 2007, 09:06

Jag är själv bara nybörjare men kan det inte vara så att han matade in användarnamn och lösenord under en engelsk tagentbord sättning och sedan när han startar om datorn så känner den av att han har ett svenskt tagentbord?

Knapparna mellan det svenska och det engelska är ju inte exakta men det finns stora likheter.

Mvh Riddaren

oabocw

Post by oabocw » 26 October 2007, 09:34

xdragan wrote:Oddball skrev: "På mig låter det precis som om du är i textmode, efter en riktigt installation av debian med gnome eller kde borde du komma upp i ett grafiskt gränssnitt. Men ok om du befinner dig i textmode så är det som någon nämnt förrut, du kan inte se när du skriver ditt lösenord, det ser ut som om inget händer. Du måste vara noga med att skriva både användarnamn och lösenord exakt som du skrev dem under installationen, alltså stora och små bokstäver måste vara rätt också.

Ser det ut så här:

Password:
"

xdragan svarar:
Ja,jag är bara i textmode och inte i grafiskt gränssnitt.
Såhär ser det ut:
xxxxxx login:

Password:

Där går det inte att skriva någonting alls.......och efter 60 sekunder är det ute med att logga in.
Trycker jag på Enter knappen efte att jag skrev in i login så kommer det en text som säger att det är: "Login incorrect".

Jag har instalerat om massa gånger med olika metoder...men jag får fram samma resultat.....hmmm :(
Du får login incorrect eftersom du skrivit in fel kombination av användarnamn och lösenord.
(r 'tfm)

oddball

Post by oddball » 26 October 2007, 13:57

Password:

Vadå går inte att skriva något alls? Har tangenterna fastnat i ditt tangentbord.?

Som jag skrev förut, du ser inte på skärmen att du skriver något när du skriver lösenordet och så ska det vara.

När password: kommit upp skriver du ditt lösenord på tangentbordet, (absolut inget ska hända på skärmen) sen trycker du enter igen. Funkar det inte då så har du skrivit fel login namn och/eller lösenord.

xdragan

Post by xdragan » 28 October 2007, 01:37

Oddball,jag kan inte ha glömt password upprepande gånger,har försökt instalera om och om anntal gånger och skrivit ner
Lösenord till root,Anvämdarnamnkonto,Användarnamn till konto,Lösenord till Användaren.Men,ingenting stämmer.Det verkar som att den vill ha
förbindelse med en viss server....eller?

Det måste vara annan password som
hör till till nån server på nätet,vad vet jag. Vet att jag är inte ensam med det problemet.Jätte kunniga killar i databranschen klarar inte av det där med Debian grejen.Andra typer av Linux lyckades dem med men, det vart svårare med Debian.

Oddball,det är inget fel på tangetbordet,men det manifesterar sig likadant som om tangetknapparna vore urfunktion men,bara när det framkommer i
samband med att skriva i password område och inte i Login område.

Riddaren,tangetbordet är Skandinaviskt,och det är laptop,dvs.bärbar datorn.

Skall träffa en kunnig kille i att instalera Debian,det är min sista hopp i denna fråga.Kommer att bli intressant att inse var problemet ligger.
Naturligtvis kommer jag att raportera i denna sak.
Tack till alla som kommenterat och försökt hjälpa till.
MVH
dk

Cipher

Post by Cipher » 28 October 2007, 08:36

Vet inte om jag tycker Debian är svårare än andra system, men, men...

Vad har du för Internetleverantör?
Eftersom det står comhem login, testa då (om du har Comhem) att uppge dom uppgifterna.
archlinux.se

oabocw

Post by oabocw » 28 October 2007, 10:06

xdragan wrote:Oddball,jag kan inte ha glömt password upprepande gånger,har försökt instalera om och om anntal gånger och skrivit ner
Lösenord till root,Anvämdarnamnkonto,Användarnamn till konto,Lösenord till Användaren.Men,ingenting stämmer.Det verkar som att den vill ha
förbindelse med en viss server....eller?

Det måste vara annan password som
hör till till nån server på nätet,vad vet jag. Vet att jag är inte ensam med det problemet.Jätte kunniga killar i databranschen klarar inte av det där med Debian grejen.Andra typer av Linux lyckades dem med men, det vart svårare med Debian.

Oddball,det är inget fel på tangetbordet,men det manifesterar sig likadant som om tangetknapparna vore urfunktion men,bara när det framkommer i
samband med att skriva i password område och inte i Login område.

