Windows o Debian 4 dualboot problem

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
doohan

Windows o Debian 4 dualboot problem

Post by doohan » 30 January 2008, 16:56

Hej!

Är ny på detta med Linux men hoppas lära mig då windows är rätt uselt och dyrt.

Vill därför köra dual boot tills vidare så att frugan kan välja windows om hon vill :)

Installerade win xp på en partition. Installerade sedan debian 4 på en anna hd och på en partition. När installationen var klar sade Debain att det fanns ett till os, Men att det var lungt att installera Grub i startsektorn och att jag då skulle få välja os vid start av datorn. När jag sedan botar om datorn så säger den " Hittar inget os"????

Så vad gör jag för fel?

Har ni något förslag på andra linux som är lätta att installera o köra dual boot?

En sista fråga! Varför går det inte att välja en partition att installera Debian på med installationsguiden vid installation? Det går enbart att välja guiden om jag väljer en hel fysisk hd, :(

Tack för all hjälp

kratz

Post by kratz » 30 January 2008, 17:37

Klart att det går att välja partition? Har aldrig varit med om ett system där det inte går.

Installerade du verkligen GRUB i MBR på första masterdisken?
Använd en livecd och chroota dig till din debianinstallation; därefter kan du installera grub rätt.
Välkommen till http://archlinux.se !

doohan

Tack

Post by doohan » 30 January 2008, 19:52

För svaret Kratz,

Dom val för partionering som jag får är några olika förslag på att välja ett filsystem och använda hela disken. Jag avser då dom guidade alternativen då jag är rätt kass på att göra det manuellt. Sista alternativet är att manuellt partionera hd, Och där kan man såklart välja ett opartionerat utrymme på en hd.

Förslag på Linux som fixar all partioneringen för en nybörjare? Då helst på en egen partition

benway

Post by benway » 31 January 2008, 21:06

Den manuella partitioneringen i Deb installern är ju cfdisk så du får upp tjusiga menyer där du bläddrar dig fram till vilken partition du vill ha (om du nu redan hade en partition), sen är det bara att fixa en swap och eventuellt /home partition och så är det klart... Är du något du undrar om partitioneringen så är det bara att fråga.
Ge inte upp på Debian ännu, det är ett väldans trevligt OS när du får igång det.

doohan

Svar till benway

Post by doohan » 2 February 2008, 00:50

Hej!
Kör Debian 4 på en av mina reservdatorer. Som du säger ett trevligt os. Använder netinstall vilket funkade kanon då jag kunde avstå en hel hd o då låta den guidade partioneringen sköta partioneringen :)

Har en till gammal dator som jag tänkte köra in windows XP på Och sedan försöka använda en partion för Debian och kör även då installation över internet,

Vad jag undrar över är om debian "luras" när den säger att det finns ett till os på datorn men att jag kan installera Grub på startsektorn, Och därefter välja os vid uppstart asså dual boot. Jag har ju då bara klickat på ok och låtit debian slutföra installationen, Med resultatet att datorn säger att det inte finns något os vid omstart av datorn? Kan ju vara så att jag måste tala om vart startsektorn är? Men jag trodde att debian kända av den och att det bara var att klicka Ok för att slutföra installationen?

Sedan skulle det stå Tack! för svaret till Kratz i mitt första svar, Men själva tacket föll tydligen bort.

Och tack benway för ditt svar, Och jag har inte gett upp debian än :)

li

Post by li » 2 February 2008, 15:06

Hej

Det är synd och onödigt med dessa problem. Jag vill säga:

Rör ALDRIG mbr om du kör windows!

Det absolut enklaste är att installera Grub (for dos) på windows c:\grldr

Lägg sedan alla kärnor och ramdiskar och menu.lst direkt på windows c:\

(ej i någon mapp)

Lägg till följande rad i C:\boot.ini

c:\grldr="grub"

Klart! Nu väljer du Windows ELLER grub vid boot

Så här ser min c:\menu.lst ut:

timeout 300
color cyan/blue white/blue

title Debian/sda2 via hda1 c:/vmlinuz-2.6.22-2-686
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.6.22-2-686 root=/dev/sda2 ro rootdelay=6
initrd /initrd.img-2.6.22-2-686

title Hurd/hda3 via hda1 c:/gnumach.gz
root (hd0,0)
kernel /gnumach.gz root=/dev/hda3 ro

title gentoo/sda5 via hda1 c:/kernel-genkernel-x86-2.6.23-gentoo
root (hd0,0)
kernel /kernel-genkernel-x86-2.6.23-gentoo root=/dev/sda5 ro rootdelay=6
initrd /initramfs-genkernel-x86-2.6.23-gentoo

title Arch-linux/sda6 via hda1 c:/vmlinuz26
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz26 root=/dev/sdb6 ro rootdelay=1
initrd /kernel26.img

title Arch-linux/sda6 via hda1 c:/vmlinuz26 --fallback
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz26 root=/dev/sdb6 ro rootdelay=60
initrd /kernel26-fallback.img

title Ubuntu/sda9 via hda1
root (hd0,0)
kernel /ubuntu.lin root=/dev/sda9 ro rootdelay=10
initrd /ubuntu.ird

title return to "boot.ini"
root (hd0,0)
chainloader +1

ALLTING som grub laddar ligger alltså direkt på windows c: = (hd0,0)

Så funkar det:

windows original mbr laddar ntldr som laddar grldr som laddar det du vill...

Observera rootdelay=6 som behövs ibland för externa diskar..

Även LILO funkar excellent med allt på win c:\ så länge man inte kör "defrag"...

http://www.icpug.org.uk/national/linnwin/step1-xp.htm
Last edited by li on 2 February 2008, 17:50, edited 3 times in total.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

benway

Post by benway » 2 February 2008, 15:13

Är det GRUB som säger att den inte hittar något OS? Jag har aldrig testat dual boot men det skulle ju kunna vara så att din grub.conf pekar på fel partition. /boot/grub/menu.lst heter den visst i Deb. Den ska peka på partitionen där du har din Linux kärna dvs. /boot, eller om du inte har en separat boot partition /. Första diskens första partition heter hd0,0 och sen plusar du bara på så till exempel blir fjärde partitionen på andra disken hd1,3

Post Reply