Riddaren,tangetbordet är Skandinaviskt,och det är laptop,dvs.bärbar datorn.

Skall träffa en kunnig kille i att instalera Debian,det är min sista hopp i denna fråga.Kommer att bli intressant att inse var problemet ligger.
Naturligtvis kommer jag att raportera i denna sak.
Tack till alla som kommenterat och försökt hjälpa till.
MVH
Passwordet hör inte till någon annan server på nätet, nej. Den hör till din dator och det är precis det lösenord du har skrivit in tidigar. Det som händer är att du skriver in fel. There's no escaping this fact.

De där "jättekunniga killarna i datorbranchen" ger jag inte mycket för. Om 15-åringar utan någon egentlig utbildning klarar av det utan problem så bör även yrkesproffs klara av det, eller så är de inte särskilt kunniga.

Har du måhända valt ett lösenord med litta konstiga tecken i? Maybe litta åäö, perhaps a { or ) och sen så kör du fel keymap och helt enkelt skriver fel lösenord fastän du tror att du skriver rätt.
(r 'tfm)

jmakor

Post by jmakor » 28 October 2007, 11:40

xdragan wrote:Trode att på den här forumet fanns proffs...men....hmm
Jag får väll gå vidare till andra ställen och söka råd och hjälp... :(
Det finns nog några it-proffs men tyvärr inte så många dagisfröken...

xdragan

Post by xdragan » 28 October 2007, 16:35

MatthiasG wrote:Vet inte om jag tycker Debian är svårare än andra system, men, men...

Vad har du för Internetleverantör?
Eftersom det står comhem login, testa då (om du har Comhem) att uppge dom uppgifterna.

Har instalerat om Debian flera gånger om,och nu senast står det:"Debian login",fast jag inte skrev Debian någonstans......hmmm.
Har comhem bredband,men den har ingenting och göra med någon password eller login benämminingen.Numera behövs inte login eller password för att utnyttja deras bredband.
Jag skall,som sagt träffa en kunning kille.Hörde idag att han försökte nå mig igår kväll,men jag var inte anträffbar.Får se om han kontaktar mig idag.Har aldrig träffat honom,men pratat i telefon har jag gjort.Detta var en kompis rekomedation,därför har jag aldrig träffat honom.Han är välldigt upptaget,svårt och uppnås eftersom han jobbar i IT-branschen.
dk

Cipher

Post by Cipher » 28 October 2007, 16:45

Skriv nu root där det står Debian login och trycker enter. Sen ska det stå password: skriv då ditt lösenord som du uppgav för root under installationen och tryck enter.

Det ska inte skrivas ut något lösenord på skärmen och det ska inte synas något förrän efter det att du tryck enter.
archlinux.se

xdragan

Post by xdragan » 28 October 2007, 16:49

oabocw wrote:
oatbocw wrote:Passwordet hör inte till någon annan server på nätet, nej. Den hör till din dator och det är precis det lösenord du har skrivit in tidigar. Det som händer är att du skriver in fel. There's no escaping this fact.

De där "jättekunniga killarna i datorbranchen" ger jag inte mycket för. Om 15-åringar utan någon egentlig utbildning klarar av det utan problem så bör även yrkesproffs klara av det, eller så är de inte särskilt kunniga.

Har du måhända valt ett lösenord med litta konstiga tecken i? Maybe litta åäö, perhaps a { or ) och sen så kör du fel keymap och helt enkelt skriver fel lösenord fastän du tror att du skriver rätt.
Jag måste få fråga dig eller någon annan,är det någon av er här på forumet som har lyckas instalera just Debian 4.r1???
Vore jätte glad om denne kunde höra av sig till mig privat och berätta processen med instalarionen.
Last edited by xdragan on 28 October 2007, 17:03, edited 1 time in total.
dk

Cipher

Post by Cipher » 28 October 2007, 16:51

har just nu 4 burkar med 4.1 igång...
archlinux.se

xdragan

Post by xdragan » 28 October 2007, 17:10

MatthiasG wrote:Skriv nu root där det står Debian login och trycker enter. Sen ska det stå password: skriv då ditt lösenord som du uppgav för root under installationen och tryck enter.

Det ska inte skrivas ut något lösenord på skärmen och det ska inte synas något förrän efter det att du tryckt enter...........
................har just nu 4 burkar med 4.1 igång...
.
Har provat allting,men den vill inte ge sig.Du skriver att du har fyra burkar igång med 4.1 Debian versionen.Kan du berätta här eller privat,hur du gör? Följer du instruktion på Cd-skivan?När du kommer till password,användarkonto och nätverk,hur gör du? Har en kännsla att det kan vara just där det uppstår problem.
MVH
dk

Cipher

Post by Cipher » 28 October 2007, 17:14

xdragan wrote: Har provat allting,men den vill inte ge sig.Du skriver att du har fyra burkar igång med 4.1 Debian versionen.Kan du berätta här eller privat,hur du gör? Följer du intruktion på Cd-skivan?När du kommer till password,användarkonto och nätverk,hur gör du? Har en kännsla att det kan vara just där det uppstår problem.
MVH
När jag uppmanas att skriva ett lösenord så gör jag det och sedan skapar jag en vanlig användare och ger den ett lösenord.
När det gäller nätverksbiten så beror det på om du ska ha DHCP eller statisk. Namnet på maskinen får du fylla i själv.
archlinux.se

xdragan

Post by xdragan » 28 October 2007, 17:29

MatthiasG wrote:
När jag uppmanas att skriva ett lösenord så gör jag det och sedan skapar jag en vanlig användare och ger den ett lösenord.
När det gäller nätverksbiten så beror det på om du ska ha DHCP eller statisk. Namnet på maskinen får du fylla i själv.
Uppger du två gånger password? Uppger du två gånger användarkonto?
Tycker att något är galet med dubbla password och dubbla användarkonto.
Det är vad jag uppmanas att göra...men,det kanske har sin förklaring som jag inte känner till.När du nämner "maskinen" menar du då modellen vad datorn kallas?
Måste säga att jag fick den förfrågan vid ett tillfälle,men senare vid upprepade installation kom det aldrig på fråga längre.
MVH
Last edited by xdragan on 28 October 2007, 17:41, edited 1 time in total.
dk

Cipher

Post by Cipher » 28 October 2007, 17:40

xdragan wrote: Uppger du två gånger password? Uppger du två gånger användarkonto?
Tycker att något är galet med dubbla password och dubbla användarkonto.
Det är vad jag uppmanas att göra...men,det kanske har sin förklaring som jag inte känner till.När du nämner "maskinen" menar du då modellen vad datorn kallas?
Måste säga att jag fick den förfrågan vid ett tillfälle,men senare vid upprepade installation komm det aldrig på fråga längre.
MVH
Du upprepar lösenordet två gånger för både root och den användare du skapar.
Namnet är vad du vill kalla din dator för.

Här är en guide för hur man installerar Debian 4.1:
http://www.debian.org/releases/stable/i ... ex.html.sv
archlinux.se

xdragan

Post by xdragan » 28 October 2007, 17:47

MatthiasG wrote:

Du upprepar lösenordet två gånger för både root och den användare du skapar.
Namnet är vad du vill kalla din dator för.
Just pecis så har jag gjort som du beskriver,men ändå vill den inte starta,dvs uppger att Login är incorrect.....vet inte vad det kan vara för fel..hmmm
Den hänvisade sidan till hur man insallerar Debian,har jag,tror jag....:(
dk

puc

Post by puc » 28 October 2007, 19:42

Man borde kunna boota i recovery mode, få en root promt och byta lösenord med passwd

#passwd

mikma

Post by mikma » 28 October 2007, 19:47

Jag har för mig att man får ange root-lösenordet om man bootar i recovery mode. (För att slippa det behöver man lägga till "init=/bin/bash" till boot-kommandot.)

oabocw

Post by oabocw » 28 October 2007, 20:38

Alltså det som behövs göras är att du ska skriva in rätt lösenord. Du skriver uppenbarligen in fel lösenord. Har du kanske caps lock aktiverat? Skriver du på annan keymap än du tror och helt enkelt tror att du skriver en sak men skriver en annan? Skrev du kanske in ett annat lösenord än du trodde från första början? Har du kanske ställt in så just de användare du försöker logga in som inte tillåts att logga in den vägen du försöker?

Mitt råd är att skappa användare med namn aoeu och password aoeu och prova det.
(r 'tfm)

erik_persson

Post by erik_persson » 28 October 2007, 22:22

Hmm, jag undrar om det inte är så att vi matar trollen??

/erik

puc

Post by puc » 29 October 2007, 19:48

erik_persson wrote:Hmm, jag undrar om det inte är så att vi matar trollen??

/erik
Jag har en liten känsla av det jag med :evil:

Post Reply